Czechy: Zmiany ambitnych planów modernizacji. Redukcja, czy urealnienie?

OPUBLIKOWANO: Sobota, 11 Lutego 2017, 12:12
Dana M-1 CZ
Pandur Czech Army
CV90
Czech Gripen squadron winners at NATO Tiger Meet
  • Dana M-1 CZ
  • Pandur Czech Army
  • CV90
  • Czech Gripen squadron winners at NATO Tiger Meet

Czechy, podobnie jak Polska, prowadzą obecnie kosztowne programy modernizacyjne i borykają się z podobnymi problemami. Kosztowne programy, takie jak obrona powietrzna, bojowe wozy piechoty czy działa samobieżne, wymagają nakładów większych niż planowane. Czy uda się dopiąć budżet pomimo oszczędności i opóźnień?

Wieloletnie utrzymywanie budżetu ministerstwa obrony na poziomie około jednego procenta odbiło się poważnie na możliwościach sił zbrojnych Republiki Czeskiej, podobnie jak wielkie afery łapówkarskie związane z kosztownymi kontraktami. Program podnoszenia wydatków, który w latach 2015-2025 zakłada sukcesywny wzrost wydatków do wymaganych przez NATO 2% PKB (1,4% PKB w 2020 roku) jest dla rządu wymagający. Dla przykładu, w 2017 roku budżet czeskiego ministerstwa obrony wyniesie 52,53 mld koron (2,07 mld dolarów), czyli około 10% więcej niż w roku poprzednim. W roku 2020 planowany jest poziom 71,4 mld koron (2,82 mld dolarów). Nadal jednak prawdopodobnie nie pozwoli to na sfinansowanie w planowanym czasie wszystkich zakupów.

Czytaj też: Czechy podwoją wydatki obronne. "Modernizacja, zwiększenie liczebności armii, nowe jednostki".

Same koszty pozyskania systemu obrony powietrznej oraz nowych wozów bojowych i transporterów opancerzonych to - zdaniem wiceministra obrony Daniela Kostovala - około 20 mld koron rocznie w latach 2019-2023. Kolejne półtora miliarda rocznie ma kosztować dalsza modernizacja samolotów Gripen, które mają osiągnąć zdolność do rażenia celów naziemnych pociskami kierowanymi. Są to jedne z kluczowych, ale nie jedyne programy modernizacyjne. Stąd poszukiwanie oszczędności i dobrze znane z polskiego Programu Modernizacji Technicznej odkładanie „mniej ważnych programów” na lata w przód.

Niezbędne ograniczenia kosztów?

Taki los prawdopodobnie spotka zakup 50 dział samobieżnych 155mm na podwoziu kołowym. Na ten kontrakt od lat ostrzy sobie zęby koncern Nexter, który intensywnie współpracuje z czeską Tatrą. Opracowano nawet wariant działa Caesar na ośmiokołowym podwoziu Tatra. Obecnie mówi się o zakupie jedynie pierwszej partii 10 dział w zachodnim standardzie i modernizacji za sumę 1,7 mld koron 33 dział samobieżnych vz. 77 DANA kalibru 152 mm. Oficjalnym powodem tej decyzji podanym przez czeski Sztab Generalny są liczące 61 tys. sztuk zapasy amunicji w posowieckim standardzie. Program modernizacji zrealizują firmy STV Group i Czechoslovak Group we współpracy z Tatrą.

Dana M-1 CZ

Zmodernizowane działo samobieżne Dana - fot. Excalibur Arms

Czytaj też: Czesi kupią najtańsze z oferowanych śmigłowców wielozadaniowych?

Niezbędne są nie tylko przesunięcia w terminach ale również oszczędności w niezbędnych, już realizowanych działaniach, takich jak pozyskanie śmigłowców wielozadaniowych. Fundusze na ten cel miały wynosić około 10 mld koron, ale od kilku miesięcy  mówi się o około sześciu. Powyżej tej kwoty Ministerstwo Obrony będzie potrzebowało porozumieć się z resortem finansów. Dlatego Czechy najprawdopodobniej wybiorą najtańszą ofertę koncernu Airbus Helicopters, dotycząca 12 maszyn H145M za sumę 5,712 mld koron.

Mają one zastąpić obecnie wykorzystywane śmigłowce szturmowe Mi-24/35, łącząc silne uzbrojenie i możliwość działania w każdych warunkach pogodowych z możliwością transportu niewielkiej grupy żołnierzy. W dalszej perspektywie możliwości uderzeniowe mają zostać zapewnione siłami dedykowanych śmigłowców, jednak obecna konfiguracja jest dostosowana do potrzeb i możliwości czeskiej armii. W postępowaniu brano też pod uwagę maszyny Leonardo AW139M, Bell UH-1Y Venom i Sikorsky Black Hawk, jednak ich oferty były znacznie droższe. Najbardziej kosztowna z ofert była ponad trzykrotnie wyższa od propozycji Airbus Helicopters, ale też obejmowała maszyny zupełnie innej klasy pod względem masy, udźwigu i możliwości operacyjnych.  

Czytaj też: Czeska odpowiedź na zagrożenie ze wschodu. Więcej transporterów Pandur.

