Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wielka Brytania: Symulatory dla pancernych Ajaxów

Fot. General Dynamics Land Systems
Fot. General Dynamics Land Systems

Brytyjskie Ministerstwo Obrony  dokonało badań kwalifikacyjnych i sprawdzenia symulatorów do szkolenia kierowców, które mają być dostarczane wraz z nowymi wozami gąsienicowymi rodziny Ajax. Firmą odpowiedzialną za przygotowanie tych symulatorów była XPI Simulation należąca do koncernu Thales a specjalizująca się w jego ramach w projektowaniu, rozwoju i wsparcia eksploatacji rozwiązań przeznaczonych do szkolenia i symulacji. Wspierał ją Marshall Aerospace and Defence Group.

Jest to jeden z kluczowych etapów całego programu, biorąc pod uwagę, że produkcja nowych wozów będzie niebawem uruchomiona.

XPI Simulation została zwycięzcą wartego 20 mln funtów projektu ogłoszonego w grudniu 2014 roku a dotyczącego opracowania i wyprodukowania 28 symulatorów kierowców dla General Dynamics Land Systems UK, które wraz z wozami dostarczane będą dla armii brytyjskiej. Pakiet obejmuje zarówno wersje ruchome (z kabinami umieszczonymi na platformach o sześciu stopniach swobody), jak i statyczne, o wnętrzach przedziałów kierowania odpowiadających tym z poszczególnych rodzajów zamawianych wozów. Przy czym ta pierwsza wersja (ruchoma) jest pierwszym tego rodzaju urządzeniem szkolnym stosowanym w Wojskach Lądowych Wielkiej Brytanii. XPI Simulation jako główny wykonawca oprogramowania i stworzonej bazy ruchu podczas gdy Marshall odpowiada za wytworzenie modułów sterowników i przygotowanie replik kabin wozów.

Same symulatory odznaczają się modułową budową, otwartą architekturą oraz wykorzystaniem sprawdzonych, dostępnych technologii. Koncepcja takiego symulatora polega na szybkiej i taniej konwersji jego kabiny treningowej do symulowania innego pojazdu. Pozwala to na zbudowanie systemu symulacji wielokrotnego użytku, z możliwością rekonfiguracji i dostosowania do bieżących potrzeb szkoleniowych. System o otwartej architekturze budowania scenariuszy tzw. „akcji” dla szkolonego kierowcy można cały czas uaktualniać w oparciu o rzeczywiste dane i doświadczenie wynikające z eksploatacji pojazdów. 

Pierwsze dostawy rozpoczną się w 2017 roku a pełne rozpoczęcie procesu szkolenia w jednostkach od 2019 roku. Sama umowa obejmuje też wsparcie w procesie eksploatacji symulatorów w jednostkach lub ośrodkach szkolenia.

Sama firma XPI Simulation specjalizuje się w wykorzystaniu komercyjnych rozwiązań do tworzenia środowisk symulacyjnych zbliżonych do rzeczywistości. Inne specjalizacje firmy to innowacyjne techniki służące do przetwarzania danych, technologie, które odwzorowują środowiska naturalne z zachowaniem szczegółów (generowanie wysoce realistycznych obrazów wirtualnych).

Brytyjski resort obrony chciał uzyskać przynajmniej 50 proc. odwzorowanie posiadanych systemów uzbrojenia za pomocą systemów symulacji. Celem takiego posunięcia jest redukcja kosztów szkolenia, eksploatacji sprzętu czy chociażby szkodliwego oddziaływania na środowisko naturalne i posiadaną infrastrukturę.

Docelowo planuje się też zorganizowanie sieci symulacji na jednym poziomie oraz wielopoziomowo (w tym wykorzystanie symulacji konstruktywnej, wirtualnej i rzeczywistej osobno i jednocześnie) oraz centralne sterowanie rozproszonymi systemami do symulacji i treningu - tworzenie środowiska umożliwiającego wymianę danych pomiędzy heterogenicznymi komponentami systemu symulacyjnego, zapewniającą przekazywanie danych pomiędzy systemami w nią wpiętymi. W tym celu potrzebne jest zdefiniowanie wymagań na wspólną platformę w postaci systemu operacyjnego wykorzystywanego do budowy systemu wizualizacji (2D i 3D).

Reklama

Komentarze (1)

  1. Sailor

    Anglicy mają Ajaxa, Niemcy mają Pumę, a my próbujemy odkryć na nowo Amerykę i drepczemy w miejscu zamiast kupić licencje i zastąpić nasze blaszane trumny w postaci BWP 1.

Reklama