Reklama

Siły zbrojne

Izraelski transporter Eitan ruszył w teren [WIDEO]

  • Fot. The White House, domena publiczna

Izraelskie Ministerstwo Obrony i Siły Obrony Izraela niedawno przeprowadziły serię testów nowego kołowego transportera opancerzonego w układzie 8x8 Eitan. Obecnie transporter ten znajduje się na zaawansowanym etapie badań i rozwoju konstrukcji.

Przeprowadzone w różnych ośrodkach na terenie Izraela badania zostały ujawnione przez ministerstwo w postaci filmu z ich przebiegu. Główne testy miały na celu ocenę mobilności taktycznej pojazdu (głównie radzenia sobie w trudnym terenie).

Według izraelskiego ministerstwa obrony docelowa wersja Eitana będzie najbardziej zaawansowanym i chronionym kołowym transporterem opancerzonym na świecie, wyposażonym m.in. w aktywny system obronny Meil ruach (Rafael Trophy) o konstrukcji podobnej do tego używanego na ciężkim gąsienicowym transporterze opancerzonym Namer.

Ideą opracowania Eitana było pozyskanie wysoko mobilnego i modułowego transportera charakteryzującego się przy tym niskimi kosztami i potrzebami eksploatacyjnymi.

Prace nad nowym wozem ujawniono w maju 2015 roku. Eitan (co w języku hebrajskim oznacza Wytrwały) ma mieć masę bojową w granicach 30÷35 tony, niezależne zawieszenie na sprężynach spiralnych (po dwie na każdy wahacz) czy opony Michelina umożliwiające kontynuowanie jazdy po przestrzeleniu. Sam układ transportera składa się z ramy jako wspornika zawieszenia oraz pancernego nadwozia.

Załoga pojazdu to trzy osoby, dowódca, kierowca i działonowy/operator oraz dziewięciu w pełni wyposażonych żołnierzy desantu (wykorzystują oni do opuszczania wozu tylną rampę osłoniętą dwoma wysuniętymi modułami).

Do napędu zastosowano, silnik o mocy 750 KM, co pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkość a na drodze utwardzonej ponad 90 km/h.

Ochrona wozu zapewniona jest przez specjalny system na który składają się zarówno klasyczne pasywne moduły pancerza kombinowanego, jak i elektroniczne systemy pasywno-aktywne. Ocenia się, że minimalny poziom ochrony przedniej strefy pojazdu odpowiada V+ wg STANAG 4569 a pozostałych obszarów IV.

Uzbrojenie wozu w obecnej konfiguracji - transportera opancerzonego, składa się ze zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (ZSMU) Samson Mini z 12,7 mm wkm M2HB i 7.62 mm km FM MAG na obrotnicy wokół włazu dowódcy. Modułowa konstrukcja zapewnia w zależności od wymagań przyszłego odbiorcy zamontowanie różnego uzbrojenia w tym artyleryjskiego (o kalibrze do 120 mm działo/120 mm moździerz) lub rakietowego. Odbierany przez armię izraelską pojazd w wersji BWP zostanie wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy (ZSSW) z 30 lub 40 mm armatą automatyczną, sprzężonym km i wyrzutnią ppk.

Innowacyjne w wozie będą zapewne rozwiania dotyczące pozyskiwania, analizy i przekazywania danych w dużej mierze oparte o najnowsze rozwiązania systemów optoelektronicznych i rozbudowaną architekturę elektroniczną. Transporter będzie dostosowany do działania na sieciocentrycznym polu walki. Założenia wskazują na wyposażenie go w systemy zwiększające świadomość sytuacyjną przewożonych żołnierzy desantu oraz układy wspierające ich działanie (system Cajad czy IronVision).

Produkcja seryjna transportera według obecnych planów ma ruszyć w 2020 roku.