Priorytety: Obrona powietrzna i wojska zmechanizowane

Bardzo ważny jest dla czeskich sił zbrojnych proces wprowadzania do służby transporterów kołowych Pandur II. Maja one stanowić podstawowe wyposażenie 4. Brygady Szybkiego Reagowania, która jest przypisana do udziału w Siłach Szybkiego Reagowania NATO. Dotąd pozyskano około połowę z ponad 200 planowanych do zakupu pojazdów. W ostatnich dniach stycznia zakontraktowano kolejną partię tych KTO za sumę ponad 2 mld koron.

CV90

Fot. J.Sabak

W bieżącym roku ma zapaść inna istotna dla przyszłości czeskich sił zbrojnych decyzja. Należy wybrać następcę wozów bojowych BVP-2 (licencyjna wersja BMP-2) znajdujących się na uzbrojeniu drugiej z czeskich brygad, która w dalszej perspektywie ma otrzymać też nowe czołgi. Zgodnie z planem kontrakt miał kosztować około 50 mld, ale minister Kostoval mówi dziś o wydatkach około 20 mld rocznie w czasie 4 lat realizacji kontraktu. Mimo to jeszcze w tym roku maja odbyć się testy i negocjacje ofert przemysłowych, które wyłonią zwycięzcę.

Czesi są zwolennikiem wyboru podwozia „z półki” z lokalnymi modyfikacjami, dlatego za faworyta uważany jest BAE Systems Hägglunds z ofertą wozów CV90, która zakłada szybki transfer technologii i szerokie zaangażowanie przemysłu czeskiego. W walce o kontrakt wezmą udział jednak równie silne propozycje: ASCOT firmy General Dynamics, Dardo włoskiego Iveco, niemiecka Puma a nawet izraelski Namer. Wszystko ma się rozstrzygnąć w tym roku, aby możliwe było podpisanie umowy  w roku 2018 i realizacja w latach 2019-2023.

Czytaj też: Czesi ujawniają oferentów przeciwlotniczej tarczy.

Kolejny bardzo kosztowny punkt programu to system obrony powietrznej, który zastąpi cztery posowieckie zestawy 2K12 Kub. Wstępne szacowane koszty to około 50 mld koron, plus koszt zakupu i utrzymania zapasów pocisków kierowanych, który oszacowano ostrożnie na „setki milionów rocznie”. Wszystko zależy od wyboru konkretnego rozwiązania.  Zgodnie z uzyskanymi przez nas informacjami zapytania ofertowe rozesłano m. in. w kwestii systemu MEADS oferowanego przez Lockheed Martin i MBDA, izraelskiego systemu Spyder firmy Rafael, NASAMS produkcji Kongsberga oraz IRIS-T SLM niemieckiej firmy Diehl. 

Nowy system nie tylko musi spełniać wymagania dotyczące zasięgu i skuteczności, ale również powinien być zdolny do współpracy ze stacjami 3D Mobile Air Defence Radar, które zostaną zakupione przez Czechy w odrębnym postępowaniu, którego wartość szacuje się na 3,5 mld koron. Proces zakupu nowych radarów jest już w toku i uczestniczą w nim: francuski koncern Thales, izraelski producent Elta oraz szwedzki SAAB. Za faworyta uznawana jest oferta izraelskiej Elty. Decyzja o zakupie nowych radarów zapadła w wyniku fiaska prac nad wspólnym radarem 3D, który miał powstać przy współpracy państw Grupy Wyszehradzkiej. Nowy system ma obejmować swoim działaniem wyższe piętro obrony, której najniższy poziom stanowią niedawno zakupione zestawy Saab RBS-70 o zasięgu do 8 km.

Czech Gripen squadron winners at NATO Tiger Meet

Samolot JAS 39 Gripen –fot. SAAB

Czytaj też: Czesi modernizują Gripeny.

Równolegle z zakupem systemów przeciwlotniczych Czesi modernizują posiadane samoloty JAS39 Gripen, przede wszystkim w zakresie działania w każdych warunkach i precyzyjnego zwalczania celów naziemnych. Planowane jest też zwiększenie skuteczności w roli myśliwców poprzez dostosowanie do przenoszenia rakiet powietrze-powietrze typu AIM-9X i AIM-120 C7 AMRAM, zwiększenie możliwości i zasięgu wykrywania przez radar (radiolokator PS-05/A w nowej wersji  MK4), czy poprawa możliwości systemów wykrywania i wskazywania celów. Modernizacja ma kosztować około 20,4 mld koron a warunki są obecnie negocjowane ze stroną szwedzką.

Powyższe przykłady to tylko najbardziej kosztowne wyjątki z szerokiej gamy zakupów, jakie musi w najbliższych latach zrealizować czeski rząd. Stały wzrost wydatków na obronność stanowi znaczne obciążenie dla budżetu, jednak osiągniecie wydatków na poziomie 2% PKB jest oczekiwane zarówno przez sojuszników z NATO, jak też czujące zagrożenie ze wschodu czeskie społeczeństwo. Dlatego w przyszłym roku wydatki mają wzrosnąć z tegorocznych 52,5 mld koron do 57,7 mld koron, a w 2019 roku przekroczą 62,6 mld.

