Misiewicz: Testowe śmigłowce na przełomie stycznia i lutego

OPUBLIKOWANO: Wtorek, 10 Stycznia 2017, 12:24
Misiewicz Bartłomiej

"Jesteśmy w trakcie kończenia koncepcji offsetowej. Nie chcemy żeby to było robione tak jak za poprzedników, gdzie praktycznie ten przetarg był tak prowadzony, że uniemożliwiono producentom, którzy mają swoje zakłady w Polsce, staniecie w przetargu na równych zasadach" - mówił o zakupach dla polskiej armii śmigłowców rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz.

W czasie konferencji prasowej Bartłomiej Misiewicz został zapytany o opóźnienia związane z pozyskaniem śmigłowców, których kupno szef resortu obrony Antoni Macierewicz zapowiadał do końca 2016 roku. Rzecznik prasowy MON oznajmił, iż obecnie trwa proces kończenia rozpisywania koncepcji offsetowej skierowanej do wszystkich podmiotów, które udzieliły chęć wzięcia udziału w postępowaniu przetargowym.

Na początku grudnia 2016 roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że rozpisało postępowanie na śmigłowce wielozadaniowe w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, które dotyczy zakupu 14 maszyn. Nowe rozmowy toczą się między innymi z zakładami lotniczymi z Mielca i Świdnika oraz z Airbus Helicopters, według szefa MON Antoniego Macierewicza do procedury "zgłosił się" też Bell Helicopter.

Za moment ta koncepcja offsetowa się zakończy. Przechodzimy do kolejnego etapu, będziemy zapraszali wszystkich trzech producentów – Airbus, PZL Mielec, PZL Świdnik – do tego, żeby pierwsze te dwa śmigłowce trafiły szkoleniowe, testowe.

Bartłomiej Misiewicz, Rzecznik prasowy MON

Zakup w ramach pilnej potrzeby operacyjnej nie zakłada koncepcji pozyskania śmigłowca wielozadaniowego na wspólnej platformie dla wszystkich rodzajów wojsk. Z wcześniejszych informacji wynika, że wiropłaty wielozadaniowe pozyskiwane w ramach pilnej potrzeby zostaną przeznaczone dla Wojsk Specjalnych oraz Marynarki Wojennej, w tym do wykonywania misji poszukiwania i ratownictwa.

Koncepcja offsetowa kończy się. Myślę, że to jest kwestia tego tygodnia, kiedy koncepcja będzie zakończona i zaproszenie od razu wychodzi do producentów. Myślę, że najdalej przełom stycznia i lutego, kiedy te pierwsze śmigłowce testowe trafią do żołnierzy, którzy będą mogli je zacząć sprawdzać.

Bartłomiej Misiewicz, Rzecznik prasowy MON

Rzecznik MON wyraził przekonanie, że po zakończeniu przetargu i testach, pierwsze śmigłowce pojawią się w Siłach Zbrojnych RP jeszcze w tym roku.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