Reklama

Komentarze (8)

  1. s

    Nieukom którzy pytają się gdzie miałby pływać polecam zapoznać się z takim nazwami jak Orontes i Litani(obie nawadniają doline Bekka o która IDF juz pare razy walczył)Jordan.Lakisz,Kiszon,Jarmuk(miejesce wielkiej bitwy między wojskami Arbaskimi Bizntyjskimi w 636r.n.e ) czy Barda płynąca przez centrum Damaszku Samo forsowanie Kanału Sueskiego ćwiczono na Synaju na wezbranym wadi w okresie pory deszczowej W Polsce 80 % przeszkód wodnych można pokonywać brodzeniem przez większą cześć roku. Pływanie jest nam tak potrzebne jak i Żydom-czyli w ogóle od tego jest sprzęt inżynieryjny. Żydom forsowanie kanały bez pływających bwp poszło równie dobrze co Egiptowi i z pływającymi.

    1. seveneves

      "W Polsce 80 % przeszkód wodnych można pokonywać brodzeniem przez większą cześć roku." Nieukom polecam zapoznanie się z definicją słowa "pojezierze" bo Wisłę sforsujemy przecież w trymiga.

  2. Willgraf

    bo to zmodyfikowany ROSOMAK ...a dokumentacje przekazali nasi usłużni Politycy od modernizacji BRDM-ów

    1. Michał

      Nie każdy zielony pojazd na 8 kołach to Rosomak...

  3. Arni

    Powinien pływać.

    1. Marek

      Zwłaszcza na pustyni.

  4. Jarek

    Wygląda na to ,że wsadzili silnik turbinowy ,taki jak w Abramsie M1 tylko mniejszy.

  5. Okm

    Wygląda extra. Ciekawe czy pływa

    1. fx

      Gdzie w Izraelu miałby pływać w morzu ? W Polsce na Mazurach a tam jest największe zagrożenie atakiem z Królewca musiałby za sobą wozić przeprawy.

    2. muzungu

      A po czym miałby on pływać w Izraelu???

    3. mark

      A tak na logikę ...czy w Izraelu pływanie jest potrzebne ? Zastanów się.

  6. Morgul

    co tam sieciocentryczność, Trophy, Stanag V+/IV, analiza i przekazywanie danych, ppk ... on nie pływa - ha ha ha :)

    1. niki

      Bo ma walczyć, transportować i chronić a nie pływać.

    2. zZo

      Z pewnością miałby tam gdzie pływać.

    3. fx

      W Izraelu nie potrzebuje pływać chyba że w morzu. Tam sam piasek i skały. W Polsce od strony naszego największego wroga masz teren podmokły i tysiące jezior czy stawów gdzie ten izraelski nie miałby jak się poruszać.

  7. Zbulwersowany podatnik

    No i proszę. To jest właśnie Kołowy Transporter Opancerzony z prawdziwego zdarzenia chroniący załogę za wszelką cenę. Dlaczego z kolei nasi denni politycy i dowódcy zgodzili się na upośledzenie względnie dobrego Rosomaka dodając mu możliwość pływania i transportu przestarzałym Herkulesem przez co trzeba było wprowadzić zmiany w konstrukcji pojazdu? Ciekawe czy Borsuka też tak spartolą, bo Kryla na pewno (dobrze że nie musi chociaż pływać). Bo w zasadzie co do Borsuka to do tej pory nie wiadomo czy będzie umiał pływać i skończy się na ochronie desantu na poziomie Rosomaka czy będzie tyko wersja mocno opancerzona, czy trzecia wersja (jaka się tu pojawiała), że będzie mocny silnik umożliwiający dopancerzenie BWP jednocześnie pozbawiając go możliwości przy pokonywania przeszkód pływaniem.

    1. edi

      Poczytaj co to jest BWP a co to jest KTO a potem bzdury pisz. Ten pierwszy jest mocniej opancerzony i bierze udział w bezpośrednim wsparciu a KTO to tylko transport dla żołnierzy których podwozisz na front w tym nie posiadając przepraw przez rzekę czy jezioro. KTO nie działa a przynajmniej nie powinien brać w bezpośrednich starciach z wrogiem posiadającym odpowiednie środki ogniowe. Przypomnę ci też że my cały czas prowadzimy pracę nad polskim BWP ale na gąsienicach. Niemcy proponują nam Pumę czy Lynxa.

  8. Hejka

    Fajny transporter. Inspirujący artykuł. Chyba zgłoszę się do Urzędu Patentowego po patent na pomysł na wynalazek usprawniający, modyfikujący taki transporter.

Reklama