Czeskie ministerstwo obrony stara się przy tym zrównoważyć dopływ nowoczesnych technologii i wykorzystanie potencjału krajowego przemysłu. Jednym z istotnych celów jest uzyskanie nie tylko kontraktów krajowych, ale też możliwości eksportowych i ekspansja na rynki zagraniczne, o czym od wielu lat zapomina się w Polsce, koncentrując działania przemysłu państwowego na zaspokojeniu potrzeb PMT - często kosztem ceny, poziomu technicznego i perspektywiczności. „Czeska droga”, pomimo problemów i ograniczeń, zdaje się być nie tylko bardziej przemyślana, ale też skuteczniej realizowana. 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

53 komentarze

Nesher Wtorek, 14 Lutego 2017, 16:21
Jeśli ktoś dba, oto podstawowe opisy planów modernizacji czeskiej armii do 2017 roku
- 20 Nowy APC Pandur II w wersji dowodzenia i personel (6) i wersja sygnału (14) - umowa podpisana
- 62 Nowy APC Titus również Dowództwo i sztab wersji i wersji sygnału - umowa zostanie podpisana w okresie letnim
- 7 nowych MADR radary z Izraela - tendr skończył, umowa zostanie podpisana w ciągu najbliższych tygodni
- 41 ciężarówek Tatra 8x8 jako nośnik ciężkich moździerzy 120 mm - Umowa podpisana ubiegłym roku, wszystkie ciężarówki zostaną dostarczone do końca roku
- Wybierz producenta nowych 12 wielozadaniowe śmigłowce z przeciwpancerny pocisk kierowany (zwycięzca zostanie potwierdzone do końca roku, prawdopodobnie H 145m)
- Do podpisanej umowy na 16 nowych RBS 70NG
- Kilka thousend nowe karabiny CZ Bren2 + pistolety CZ SP-01 i kilkaset pistolety CZ Scorpions EVO 3 A1 i karabinów maszynowych FN Minimi
- Modernizacja samolotów szkoleniowych L 159 z T1 na T2 wariantu
- Wszystko będzie Gripeny otrzymuje nowe oprogramowanie i LINK 16 + 250 sztuk dokładności bomb kierowanych
- 40 lekkie samochody pancerne dla wojska NBC i kolejne 40 dla sił specjalnych
- Wybierz dostawcę modernizacji 33 haubice wz 77 DANA
- Start tendr nowego BWP, latem wszyscy potencjalni dostawcy będą pokazuje ich BWP w Czechach obszarze wojskowym Březina
. Wtorek, 14 Lutego 2017, 18:19
Pytania:
Czy Czesi planują zakup większej ilości KTO
Czy sa wstanie przygotować jedna brygadę zmechanizowana z logistyka i amunicja na 2 tygodnie (najlepiej dwie bryg)
Czy czeskie zaklady oferuja systemy hunter-killer
ASOP?
Nesher Wtorek, 14 Lutego 2017, 20:49
Tak, w czasie drugiej fali modernizacji (po 2025) Ministerstwo obrony chce kupić inny 80 sztuk KTO Pandur II, nie tylko w wersji podstawowej (KTO 30 mm armaty i przeciwpancerne pociski, ale także z wyposażeniem specjalnym (120 mm moździerza, pojazd z armaty 105 mm)
W razie wojny z obszaru Czeskiej, jesteśmy w stanie wysłać jedną brygadę + żołnierzy wspierających (artylerii, obrony powietrznej, helikoptery, walki elektronicznej itp) z pełną obsługą logistyczną i przytrzymać go w strefie wojennej przez 6 miesięcy. Ale czas reakcji jest tajemnicą. Mój szacunek, 2-3 tygodnie.
W odniesieniu do systemu Hunter Killer nie wiem. Może Meopta w kooperaciji z Wojskowego Instytutu Badań Naukowych i takkich firm jak Retia lub ERA są w stanie przygotować taki sytem.
ASOP, co masz na myśli?
. Wtorek, 14 Lutego 2017, 21:41
Aktywny system ochrony pojazdów wojskowych,chetnie bym poczytał wiecej na ten temat. Wiem,ze Czesi pracują nad tym i maja ciekawe wyniki. Poza tym moglibyście miec większy wkład w bezpieczeństwo regionu,stać Was na to i macie bogate tradycje,troche wysiłku ...
Nesher Środa, 15 Lutego 2017, 18:47
Tak, wojskowy instytut badawczy we współpracy z firmą Explosia przygotowują taki system, nazwa tego projektu jest AO II (aktywna ochrona, generacja II). W obecnym roku wojska zapewni testów. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pierwsze 20 KTO Pandur II otrzyma AO w 2019 r.
Nesher Środa, 15 Lutego 2017, 17:22
Tak, Wojskowy Instytut Badawczy we współpracy z firmą Explosia przygotowują takiego systemu, jego nazwa jest AO II (aktywne generacja ochrony II).
System końcowy zostaną wprowadzone i przetestowane przez czeskiej armii w tym roku. W przypadku, wszystko pójdzie dobrze, pierwsze 20 KTO Pandur II (które zostały zamówione kilka tygodni temu) otrzymują AO II w 2019 roku.
Niestety, redakcja nie akceptuje commnets z linkiem do innej strony internetowej, więc nie mogę podać link do stron z dodatkowymi informacjami.
O Środa, 15 Lutego 2017, 13:55
Poza tym my się coraz bardziej zastanawiany nad systemami ochrony aktywnej i myślę że Czesi mogą mieć szansę, ale bez licencji dla nas się nie obejdzie. Ale z drugiej strony może się okazać że wybierzemy nasz krajowy, jeszcze go nie ma ale oficjalnie wiadomo że coś tam grzebali na podstawie ukraińskiego systemu a powiem wam też że już słyszałem parę razy z wiarygodnych ale nie oficjalnych źródeł że grzebią z czymś bardziej zaawansowanych niż ten na podstawie ukraińskiego systemu ale się z tym nie ujawniają
QQQ Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 18:10
Skuteczniej realizowana? A cóż takiego Czesi osiągneli?
terela Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 20:14