81 komentarzy

Bartek Poniedziałek, 23 Stycznia 2017, 21:42
Może nawet tego terminu dotrzymają. Mieszkam 15 km od Świdnika i dzisiaj latał mi nad głową dziwny helikopter. Był w paskudnym szary kolorze dość durzy z jaskrawymi elementami na nosie i belce ogonowej. A jedyne co jeszcze bardziej zdziwiło nie to że od spodu była szachownica lotnicza.
john Środa, 11 Stycznia 2017, 13:34
Wszyscy piszą jakie to wspaniałe parametry ma Caracal w porównaniu do Bieda Hawka. Problem w tym, że na sucho bez żołnierzy. Gdy załadujemy oba śmigłowce to okazuje się, że Caracal już wypada gorzej. Jest bardziej ociężały i mniej zwrotny! Więc testując testujmy je jak należy w realnej sytuacji zagrożenia gdzie będą używane. Drugą sprawą jest to, że w czasie pokoju Caracal jest dużo lepszy bo zabierze więcej ludzi, rozbitków czy żołnieży, ponadto jest bardziej ekonomiczny. W wypadku konfliktu już to jest wada bo ewentualne zestrzelenie powoduje większe straty ludzkie, ponadto jest łatwiejszy do namierzenia. A prawda jest taka, że przy rosyjskim OPL żaden helikopter nawet w pobliżu frontu nie będzie latał, więc to są tylko drogie zabawki bez znaczenia w naszym przypadku bo mamy znacznie silniejszego przeciwnika od pustynnych nomadów. Zresztą udowodnił to konflikt na Ukrainie, gdzie po dotkliwych stratach początkowych zaniechano lotów. A z ekonomicznego punktu widzenia to najlepszym rozwiązaniem dla nas jest pozyskanie licencji na produkcję nowych Mi8 z ukraińskimi silnikami i własną elektroniką. Taki heli byłby dużo tańszy a w dodatku miał znacznie lepsze parametry lotu.
Grzegorz Środa, 11 Stycznia 2017, 20:14
Jeżeli antena radaru wystawiona jest na wysokości 10m a śmigłowiec leci na wysokości 20m to nawet nad wodą radar może wykryć taki cel dopiero z odległości niższej niż 28km. Nad terenem dochodzą jeszcze przeszkody terenowe i jeszcze bardziej jest to utrudnione. W takich lotach korzysta się z ukształtowania terenu. Generalnie MANPADS może zagrozić. Na Ukrainie śmigłowce spadały zestrzelone przez MANPADS. Ale tu temat jest symetryczny, tak samo my możemy zestrzelić śmigłowiec wroga. Ponadto operator takiej wyrzutni musi widzieć cel aby później próbować go namierzyć.
Davien Środa, 11 Stycznia 2017, 16:42
Tyle ze BH załadowany tak jak Caracal się od ziemi nie oderwie więc całe porównanie do kitu. Na Mi-8 licencji nie dostaniesz chyba ze od Rosji, wiec zapomnij, Ukraińcy ci jej nie dadza bo sami nie mają.
john Środa, 11 Stycznia 2017, 20:56
Caracal jest sporo wyższy od Bieda Hawka, więc gdy oba załadujesz to inaczej działają siły na jednego a inaczej na drugiego. Praw fizyki nie zmienisz. Tu nawet nie chodzi o to, że Caracal, zabierze więcej ale jak nim się operuje i jak leci z tym załadunkiem. A w biznesie jak i polityce można różne niespodzianki wyczarować , w jednym pieniędzmi w drugim przypadku układami lub obietnicami, więc osobiście bym nie przekreślał licencji na Mi8 pozyskanej z Rosji. Najważniejsza to wola polityczna a reszta to tylko zgrabna dyplomacja i trochę sprytu.
Davien Czwartek, 12 Stycznia 2017, 0:40
Ma tez mocniejsze silniki i znacznie większy udżwig, czyli w pełni załadowany S-70i to dla Caracala jest nieco ponad połowa obciażenia. Ten śmigłowiec powstał dla sił specjalnych więc mówienie o kiepskiej manewrowości raczej mija sie z prawdą A co do wysokosci to Caracal-4,6m a S-70i-5,33m więc to BH jest wyższy, więc to co piszesz tyczy sie raczej S-70i nie Caracala:)
