• Wiadomości

Ukraińsko-saudyjski An-132 wzbił się w powietrze [WIDEO]

W Kijowie swój dziewiczy lot odbył prototyp samolotu An-132. Maszyna spędziła w powietrzu 110 minut z mieszaną, ukraińsko-saudyjską załogą na pokładzie. Uroczystość uświetnili swoją obecnością prezydent Ukrainy Petro Poroszenko oraz dr Khaled Abdullah Alhussain, dyrektor King Abdul Aziz City for Science and Technology (KACST). Nowej maszynie towarzyszył w locie samolot transportowy An-178.

  • An-132 w towarzystwie An-178 (lewy dolny róg) podczas swojego pierwszego lotu próbnego - fot. Antonov Corporation
    An-132 w towarzystwie An-178 (lewy dolny róg) podczas swojego pierwszego lotu próbnego - fot. Antonov Corporation
  • Fot. Antonov Corporation
    Fot. Antonov Corporation
  • Fot. Antonov Corporation
    Fot. Antonov Corporation

An-132 odbył pierwszy oficjalny lot próbny startując z lotniska Kijów-Swiatoszyn i lądując w porcie lotniczym Kijów-Hostomel należącym do koncernu Antonowa i będącego bazą macierzystą masz należących do Antonov Airlines (takich jak An-225 czy An-124).  Samolot pilotowali: (dowódca) pilot doświadczali Antonowa Wiktor Gonczarow i (drugi) pilot doświadczalny Mohammed Ayash z firmy Taqnia Aeronautics Company. Na pokładzie znajdowali się również inżynier prób w locie Władimir Niestierko i pilot doświadczalny Bohdan Zagorulko z koncernu Antonow. Maszynie towarzyszył w locie odrzutowy samolot transportowy An-178.

Na lotnisku Hostomel odbyła się uroczystość z udziałem prezydenta Ukrainy Petro Poroszenki oraz delegacji z Arabii Saudyjskiej na czele której stał dr Khaled Abdullah Alhussain, dyrektor King Abdul Aziz City for Science and Technology (KACST). Jest to związane z znacznym udziałem finansowym saudyjskich firm. Docelowo produkcja samolotu An-132 ma być realizowana przez zakłady Taqnia Aeronautics w Arabii Saudyjskiej, co stanowi element planu dywersyfikacji dochodów tego kraju, realizowanego przez King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST).

Antonow pełni natomiast rolę integratora projektu i przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za koordynację współpracy międzynarodowej oraz dostarczającej zaawansowane technologie. Docelowo w ciągu 20 lat przewidywana jest sprzedaż ok. 250-300 egzemplarzy nowej maszyny, która ma zastępować przede wszystkim samoloty An-26 i An-32, głównie na Bliskim Wschodzie, w Azji Południowo-Wschodniej, Afryce i Ameryce Południowej. Pierwszym nabywcą An-132 mają być saudyjskie siły zbrojne i służby państwowe.

Czytaj też: Antonow prezentuje prototyp samolotu transportowego An-132. "Efekt międzynarodowej współpracy" [WIDEO]

An-132D jest wyposażony w silniki Pratt&Whitney Canada PW150 ze śmigłami brytyjskiej firmy Dowty Propellers, w pełni cyfrową awionikę typu glass cockpit dostarczył amerykański koncern Honeywell, a zintegrowany system nawigacyjny francuska firma Linde-Aerospace Toulouse SAS. Szeroko zastosowano w strukturze samolotu nowoczesne stopy i kompozyty.

Będący głęboką modernizacją popularnego średniego samolotu transportowego An-32, samolot An-132D ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Maksymalna prędkość przelotowa An-132 to 550km/h natomiast pułap 9 tys. metrów. Zasięg przy maksymalnym ładunku o masie 9,2 tony ma wynosić 1270 km. Maksymalny dystans lotu ma natomiast sięgać ponad 4400 km. W ładowni maszyny może zmieścić się 46 spadochroniarzy, 75 żołnierzy, 27 par noszy i 2 lekarzy albo dwa pojazdy opancerzone. Planowe są również warianty specjalistyczne samolotu An-132, przeznaczone np.  do walki radioelektronicznej, misji patrolowych czy misji morskich, łącznie z wykrywaniem okrętów podwodnych. 

Czytaj również: Antonow walczy o rynek indyjski

Reklama