hmmm, może to że nie traca czasu na jałowe dyskusje i projekty prowadzące w sina dal - za to kosztowne i drenujące kieszeń. Może nie prowadzą niekończących się sympozjów i konferencji na temat co jak powinno wyglądać a po prostu zgodnie z rozpisanym planem modernizują to co mają lub kupują. Trudno to ppojąć? ile tal ślimaczy się MSBS? końca nie widać...u naszych sąsiadów już jest BREN2, Pandur z wieża bezzaogową plus zintegrowane rakiety ppanc...nasza więza gdzie? w lesie zakopana? końca nie widać....śmigłowce wybrane za chwilę będą wdrażac... u nas przetarg uwalony, MW nie ma na czy latać....końca tej komedii nie widać....i co mało? popatrz na swoje podwórko i bajzel a nie masz jakieś dziwne ciągoty do krytykowania innych...trochę refleksji...
c77 Wtorek, 14 Lutego 2017, 17:10
Tam jest trochę inna sytuacja. Weź pod uwagę wielkośc Czech, ich budżet obronny i ilościowe zapotrzebowanie na sprzęt. Na ten moment właściwie nie mają innej możliwości jak zakup ewentualnie kooperację vide bren czy pandur z rcws'em. My takie możliwości mamy np: rak, msbs, zssw, pokombinowaliśmy z krabem czy choćby możemy sobie pozwolić na wyrzeźbienie czegoś takiego jak borsuk z HSW w odwodzie trzymając Andersa. Przy tym nasze potrzeby są ilościowo dużo dużo większe co uzasadnia produkcję u nas i także produkcję naszych 'patentów'. W przypadku Czechów zapomnij o czymś takim.
Osobny temat to to jak to jest wdrażane i tu masz rację całkowitą.
. Wtorek, 14 Lutego 2017, 19:12
Owszem,prawda ale proponuje zerknąć na północ . Finlandia ,kraj liczebnie mniejszy od Czech prawie o polowe a armie ma w sumie większa i lepiej wyekwipowaną. Da sie? Da sie...
WYEDUKOWANE USA Niedziela, 12 Lutego 2017, 18:41
"...Stały wzrost wydatków na obronność stanowi znaczne obciążenie dla budżetu, jednak osiągniecie wydatków na poziomie 2% PKB jest oczekiwane zarówno przez sojuszników z NATO, jak też czujące zagrożenie ze wschodu czeskie społeczeństwo..." Niesamowite! A może przytoczymy co o tym "zagrożeniu ze wschodu" faktycznie (sondaże) myśli czeskie społeczeństwo?
Whiro Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 20:48
Może jeszcze powiesz że Polacy też się nie boją Rosji? Że to wyimaginowana zeczywistosc? No to może powiesz mi kogo się mamy bać o boimy że nas zaatakuje? Hiszpanie? Francję, Cypr? Może Białoruś? Ile to krajów uważamy za możliwych agresorów? Ja znam jeden. Rosję.
anty c-cal przed 500+ Niedziela, 12 Lutego 2017, 11:34
a To ciekawe..." wyboru podwozia „z półki” z lokalnymi modyfikacjami, dlatego za faworyta uważany jest BAE Systems Hägglunds z ofertą wozów CV90, która zakłada szybki transfer technologii i "...zobaczymy kto pierwszy wprowadzi nowe bwp? Gdy AFRYKA ma (Angola, ex-nasze?! bwp-2) uzbrojone w armaty szybkostrzelne...a na fotce z wschodu Ukrainy jest bvp-2 z "fartuchem" z przodu ala pod naszymi Twardymi. ciekawe po co
Dropik Sobota, 11 Lutego 2017, 22:16
Czesi wyszli z deficytu budzetowego wiec beda mogli pozwolic sobie na wiecej. Do tego za stare długi placą wielokrotnie nizsze odsetki niż Polska. My idziemy na dno.
o Niedziela, 12 Lutego 2017, 16:13
Ta,już widze jak brak deficytu jak kolwiek wpłynie na wydatki na zbrojenia
gnago Sobota, 11 Lutego 2017, 19:48
Nalezy skorzystać z opcji modernizacji najmniej połowy Dan w Polsce do kalibru 155mm a reszty modernizacji technicznej i elektronicznej
anty c-cal przed 500+ Niedziela, 12 Lutego 2017, 8:07
żyją jak pączki w tłusty czwartek ale..."z czeską Tatrą. Opracowano nawet wariant działa Caesar na ośmiokołowym podwoziu ...a czy nam sojusznik nie wpychał swojego podwozia? Niemcy przewiercali zdobyte na Wschodzie armaty ponad 70 lat temu. i dzielnie poczynali 75mm przeciw nawałom. wiemy że aim-9X i -120C7 Kosztują. Dlatego nie miałbym nic przeciw heli do wszystkiego ale za 1/3 z tych ponad 13 mld zeta
WALDEK Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 12:48
Naprawdę świetny komentarz. Już wszyscy wiemy że jesteś przeciw odgrzewanemu kotletowi Caracal ale po co w kółko to wałkować? masz z tego frajdę?, satysfakcję? jak do tej pory w zamian nasza armia nie ma nic, same złomy, Marynarka Wojenna nie ma czym latać a Ty się cieszysz? no naprawdę...gratuluję wyśmienitego humoru...brawo TY!
gts Sobota, 11 Lutego 2017, 18:15
Czesi to specyficzny kraj i nigdy nie bylo im z nqmi po drodze i odwrotnie. Maja balagan jaki maja i zyja sobie szczesliwi z dala od zagrozenia jak paczki w masle i siw zbytnio nie przejmuja bo sprzedadza sie kazdemu jak zawsze... zadne zakupy z nimi nie wyjda. Inna rzecz ze co do zakupu bwp z polki z mozliwoscia montazu w kraju jak w przypadku Cv90 maja racje. My jeszcze z 10 lat bedziemy odkrywac ameryke w konserwach zanim cos zbudujemy i zbudujemy cos lepszego o 10% od takiego CV90 ktore za 10 lat zmodernizuje BAE i znow sie okaze lepsze o 50% od naszego dopiero co opracowanego... ju dawno powinnismy zrobic to co zrobiliamy z K9, a BAE oferowal nam pelny montaz w Polsce. Moze jak w przypadku Patrii daloby rade uczestniczyc w procesie modernizacji... no ale jak zwykle polacy wynajfuja kolo na nowo - skiem twierdzic ze nie po to zeby zbudowac ale zeby dziesieciolecia budowac...