O licencji na Mi-8 zapomnij, Rosja nie jest do nas nastawiona przyjażnie, a wręcz wrogo, a od kogos takiego nie kupuje się sprzętu wojskowego. Tu biznes nie ma nic do rzeczy, chodzi o bezpieczeństwo państwa.
say69mat Czwartek, 12 Stycznia 2017, 10:50
Nie ściemniaj chłopie, że BH jest wyższy od Caracala. Jakim to cudem Caracal, czyli śmigłowiec o znacznie większej pojemności przestrzeni użytkowej niż BH. Ma być mniejszy od wybitnie mniejszego śmigłowca???
Davien Czwartek, 12 Stycznia 2017, 20:46
Może się zapoznaj z parametrami maszyn zamiast zmyslać. Podałem ci dokładną wysokość obu śmigłowców więc jeżeli jest inaczej może przedstaw jakies dowody na swoje teorie:)
BH ma mniejszą pojemność z uwagi na wąski kadłub przystosowany do transportu samolotem, Caracal nie, dodatkowo może przyjrzyj sie obu smigłowcom zamiast zmyslać:)
PS Długość obu maszyn jest prawie identyczna ale konstrukcja kadłuba juz nie, Caracal ma tez mocniejsze silniki co umozliwia mu wziecie większego ładunku. Wystarczy czy dalej negujesz prawde.?
PP Środa, 11 Stycznia 2017, 11:11
No i biadolenia ciąg dalszy... Kto powiedział że muszą mieć wyposażenie tylko amerykańskie?!
leo Środa, 11 Stycznia 2017, 9:33
Taaa zakupili takie z Italieri i Revela (modele plastikowe) i do lutego zejdzie im ze sklejaniem modeli testowych. Potem będą latać nimi po gabinecie i testować
olaf Środa, 11 Stycznia 2017, 9:08
S-70 produkowany w PL do zadań sił specjalnych... to jakiś żart. Chyba, że najpierw je zakupimy a później ogłosimy przetarg (albo nie) na uzbrojenie, nowoczesny system ochrony i bezpośrednią łączność satelitarną. Dla przykładu systemy defensywne dla BH nie są produkowane ani montowane w Polsce i raczej z uwagi na prawo Amerykańskie, a w szczególności tajność projektów będą musiały być zamontowane w USA. Zatem będzie trzeba każdy zakupiony s-70 z przeznaczeniem do zadań sił specjalnych zapakować i wysłać do USA.
Dopiero po otrzymaniu takiego wyposażenia będzie to w pełni gotowa maszyna do tego typu zadań. Koszt niebagatelny jak sądzę.
Przypomnę, że krytykowane Caracale były w konfiguracji, przedstawionej w przetargu, w pełnym wyposażeniu.
Rob Środa, 11 Stycznia 2017, 11:20
Ba jakieś konkrety prócz reklamy Caracali?
olaf Środa, 11 Stycznia 2017, 13:27
Zalecam ponowne przeczytanie. Można to zrobić bez ostatniego zdania jeżeli kole w oczy.
Davien Środa, 11 Stycznia 2017, 12:41
S-70i czyli wersja z Mielca jest okrojona ze wszystkich technologii wojskowych zakazanych przez Kongres USA, Z UH-60M ma wspólny wygląd i część komponentów, z maszyną dla sił specjalnych wygląd i to wszystko. Mielec nie dostarczy tych komponentów bo nie może, jak chcesz kupić BH dla sił specjalnych to jedynie przez FMS
Co do Caracali- ten śmigłowiec powstał właśnie dla sił specjalnych i wersja oferowana Polsce miała pełne niezbędne wyposażenie, więc Olaf nie bawi sie w reklamę tylko pisze szczerą prawdę.
PP Środa, 11 Stycznia 2017, 8:54
Śmigłowce kupuje się pod konkretne potrzeby rodzajów wojsk danego kraju! Kto powiedział że np S-70 nie może być odpowiednio doposażony jeśli mówi o tym sam producent? Ciągłe biadolenie nad różnicami S-70i i UH-60 jest nudne.
