Tajwan modernizuje F-16. W planach zakup F-35?

OPUBLIKOWANO: Niedziela, 19 Marca 2017, 10:08
F-16 Tajwan

Tajwan rozpoczął plan modernizacji samolotów F-16 i dąży do zakupu w USA nowoczesnych samolotów stealth. Jest to odpowiedź na rosnące chińskie wydatki na siły zbrojne rosnące o 7% rocznie. Tajpej może sobie pozwolić na mniej niż 1% wzrost przy budżecie kilkanaście razy mniejszym.  

Rząd Tajwanu ogłosił budżet obronny który wyniesie 11,4 mld dolarów, co jest mniej niż o 1% większą wartością niż w roku ubiegłym. Na większy wzrost Tajpej nie może sobie pozwolić ze względu na znaczące wyhamowanie gospodarcze i spadek dochodów z eksportu.

W ramach długoletniego planu w pierwszej fazie ma zostać przeprowadzona modernizacja floty samolotów wielozadaniowych F-16A/B która obejmie 140 maszyn a jej koszty oszacowano łącznie na niemal 3,5 mld dolarów (prace już się rozpoczęły). Kolejnym krokiem ma być zakup samolotów 5 generacji w technologii stealth w USA – jak czytamy w oficjalnym komunikacie. De facto oznacza to zakup jedynej oferowanej maszyny tego typu a więc Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Czytaj też: Rusza modernizacja tajwańskich F-16. Kontrakt za 3,5 mld USD

Tajpej jest obecnie pod silną presją militarnej ekspansji Chin, które pod względem wydatków plasują się dziś na drugim miejscy na świecie. Z budżetem o wartości 151 mln dolarów, który względem roku ubiegłego wzrasta o 7%, są wyprzedzane jedynie przez USA. Państwo Środka rozpoczęło produkcję samolotów w technologii stealth i posiada siły powietrzne o znacznej sile. 

Czytaj również: Amerykanie zmodernizują tarczę antyrakietową Tajwanu

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

33 komentarze

AWU Poniedziałek, 20 Marca 2017, 13:59
Dla Tajwanu priorytetem jest uzyskanie samolotu STOL/VTOL. Bazy lotnicze są zagrożone zmasowanym atakiem pocisków balistycznych. ChRL ma rozlokowany przeciw wyspie 2 Korpus Rakietowy z ponad 1500 pociskami. W przypadku ataku planują użycie lotnisk polowych we wschodniej częsci wyspy. Stąd wybór F-35B.Co do F-16 po modernizacji do wersji V z nowym radarem AESA, FMS, awioniką, link 16 i systemem celowniczym będą w stanie zwalczać J-20 ChRLu. Większość maszyn zostanie zmodernizowana na miejscu, Lockheed dostarcza zestawy modernizacyjne. Na razie przeznaczono na to $3.5mld lecz całkowity koszt szacowany na $5.2mld.
21 Niedziela, 19 Marca 2017, 14:18
Ktoś wie cokolwiek o kolejnych F-16 z pustyni dla Polski ? Napiszcie ile możecie, termin szumnie ogłoszony jakiś czas temu już dawno minął.
Dropik Poniedziałek, 20 Marca 2017, 6:24
Taka same prawda jak Mistrale po dolarze
LOL Niedziela, 19 Marca 2017, 20:17
A co chcesz usłyszeć? W temacie nic się nie działo, i nic się dziać nie będzie przez najbliższe kilka lat. A że jakiś czas temu było głośno?- O to przecież chodziło. Zwykła medialna wrzutka, jakich mieliśmy już całą masę. Jeszcze nie zauważyłeś, że minister bardzo chętnie ogłasza "jakie możliwości są analizowane", jednocześnie nie poczuwając się do przedstawiania jakichkolwiek wyników tychże analiz?
sojer Niedziela, 19 Marca 2017, 19:54
Tyle samo ile o dwóch Black Hawkach do końca 2016 roku.... szumne i nierealne.
Azza Niedziela, 19 Marca 2017, 19:29
Wycofali się już chyba z tego jak się dowiedzieli, że amerykanie na pustynie odstawiają zużyte stare maszyny a nie funkiel nówki prosto z fabryki najnowszych wersji.
olo Niedziela, 19 Marca 2017, 13:52
Jak można budować samolot stealth oparty na sowieckich silnikach które są jak znacznik TU JESTEM dla radarów.
Azza Niedziela, 19 Marca 2017, 19:27
A co z nimi nie tak, że wykrywają je radary?
pol Poniedziałek, 20 Marca 2017, 16:49
zastanów się jeszcze raz nad swoja odpowiedzią :)
drago Niedziela, 19 Marca 2017, 19:21
Nie. J20 był projektowany na silnik ws-15, w ciągu najbliższych kilku lat, powinna się rozpocząć produkcja seryjna. Obecnie nie wiadomo na jakim silniku lata j20, najprawdopodobniej na ruskim, ale może to być, także któraś wersja ws-10.
Były też pogłoski, że lata na nieseryjnym ws-15 chociaż moim zdaniem jest to mało prawdopodobne.
aki Niedziela, 19 Marca 2017, 17:56
Od kiedy radar wykrywa ciepło?
Erwin Poniedziałek, 20 Marca 2017, 8:59
Nie ciepło, a wirniki łopatek
Ślązak Niedziela, 19 Marca 2017, 13:45
modernizacja F-16 do wariantu V da im przewagę nad tymi chińskimi cudami , jakościowo są bez szans jedynie pytanie czy Tajwańczykom amunicji wystarczy
ech Niedziela, 19 Marca 2017, 17:28
wsparcie floty USA, lotnictwa z USA z Okinawy, Guam, lotnictwa Korei Południowej, Japonii, Australii spokojnie
"załatwi" problem... to media tworzą wrażenie że Tajwan jest osamotnioną wyspą... i to dlatego CHINY pozbawione przewagi próbują sztucznie tworzyć głębszą przestrzeń operacyjną budując sztuczne wyspy.... to przykład totalnej bezradności... i budowania wrażenia "potęgi" i "że coś się robi" by dostać te 151 mld dolarów na wojsko...
Azza Niedziela, 19 Marca 2017, 16:08
Będą modernizować do F16V? Bardzo wątpliwa sprawa za taką kasę.
Davien Niedziela, 19 Marca 2017, 21:42
Akurat jest to fakt, Tajwan modernizuje swoje F-16 do standardu F-16V.
Azza Poniedziałek, 20 Marca 2017, 8:41
To jakoś mega tanio jak z wersji A/B można zmodernizować za 3,5mld 140 maszyn. Polska powinna czym prędzej oddać do modernizacji ze 3 eskadry.
Jaca Poniedziałek, 20 Marca 2017, 10:00
A jednak taką cenę Tajwan wynegocjował za modernizację F-16A/B do wersji V.
http://www.defence24.pl/529093,rusza-modernizacja-tajwanskich-f-16-kontrakt-za-35-mld-usd