Tymczasem Grecy planuja zmodernizowanie swoich 155 F-16 w wersjach od C/D w standardxie block 30/50/52+ do standardu V... moze skoro oni moga... to my nie powinnismy sie ociagac z modernizacja i zakupem. Co wiecej oni i tak planuja zakup F-35... "zadluzeni, biedni" i moga?
Marek Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 8:38
CV 90 bez problemu mogliśmy mieć. Na bardzo dobrych warunkach. Tyle, że my chcemy coś na kształt pływającego Kuragańca-25.
birdy Niedziela, 12 Lutego 2017, 17:26
BAE Systems dała nam takie same warunki jak Czechom,jakiś rok temu była konferencja w Warszawie,ten portal to relacjonował. Grecy może mają kasę na takie rzeczy,my mamy na 17 Brygad OT.
KajaK Sobota, 11 Lutego 2017, 16:39
Tak się kończy odkładanie wszystkiego na później....
Ślązak Sobota, 11 Lutego 2017, 15:38
Szkoda że nici ze współpracy V4 szczególnie zakup BWP z Czechami byłby ciekawy, a tak fajne deklaracje i czułe słówka, konkrety muszą być wtedy całe V4 zyska na wiarygodności w Europie
Nesher Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 15:39
Dokładnie, powody, dla których jest czesko-polska współpraca w przypadku BWP nie jest możliwe są następne:
- Polska nie szuka partnera, Polska szuka klienta dla przemysłu polskiej obrony, wartość bez dodatku dla przemysłu Czech
- Polska chce lżejsze BWP, które w stanie pływać, Czechy chce ciężki BWP z maksymalną ochronę dla załogi
- Czesi nie wierz, że przemysł polski jest w stanie zaoferować wysokiej jakości produktu w czasie rzeczywistym, czeski wojsko spodziewa pierwszy BWP w 2020 roku,
- W czeskim przetargu są tylko dwa prawdziwe kandydatów, CV90 i ascod 2, obaj kandydaci (BAE i GDLSE) podpisał kontrakt z czeskimi partnerami, w przypadku CV 90 wygra, Firma VOP CZ (własność państwa) będzie ostateczna producent, w przypadku ascod wygra, BWP będzie produkować przez prywatne firmy Czechoslovac group. Więc nikt nie potrzebuje Polska.
. Wtorek, 14 Lutego 2017, 9:40
Do "Nesher" ,rozumiem,ze tlumaczenie przez google ... Odpowiadając w dużym skrócie. Czesi moga isc swoja droga i nikt im tego nie zabroni,ocena mozliwosci polskiego przemysłu proporcjonalna do realnych możliwości czeskiego ( co niby oferuje?) . Współpraca pewni na poziomie minimalnym lub żadnym. Raczej temat zamkniety na długie lata,jest nam nie po drodze
Nesher Wtorek, 14 Lutego 2017, 12:52
Tak, użyłem google translator, moja znajomość języka polskiego jest mniej lub bardziej pasywny tylko.
W odniesieniu do pytania, czeski oferta była następująca:
- Czechy i Polska kupić licencję jakości, sprawdzone w walce zachodnią BWP (prawdopodobnie CV90 Lub ascod), Republika Czeska chce 250 BWP.
- Końcowy montaż będzie dostarczyć w Polsce, podział pracy będzie 70% PL - 30% CZ. Czeskie firmy przygotowują przede wszystkim te elementy jakościowe są lepsze niż w Polsce lub które nie produkują w Polsce (np optyczne i elektroniczne, optyczne systemy obserwacyjne z Meopta, ochrony przed NBC, nowe anty krzesła wybuchowych, aktywnego systemu ochrony przeciwko anty rakietowej opancerzonego (rozwój system ten będzie zakończyć w 2018 roku)
każda część może korzystać z niektórych urządzeń tylko dla jego BWP (np CZ używać różnych stacji radiowych lub systemów informacyjnych zespół niż Polska)
Każdy kraj będzie miał własne zdolności Usługi naprawy.
CZ kupi pociski Spike produkujące w Polsce, w zamian Polska będzie kupować produkty czeskie (.e.g. Tatra samochodów ciężarowych lub pasywne systemy radarowe Vera ng)
Myślę, że to dobry interes
Polska oferta:
- Obie strony opracują nowy BWP, który jest w stanie pływać (to znaczy lżejsze z gorszym ochrony załogi) - CZ nie chce takiego pojazdu