Davien Środa, 11 Stycznia 2017, 12:44
Jasne ze może ale wydasz kupę kasy na integrację i oddzielny zakup wyposażenia, zapłacisz za wysłanie maszyny do Stanów na montaz a i takl będziesz miał coś gorszego od zwykłegop UH-60M w dodatku za o wiele wyzszą cene. Zwykły S-70i był najdroższy z maszyn w przetargu, to teraz policz sobie ile ci wyjdzie.
z pruszcza gdańskiego Środa, 11 Stycznia 2017, 11:11
Oczywiście że można, tylko najpierw Kongres musi wydać zgodę na sprzedaż takiego wyposażenia co nie trwa dzień czy tydzień i wcale nie musi oznaczać że dostaniemy to co chcemy. Montaż tego też zajmie sporo czasu, testy bo przecież pierwsze kilka sztuk trzeba oblatać i sprawdzić skoro do tej pory nie montowało się takiego wyposażenia. Poprawki bo jakieś niedociągnięcia wyjdą i już mija ze dwa lata najbiedniej. Do tego dochodzi koszt zakupu i tu nie ma co liczyć na dobrą cenę bo w końcu śmigłowce i osprzęt kupujemy osobno więc policzą nam równo i można być pewnym że będzie drożej. Podsumowując, będziemy mieć helikoptery wolniejsze, z mniejszym zasięgiem i pułapem w dodatku zabierające mniej żołnierzy. Będą nadawać się do użytku niewiadomo kiedy, bo to że kupimy samą skorupę nie znaczy że będzie nadawał się do SAR czy dla specjalsów, za większą kasę. Potem ogłosi się sukces i wszyscy będą bić brawo. No, wszyscy poza żołnierzami bo ci już dawno skomentowali gdzie minister może sobie wetknąć S-70i
WojtekMat Środa, 11 Stycznia 2017, 8:46
Miały być na koniec roku z zakupów "interwencyjnych"
Teraz na przełomie stycznia/lutego mają być wersje testowe. Ciekaw jestem jak oni to sobie wyobrażają. Śmigłowiec to nie furmanka. W ciągu miesiąza mogą co najwyżej dostać jakiegoś gotowca z magazynu (o ile takowe będą) ale na pewno nie maszynę zrobiona pod konkretne wymagania.
Teatr absurdu.
box Środa, 11 Stycznia 2017, 10:44
Rozumiem ze ta wersja caracala która byla testowana dwa dni? to była specjalnie pod specjałów przygotowana i jeszcze jednocześnie dla marynarki wojennej i jeszcze jako wersja transportowa?
Davien Środa, 11 Stycznia 2017, 12:46
Caracal akurat powstał celowo dla sił specjalnych więc sarkazm nie trafiony.
box Środa, 11 Stycznia 2017, 15:35
Jak najbardziej trafiony chyba ze uwazasz ze wersja dla specjalsow, MW i transportowa niczym się nie różnią? Albo ze wersja dla specjalsow to "baza" i dopiero na niej się tworzy wersje dla MW i transportowa ale jakoś wydaje mi się ze jak już to jest odwrotnie:)
Davien Środa, 11 Stycznia 2017, 16:45
Caracal jest rozwojówka Cougara do misji specjalnych i pewne wyposażenie ma juz w standardzie. Testowano smigłowiec pod katem parametrów lotnych, pod innym nie było sensu jako,że konkretne wersje dla nas jeszcze nie istniały więc akurat całkowicie nie masz racji.
PS Ciekawe jak by Testowali pozostałe 2 jak ich wersje poza transportowa nie istniały w ogóle nawet w planach a AW nie mógł nawet latac nad wodą?
dropik Środa, 11 Stycznia 2017, 7:30
ale ściema . wszystko jest juz ustawione pod biedaholki, które w sumie nie są wojskom specjalnym potrzebne bo mają zmodernizowane mi17. im by sie przydały porządnie wyposażone i zbudowane śmigłowce , mogłyby by to uh60 w wersji amerykańskiej ale z odpowiednim wyposażeniem , a te kosztuje majątek. Jak nie to sensu kupowania nie ma.