Korea Płd za modernizację swoich 134 samolotów F-16 do wersji V zapłaci 2.5 mld USD.
drago Poniedziałek, 20 Marca 2017, 8:56
Nie jest to pełna wersja f16v, zakończenie prac planowane jest na 2023.
Davien Poniedziałek, 20 Marca 2017, 11:59
Jakieś żródło o tej niuepełnej modernizacji, bo jak na razie wszystkie mówią o kompletnej do standardu F-16V
matt Niedziela, 19 Marca 2017, 12:39
Moim zdaniem rozważając konflikt w Azji z Chinami, należy porównywać potencjał nie tylko jednego państwa, ale także Japonii, czy chociażby Korei Południowej oczywiście po stronie Chin mogłyby się opowiedzieć Korea Północna czy Wietnam. Chodzi mi o to, że ewentualny konflikt nie będzie tylko starciem dwóch państw.
Dropik Poniedziałek, 20 Marca 2017, 6:25
Wietnam nie.
Polanski Poniedziałek, 20 Marca 2017, 9:48
Racja. Udusili by Chińczyków gołymi rekami.
dk. Niedziela, 19 Marca 2017, 21:10
Wietnam ? Po stronie Chin ? Hmm... bardzo byłoby to niezgodne z ich tradycją konfliktów terytorialnych, także obecnie.
xawer Niedziela, 19 Marca 2017, 19:52
Wietnam po stronie Chin?! Przespałeś ostatnie pół wieku? Wietnam prowadził wojny graniczne z Chinami, są w sojuszu z USA(tak z USA!), kupili 6 OP od Rosji przeciwko Chinom, które chcą im zabrać wyspy. Prędzej dogadają się ze swoim dawnym wrogiem USA niż z aktualnym przeciwnikiem, Chinami:-)
drago Niedziela, 19 Marca 2017, 21:22
Wietnam w sojuszu z USA jest takim samym żartem jak Wietnam w sojuszu z Chinami.
Davien Poniedziałek, 20 Marca 2017, 7:24
Powiedz to Wietnamczykom.
drago Poniedziałek, 20 Marca 2017, 8:57
Nie muszę nic mówić, bo tego sojuszu nie ma.
bender Poniedziałek, 20 Marca 2017, 17:19
"Sojusz" to moze faktycznie zbyt wielkie slowo, ale zblizenie Wietnamu i USA nastepuje, a jego ostrze jest skierowane przeciw Chinom.
Rok 2000, Clinton odwiedza Hanoi, postepuje normalizacja stosunkow.
Rok 2013, Bialy Dom odwiedza prezydent Wietnamu Truong Tan Sang. Spotkanie z Obama konczy sie deklaracja "wszechstronnego partnerstwa". Kwestie lamania praw człowieka i roznice ideologiczne nie były podnoszone, ale prezydenci wspolnym glosem mowili o terytorialnych roszczeniach Chin do wysp na Morzu Poludniowochinskim.
Rok 2014, Tuong Lai, byly doradza dwoch premierow Wietnamu przekonuje na lamach "The New York Times" ze USA powinny byc kluczowym sojusznikiem Wietnamu.
Rok 2014, wizyta w Wietnamie gen. Martina Dempseya, przewodniczacego Kolegium Połaczonych Szefow Sztabow.
Rok 2016, Obama sklada wizyte w Hanoi. Zniesione zostaja ograniczenia w handlu bronia z Wietnamem.
Jak twierdza Amerykanie obroty handlowe pomiedzy oboma krajami potroily sie w ciagu ostatnich 7 lat i wynosza obecnie 45 milardow USD. Amerykanski export do Wietnamu wzrosl o 23 procent w 2015, co stanowilo najwiekszy wzrost wsrod najwazniejszych 50 partnerow handlowych USA. Jednoczesnie USA pozostaje najwiekszym rynkiem dla eksportu z Wietnamu i eksport ten co roku rosnie o 24 procent.
pol Poniedziałek, 20 Marca 2017, 16:58
to żyj dalej z tą wiedzą .
igo Niedziela, 19 Marca 2017, 19:22
Wietnam jest raczej wątpliwym sojusznikiem Chin, pomimo że "komunistyczny" miał już wojnę ze swoim potężnym sąsiadem, poza tym ma spory na obszarze morskim
Dr Niedziela, 19 Marca 2017, 11:16
151 miliardów dolarów
Krz Niedziela, 19 Marca 2017, 10:22
<<Z budżetem o wartości 151 mln dolarów>>

:>