Udział - 80% w odniesieniu do PL, 20% CZ
- Końcowy montaż w Polsce, Polska BWP nie będzie wykorzystywać komponenty Czech, Czechy mogą korzystać czech komponenty tylko dla CZ BWP
Dostawy do Polski mają pierwszeństwo w stosunku do dostaw na CZ, Czeska armia dostaje pierwszy BWP wcześniej niż w 2027 roku (gdy rozwój zakończeniu danego ile opóźnienie typowo polskie programy są realistycznie, że doczekał się pierwszego wokół 2030)
Pojemność Remont będzie tylko w PL, czeski Pojemność Usługi naprawy może dostarczyć tylko standardowe konserwacji
Polska defintelly nie szuka partnera, tylko klientem.
Wyobraź CZ zaakceptuje polskiej oferty, wynik jest: Mamy BWP, która nie jest optymalna dla nas będą odbierać najpierw o 2030, nie jesteśmy w stanie całkowicie go naprawić. I najważniejsze pytanie brzmi: jakość nowego BWP ani PL, CZ, ani nie mają doświadczeniem z develpment takiego systemu. Jestem bać, że jakość w porównaniu z obecnym zachodnim BWP będzie średnie, w najlepszym wypadku.
Musisz zdać sobie sprawę, Polska nie jest mocarstwem, w przypadku Polska chce Partner musi mieć możliwość oferowania potencjalnym partnerem Win Win rozwiązania.
. Wtorek, 14 Lutego 2017, 15:23
Do "Nesher" dziekuje za odpowiedz. Dobra okazja do współpracy byl program kto ale nic z tego nie wyszło ,zabrakło determinacji,dobrej woli? Co do bwp to niestety ale szanse sa marne chyba ,ze (co nie jest nieprawdopodobne ) polski przemysł a dokladnie HSW nie poradzi sobie z projektem. Wiele osob w rownież rownież w Polsce popełnia błąd oceniając realizacje "borsuka" . Tak naprawde opcja pływania to zasłona dymna po to zeby wszystko przeszło przez polskie zaklady. Decydenci uparli sie,ze sami damy radę uzasadniając (słusznie) ,ze finalnie bedziemy mieli pełna kontrole nad bwp, patrz ograniczenia licencji. Skala jest spora ,to ponad 1000 pojazdów finalnie. Jesli Czesi mieliby brać w tym udział to uważam,ze sami musieliby wykonać 100% u siebie . HSW nie bedzie wstanie ogarnąć produkcji dla dwoch państw,juz teraz maja pracy na dwie zmiany. Sumując, bwp ma pływać owszem ale projektowany jest z zapasem jako "ciężki" . Taki "polish magic" ;) Ps. Wieże bezzałogowa choc z kłopotami powoli kończymy . Jestesmy państwem frontowym musimy miec kontrole nad zbrojeniówka i zaspokajać potrzeby ludzi pracujących w zbrojeniówce . Pozdrawiam
Nesher Wtorek, 14 Lutego 2017, 18:01
zrozumiany
Proszę nie brać moje komentarze jako anty polskim nastrojów. Ja tylko trochę zaskoczony, że niektórzy komentatorzy używanie argumentów typu "Czesi są dziwne, niewiarygodnych partnerów poniewaz nie chce współpracować z Polską (czyli kupować polskiej broni). To nie jest prawda, chcielibyśmy współpracować z Polski i innych krajów V4, ale tylko na win - win Principowi.
I na pewno mamy wiele produktów, możemy zaoferować, np ciężarówek Tatra lub chasies Tatry dla pojazdów specjalnych (Titust, Vega), pasywne systemy badawcze (radar pasywny) VERA NG (NATO i USA kupują systemy Vera), kończymy rozwój aktywnego systemu anty ochrony rakiety do pojazdów opancerzonych (czwarty na świecie i drugi w Europie), nasze państwo własną firmę Explosia (producent słynnego Semtex) uczestniczy się na rozwoju nowych Artyleria amunicji do nowej polskiej haubicy (Crab, Kryll)
Nasze firmy są najlepsze w rozwoju i produkcji nano technologii włókienniczych (na przykład dla Unifom)
Czeskie firmy są liderami w Antivurus i ochrony cyberprzestrzeni (AVAST lub AVG)
CZUB jest jednym z największych producentów broni palnej (Bren 2 pistolety CZ 75, P 07 i P 10, pistolety maszynowe Scorpion EVO 3