Nam za to potrzebne są śmigłowce morskie i to natychmiast : do prowadzenia operacji ratowniczych i ewentualnie do ZOP . Ostanio pojawiły się głosy, że plan jest taki aby kupić 2-4 Ah101 w wersji zop-sar, co oczywiście sensu nie ma bo nie da sie tych roli pełnić jednocześnie - konsole wposażenia ZOP zajmują zbyt wiele miejsca potrzebnego dla ratowników i wyposażenia SAR . Są to najdroższe śmigłowce na rynku. 4 smigła morskie to nadal mało.
Marek1 Wtorek, 10 Stycznia 2017, 21:59
Który to już raz to słyszymy ??
patmate Wtorek, 10 Stycznia 2017, 21:35
Ile przepłacimy?
arona Wtorek, 10 Stycznia 2017, 21:28
"Myślę, że najdalej przełom stycznia i lutego, kiedy te pierwsze śmigłowce testowe trafią do żołnierzy, którzy będą mogli je zacząć sprawdzać."
No i super tylko jest jedno ale... w jakiej konfiguracji będą śmigłowce przeznaczone do testów ? Nie ma szans by do tego czasu Świdnik przygotował swoją plastykową taksówkę w wersji dla wojsk specjalnych, a tym bardziej ZOP. Tak więc jeżeli w testach wezmą udział maszyny w konfiguracji "gładkiej" to za przeproszeniem psu na budę takie testy.
Dziecko Wtorek, 10 Stycznia 2017, 19:26
Wiadomo, że S-70 dla specjalsów i caracale dla SAR, żeby się podlizać Amerykanom i żeby się Francuzy całkiem nie obrazili. Ale mi wielkie tajne/poufne.
Afgan Wtorek, 10 Stycznia 2017, 16:31
Podobno już wszystko wiadomo. Black Hawk dla specków i Caracal dla MW. Zreszta to byłoby całkiem racjonalne.
b Wtorek, 10 Stycznia 2017, 23:29
No I dobrze , Caracale do ZOP ale I tak chyba trzeba bedzie cos mniejszego kupic bo one nie zmieszcza sie w hangarze. NA CSAR MI24 ( na jakis czas ) .BH dla specjalsow, Kruk z Wlochami.
Davien Czwartek, 12 Stycznia 2017, 0:43
A niby czemu się Caracal w hangarze nie zmieści?? Jeżeli chodzi ci o OHP to i S-70i tam nie wejdzie, zreszta Caracal jest krótszy i nizszy od BH.
Davien Wtorek, 10 Stycznia 2017, 20:41
Jeżeli BH dla specjalsów to chyba kupi je przez FMS, bo jakos ciężko sobie wyobrazic oddziały specjalne w S-70i.
say69mat Środa, 11 Stycznia 2017, 10:09
Dlaczego z góry zakładasz, że Mielec nie jest w stanie wyprodukować śmigłowców projektu S-70i, w konfiguracji np. MH60M lub MH60R??? Czyżbyś uważał, że Lockheed Martin przejmując mielecki zakład, nie brał tego typu ewentualności pod uwagę???
Davien Środa, 11 Stycznia 2017, 12:52
Nie jest w stanie bo to wynika z ograniczeń nałożonych przez Kongres USA na wyposażenie S-70i. Własnie po to powstał w ogóle S-70i żeby mozna było sprzedawać BH bez tych ograniczeń, ale to oznacza że tego wyposażenia po prostu nie ma i Mielec ci go nie zamontuje.
Jedyne co się zmieniła jak LM przejął Sikorsky'ego to polityka dotycząca uzbrojenia i nic więcej
Nawet jak kupis gołe S-70i i wyslesz je do Stanford by zamontowali kupione oddzielnie wyposazenie( o ile uzyskasz zgodę) to wydasz kupę kasy na integracje i testy a uzyskasz maszynę gorsza od UH-60M za wiele wyzszą cenę.
Rafal Środa, 11 Stycznia 2017, 12:49
Bo ta sa rozne smiglowce? S-70i universalny made in Poland z niego sie nie da zrobic 60M czy 60R.
say69mat Środa, 11 Stycznia 2017, 20:02
Czy mógłbyś mi Przyjacielu wyjaśnić na czym to polega zasadnicza różnica pomiędzy modelem S70i produkowanym przez mielecką filę SAC??? A modelem UH60M, produkowanym w Fort Worth??? I dlaczego jest taką totalną niemożliwością wyprodukowanie w mieleckiej fili SAC śmigłowca S70i w konfiguracji UH60M???
