Reklama

Siły zbrojne

Singapur podwoił zamówienie na niemieckie okręty podwodne

Fot. M.Dura
Fot. M.Dura

Singapurskie ministerstwo obrony poinformowało w czasie targów IMDEX 2017, że zamówiło w niemieckim koncernie TKMS trzeci i czwarty okręt podwodny typu 218SG. Dwie poprzednie jednostki tego typu zostały zakupione w 2013 r.

Kontrakt zawarty z Singapurem z koncernem TKMS (ThyssenKrupp Marine System GmBH) zakłada poza dostarczeniem dwóch okrętów podwodnych również zapewnienie pakietu logistycznego oraz przeszkolenie załóg w Niemczech. Podpisanie umowy upubliczniono podczas odbywających się w Singapurze targów IMDEX 2017. 

Singapur ma otrzymać po 2024 r. jednostki wyposażone w najnowsze niemieckie rozwiązania proponowane dla okrętów podwodnych – w tym napęd niezależny od powietrza AIP (Air Independent Propulsion) oparty o ogniwa paliwowe.

Jest to już druga tego rodzaju umowa podpisana z koncernem TKMS na rzecz singapurskich sił morskich. Wcześniejszy kontrakt podpisany w 2013 r. zakładał również dostarczenie dwóch okrętów podwodnych typu 218SG, które mają być przekazane w 2021 i 2022 r. Ich budowa już trwa, ponieważ uroczystość pierwszego cięcia blach została przeprowadzona już w 2014 r.

Oglądaj: TKMS o Orce: Współpraca przemysłowa i wypełnienie luki [Defence24.pl TV]

Reklama

Komentarze (7)

  1. mi6

    Singapur zamówił 4 okręty podwodne? A po co im? taki mały kraj, obok wielkie Chiny zaraz im to zniszczą, gazoportu nie mają, szlaków komunikacyjnych nie mają, na wyładunek sprzętu i wojsk NATO liczyć nie mogą, wokół sadzawka jakaś nawet dostępu do pełnego oceanu nie mają...no po co im tyle okrętów??? Polska nie potrzebuje (wg niektórych znafcuf z tego portalu) a oni tyle muszą mieć? ps.ten komentarz jest oczywiście cyniczny...

    1. dropik

      OP i jak i inne okrety są Polsce potrzebne, ale... ale nie koniecznie w tej chwili. jak już ogarniemy się z OPL i wzmocnieniem WL (BWP , wymianą T72, Homarem itd), wzmocnieniem lotnictwa itd. Marynarka i tak nie ochroni terminala gazowego. W razie wybuchu wojny z Rosją nie bedzie on używany. Wojska USA nigdy nie będą się wyładowywać w polskich portach tylko w Hamburgu lub Rotterdamie.

    2. say69mat

      W sumie racja, po co takiemu małemu Singapurowi 40 F-15SG oraz 60 F-16C/D??? Po kiego grzyba ta drobinka na mapie, planuje oprzeć potencjał obrony powietrznej o samoloty F35??? Przecież powierzchnia Singapuru to ... 719 km2!!!

    3. Roman

      Bo ten nieduży Singapur to forpoczta chińska w rejonie cieśniny Malakka i wyjścia na ocean Indyjski. Ludność Singapuru to prawie wyłącznie Chińczycy i jest bardziej niż prawdopodobne, że w decydujących momentach Singapur będzie stał razem z Chinami. Poza tym Singapur jest doskonałym pomostem dla transferu najnowocześniejszych technologii dla chińskiej diaspory. Ciekawe, że Chiny, które w sprawie władztwa nad całym rejonem morza Południowo-Chińskiego są skonfliktowane ze WSZYSTKIMI państwami leżącymi nad jego brzegami o Singapurze nie wspominają nic.

  2. XE

    IMDEX Asia: A26 z dłuższym o 10 metrów kadłubem przeznaczonym dla wyrzutni pocisków manewrujących (3x6)

  3. bbb

    Francuzi maja zamówienie z Australii Niemcy z Singapuru i Norwegii. Wygląda na to, że tylko Szwedzi nie mogą narzekać na obfitość klientów i w rezultacie tylko oni będą skłonni do zaproponowania Polsce realnej oferty współpracy. Tak czy siak szwedzkie okręty i tak byłyby przeskokiem generacyjnym dla naszej floty podwodnej.

    1. Davien

      Dla naszej MW dowolne Op z tej trójki: 212A/Scorpene czy A26 to przeskok o kilka generacji.

    2. Boczek

      Jakiej współpracy? Co na Szwedzkim OP oprócz Stirlinga jest szwedzkie? Musimy koniecznie kupować niemiecki OP za pośrednictwem Szwecji?

  4. Boczek

    ...no ale w tym tygodniu BK może się popisać - wejść do ekskluzywnego klubu z Norwegami i spłacić 1 u-boot produkcją. Avanti Bartoszu, zobaczymy czy H225M was czegoś nauczyły.

  5. Robson

    Jak to tak?! Bez 20-to letniego dialogu technicznego? Niemożliwe...Jest jak widać,możliwe.Bo to nie Polska jest.

    1. Boczek

      Singapur. Dialog techniczny z TKMS rozpoczął się 2007-2008. 1 zamówienie 218 SG 2013. Z reguły od rozpoczęcia dialogu technicznego do umowy mijają nie mniej niż 4-5 lat i więcej (Sa'ar6 to było 8-9 lat dialogu), do przekazania 1 okrętu 8-12.

  6. woj

    to teraz czas na Polskę i na szwedzką ofertą

  7. dropik

    jeśli już koniecznie chcemy mieć te okręty podwodne to własnie z Niemiec. Oczywiście na ma sensu tworzyć kompetencji w ich budowie bo to przepis na porażkę projektu. Na te chwilę OP zostały przesunięte na ok 2024 i przypomnę że minister obiecywał podpisanie umowy na ich budowę w tym roku . Hahahaha

Reklama