systemy optyczne i optoelektronika dla broni palnej, a dla pojazdów wojskowych z Meopta.
Tak więc, jeśli Polska lub inny kraj kupić nasze produkty, jesteśmy przygotowania do zakupu produktów polskiego albo współpracują nad opracowaniem na temat nowych systemów.
Na przykład. Szwedzki Saab straciliśmy MADR radar tendr tylko ze względu na kupujemy systemy Szwedzki (Gripen, Artyleria radaru Artur lub RBS 70), ale Szwecja nie. Więc wybraliśmy radar z Izraela.
Miłego dnia
O Środa, 15 Lutego 2017, 14:08
Zgadzam się z tobą, Polska nie szuka partnera tylko klienta, zresztą zgadzam się z tym działaniem bo jeżeli już się porywamy na budowę bwp to współpraca była by bezcelowa i nie potrzebna bo szansę na jego budowe się nie zmienią od tego czy będziemy robić go razem czy nie a jedyną zaletą mogł by być podział kosztów ale w Polsce nie brak pieniędzy na wszelakiego rodzaju programy np. Gawron (nie wiem czy wiesz o czym mówię ale jeżeli nie to sobie poszukaj programu budowy 7 korwet, usmiejesz się do łez)
Nesher Środa, 15 Lutego 2017, 16:05
Jest OK, nie krytykują taką pozycję. To naturalne w polskiej sytuacji. Ale nie rozumiem, dlaczego niektórzy ludzie i (nie tylko w tej dyskusji, ale w całej dyskusji o Czechach lub czeskiej armii) są źli na nas i krytykują CZ powodu, my nie kupić polskiej broni. My również, podobnie jak w Polsce, muszą rozwijać nasz przemysł wojskowy i dać pracę naszych ludzi. I szczerze mówiąc, polski przemysł zbrojeniowy nie ma produktu, który może być dla nas interesujące. Wszystko, co Polska produkować możemy wykonać siłami własnymi lub kupić taniej, szybciej i zazwyczaj w lepszej jakości w innych krajach.
Dziękuję za dobre dyskusji
. Środa, 15 Lutego 2017, 17:48
"Nesher" , "O"
Nie wiem jak to wyglada ,relacja partner-klient. Z "Borsukiem" zrobiło sie za pozno na rozmowy chyba,ze jak juz pisalem HSW nie poradzi sobie z projektem. Ten rok powinien dac odpowiedz co dalej ,na MSPO ma byc pokazany prototyp. Czasu zostało malo a wiadomo,ze HSW bardzo zalezy i sa wspierani przez Koreańczyków ,przy projektowaniu pneumatycznego zawieszenia itd( OBRUM takie cos tez projektował) . Co do współpracy to mozna tylko żałować ,ze jej nie ma ze strata dla wszystkich. Jak sie samemu nie projektowe i nie produkuje to trzeba kupic na zewnatrz czyli na tak zwanym zachodzi,maja gotowe zabawki tylko placic. Ale nalezy pamietać,ze z tego nigdy nie bedzie know-how i rozwoju zaawansowanych technologii. Bo jak to sie mowi ," kto nie gra ten nie ma",owszem mozna stracić ale bez ryzyka nie ma postępu. Kontrargument jest taki ,ze wszystko juz jest wiec po co ...ano po to zeby pozyskać technologie na własność ,ktora bedzie przydatna w przyszłościowych programach a nie kończyć na projektowanu foteli lub malowaniu. Czesi sa jedynym krajem w V4 ,ktory moze cos zaoferować ,moze komuś zalezy aby nic ze współpracy nie wyszło? Pozdrawiam
birdy Niedziela, 12 Lutego 2017, 17:31
Ale jaka wiarygodność jak my budujemy własny BWP?? Czesi chcą coś co działa i trzyma poziom,wiec jeśli będą montować u siebie to za 10 lat kupimy od nich licencje i gra,oni będą akurat modernizować CV90CZ czy jak sobie to nazwą do standardu np CZ2 a my kupimy to co oni będą mieć za rok,to i tak postęp bo będziemy tylko 10 lat do tyłu.
O Niedziela, 12 Lutego 2017, 21:53
Albo oni zostaną ze starymi bvp bo im się warunki nie spodobają a mu będziemy mieli 1000 borsukow
birdy Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 16:28
1000 Borsuków dla 47 tys wojska?Nie wiem czy realnie nie potrzebujemy ok 400 BWP,ale musi być 1000 żeby stały przykryte plandeka,połowa brygad ma 40% stanu