Davien Czwartek, 12 Stycznia 2017, 0:46
Z prostego powodu : S-70i jest pozbawiony zastrzeżonego do produkcji za granica wyposażenia, ma gorsze silniki- wersja ta sama co w UH-60M ale starsze sterowanie z wersji L. A mielec ci nie wyprodukuje bo nie ma na to zgody Kongresu USA. To jest proste i nie wiem czemu dalej tego nie mozesz zrozumieć.
say69mat Czwartek, 12 Stycznia 2017, 10:45
Jaki jest sens instalować w eksportowej wersji śmigłowca, silników ze 'starszym sterowaniem'?? Biorąc pod uwagę, że US Army realizuje program modernizacji wszystkich posiadanych UH60 do standardu UH60M??? Dalej silniki UH60L to General Electric T700-GE-701C; UH60M to T-700-GE-701D; z kolei S70i to ... T700-GE-701D with D controls, czyli tożsame napędem z UH60M. Tak więc zweryfikuj swoje źródła informacji. Pozdrawiam Serdecznie.
Davien Czwartek, 12 Stycznia 2017, 20:55
Poniewaz najnowsze silniki sa zastrzeżone i nie dopuszcza sie ich technologii na zewnatrz, . USA nie uzywa ani jednego S-70i i one nie są modernizowane,nie sa modernizowane żadne S-70 a co do silników to uzywane jest sterowanie elektroniczne z wersji L
A co do moich żródeł informacji to Sikorsky wystarczy?
PS Turcy od razu wywalili te silniki i zainstalowali swoje, bagatela właśnie tożsame z tymi z UH-60M, ciekawe dlaczego:))
dropik Środa, 11 Stycznia 2017, 9:49
normalnie. s70i po taniości żeby cena jednostkowa nie kuła ludzi w oko. Używać się tego nie da, ale sukces się odtrąbi w tivi i pokaże ile kasy sie ocaliło.
potem wojskowi po latach może wydębią jakąś biedamodernizację , za miliony i tak będzie
analizator Wtorek, 10 Stycznia 2017, 16:26
Mam nadzieję, że rząd kupi AH-1Z Viper. Idealny dla nas z produkcję i offsetem itd.
analIZA Bella Środa, 11 Stycznia 2017, 3:10
Chyba pomyliłes przetargi to nie Kruk czy Wrona, ani nawet nie Gawron. Tu chodzi o wielozadaniowce.
Marek1 Wtorek, 10 Stycznia 2017, 22:01
Niektórzy nadal NIE odróżniają programu Kruk od programu pozyskania śmigłowców wielozadaniowych. po cholerę tu włażą ?
Seth Wtorek, 10 Stycznia 2017, 20:41
AH-1Z Viper to śmigłowiec dla marynarki wojennej a nie dla wojsk lądowych.
dropik Środa, 11 Stycznia 2017, 7:45
następny zdolny. to smigłowiec dla wojsk lądowych. i nie o tej klasie smigłowców tu mowa
rybak Środa, 11 Stycznia 2017, 17:55
Viper śmigłowiec dla wojsk lądowych? USA używa go właśnie w marynarce a Apacha w wojskach lądowych. A tak naprawdę to jest podział na wielozadaniowe/transportowe i bojowe do których się Viper zalicza. Na bojowe heli jest inne postępowanie u nas zwane Kruk. A to że Viper może latać nad morzem i ma łatwą konstrukcje to tylko same plusy które i my w wojskach lądowych możemy wykorzystać.
Filip z konopii Wtorek, 10 Stycznia 2017, 20:01
I co niby miałby robić oddziały specjalne z tymi śmigłowcami? Może chociaż nadają się do akcji ratunkowych na morzu albo zwalczania okretow podwodnych? Wiesz chociaż jakie śmigłowce kupujemy? Nie chodzi o nazwę tylko do czego mają służyć.
arona Wtorek, 10 Stycznia 2017, 18:45
Tu o niebie, a Ty o chlebie. Viper to śmigłowiec bojowy, który może wystartować w przetargu na maszyny o takim przeznaczeniu. Natomiast tu rzecz dotyczy maszyn wielozadaniowych tak więc ogarnij się nieco nim coś napiszesz.
Realista33 Środa, 11 Stycznia 2017, 6:23