O Sobota, 11 Lutego 2017, 20:37
Racja, Czesi ponoć chcieli jakiś cholendarnych udziałów w produkcji a na nie stać by ich było nie mówiąc o tym ile by planowali zakupić nawet na 1/4 tego co prawdopodobnie u nas będzie
rydwan Niedziela, 12 Lutego 2017, 8:53
utworzenie centralnego banku wyszechradzkiego rozwiaze wszystkie problemy tyle ze zachodowi nie po drodze
o Niedziela, 12 Lutego 2017, 16:15
Jestem zwolennikiem zaciesniania współpracy tych krajów ale może bez przesady co ?
zdzwiony Sobota, 11 Lutego 2017, 17:40
Jak ktos zamawia 10% sprzetu, a chce 50 % produkcji, to jak mamy z tym partnerem wspołpracować.
Ślązak Sobota, 11 Lutego 2017, 18:28
Mimo wszystko szkoda dzięki współpracy mamy dostęp do AWACSA C-17 a w najbliższej przyszłości MRTT z Holandią, Norwegią i paroma innymi
Zbulwersowany podatnik Sobota, 11 Lutego 2017, 14:32
Z tekstu wynika, że modernizacja naszych Dan po kosztach oferowanych czeskiej zbrojeniówce to dla nas ok. 1mld złotych. Czy nie warto byłoby zostawić te działa na wyposażeniu zamiast likwidować po wprowadzeniu Kryli?
sdfghj Sobota, 11 Lutego 2017, 17:12
a kiedy zostanie wprowadzony Kryl?
Raptorek Sobota, 11 Lutego 2017, 19:43
w 2018
Zbulwersowany podatnik Sobota, 11 Lutego 2017, 18:53
Tak na prawdę nie wiadomo, tym bardziej dobrym wyjściem byłoby zmodyfikowanie Dan i osadzenie u nich dział kalibru 155mm. Ale na pewno nie wcześniej jak HSW zwiększy swoje moce produkcyjne, bo są zawaleni robotą na dobrych lat lat. A jeszcze dojdzie im ok. 1800 BWP w wersji podstawowej i specjalistycznej, gdzie jak sami się określili mogą produkować ok. 50 BWP rocznie (36 lat o ile nie będzie opóźnień).
Erwin Niedziela, 12 Lutego 2017, 16:25
MON chce modernizować Dany. Co do wsadzenia, do nich, armaty 155mm. Przez długi czas myślałem, ze to świetny pomysł. Po zagłębieniu się w temacie, okazuje się to tak kosztowne, ze całkowicie nie opłacalne.
Zbulwersowany podatnik Niedziela, 12 Lutego 2017, 20:26
Po przeliczeniu kursu wyszło mi ok. 1 mld złotych. Za 100 modułów ogniowych to chyba nie dużo.
anakonda Niedziela, 12 Lutego 2017, 8:56
cos za cos my od slowaków dany a oni od nas BWPy
adel Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 12:53
Ale deal roku! transakcja 100-lecia!....proponujesz kota w worku, coś co nie istnieje i nie wiadomo kiedy powstanie w zamian za realny, sprawdzony sprzet.....myślisz że reszta świata to frajerzy????
O Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 15:16
Napisał bym jaką nagrodę roku ty byś zdobył ale może nie przejść moderacji. Każdy normalny zrozumiał by że taki deal mogli byśmy zrobić dopiero po opracowaniu nowego bwp a nie wcześniej
. Sobota, 11 Lutego 2017, 13:19
Panie Juliuszu, artykuł mocno optymistyczny. Bałagan decyzyjny maja większy niz u nas ,poza tym srednio Czechom zalezy zeby cokolwiek zrobic od poczatku do konca . Dlugo by o tym pisac,mozna posledzic armadninoviny.cz ,czasami tam sie udziela kolega "Lukas",podziwiam jego cierpliwość i determinacje. Czesi to specyficzna nacja ,z naszej perspektywy ,marne szanse na jaka kolwiek współpracę. Oczywiscie wszyscy maja swoje wady i zalety tak jak u nas mozna znalesc cala gore głupot ,wracając do czeskich "zbrojeń" to uważam ,ze szanse sa naprawde marne
Max Mad Sobota, 11 Lutego 2017, 12:36
Ptaszki ćwierkają że Kongsberg jest mocnym faworytem.
zdziowiony Sobota, 11 Lutego 2017, 17:39
Bo się liczy $$$$$.
Max Mad Poniedziałek, 13 Lutego 2017, 10:05
Oferują nowoczesny produkt za rozsądną cenę, ich pozycja w postępowaniu jest przez to solidna.