W tyn przetargu tez może wystartować. Przecież nie ma zakazu brania udziału w przetargu. Szkoda ze Rosja nie startuje ze swoimi śmigłami. Byłaby okazja na offset i pogodzenie sie narodów pod okiem USA
Obywatel IV RP Wtorek, 10 Stycznia 2017, 16:01
Będą kupione śmigłowce produkowane w USA. Trump nie pozwoli na żadną produkcję poza USA, co dał już przykład dla producentów samochodów.
Realista33 Środa, 11 Stycznia 2017, 6:24
Tez tak mi sie wydaje ze to bedzie FMS ale z pełnym serwisem W Mielcu
Qba Wtorek, 10 Stycznia 2017, 17:12
Ale my nie kupujemy od USA
Boczek Wtorek, 10 Stycznia 2017, 16:53
Tu w tym przypadku może działać. Co do aut to go Niemcy wyśmiali, pokazali palcem kąt w którym jest jego miejsce i dali do zrozumienia ze dalej budują w Meksyku i wytłumaczyli dlaczego prędzej wycofają się z USA - i z Trumpa został Trumpiś.
Merkur Środa, 11 Stycznia 2017, 3:17
Ale to chodziło o koncern Forda, że wycofa się z Meksyku, a nie BMW...
Boczek Środa, 11 Stycznia 2017, 11:37
Jeszcze dodatkowe uzupełnienie - jak właśnie czytam, również DB i Audi pokazali Trumpowi środkowy palec. Audi bo fabryka w Meksyku i tak już gotowa, ale jak podkreślają i tak Trump nie miałby wpływu na ich decyzje. DB podobnie jak BMW.
Zabawne przy tym, "ze wszystkich zapytanych firm, najkrótszej odpowiedzi na pytanie - "czy wypowiedź Trumpa będzie miała jakiś wpływ na ich decyzje, udzielił DB - "Nein"".
Boczek Środa, 11 Stycznia 2017, 11:12
... chodziło o wszystkich. Oprócz Forda również GM i Fiat-Chrysler.
Jak najbardziej BMW też.
BMW ma swoje 3 fabryki w USA i dalszych tam nie będzie budował.
Co prawda również Ford mógłby sobie pozwolić na podobne olanie bzdurzenia Trumpa, bo ma podobną pozycję eksportową do BMW (GM n.p. nie), ale decyzja o niebudowaniu w Meksyku zapadła już w połowie ubiegłego roku, na korzyść niewielkiej rozbudowy istniejących już zakładów w USA. Przyczyna jest bardzo prozaiczna - brak zbytu.
Dlaczego BMW olewa Trumpa?
BMW 60% produkcji USA sprzedaje na eksport. Jedynie 40% pozostaje w USA. Obłożenie cłami aut z poza USA spowoduje identyczną reakcję w stosunku do produkcji z USA. W tym przypadku BMW "poświęci" 40% dla 60%. Z tym, że w ich segmencie cła są drugorzędne, bo ceny BMW, DB, Audi nie mają wielkiego wpływu na zbyt - to są produkty life style jak iPhone.
gts Wtorek, 10 Stycznia 2017, 20:01
No i niech buduja, myslisz ze amerykanie beda sie przejmowac BMW. Mysle ze to raczej mialo drugie dno, amerykanie powoli z wlasnego rynku wycinaja niemieckich producentow samochodow, kazdy powod bedzie dobry. Nie produkuja w stanach to maja cla... i skoncza sie niskie ceny na auta od naszych sasiadow...

Nie wiem kto co kupi, z szumnych zapowiedzi smiglowcow do konca roku 2016 zostalo nic, a i nawet do komca 2017 moga sie nie wyrobic jak to mozemy przeczytac... jesli moglibysmy kupic po 10 smiglowcow od LM i Airbusa to zadnego offsetu nie bedzie. Jak wiemy pierwsze smiglowce (20) Airbus mial zlozyc we Francji wiec do nas nic nie przeniosa dla kilku szt. Black Hawk S-70i powstanie w miescie na S i dalej nie bedzie to polski zaklad... nie wiem w czym ten przetarg mialby byc lepszy od poprzedniego. Sam bylem mu przeciwny, ale zrozumialem ze to droga do nikad bo technologii nie pozyskamy i polski zaklad nie powstanie. Dalej to beda montownie LM i L. Airbus nic u nas nie postawi dla kilku szt. heli.
Blackhawk jest schodzacym produktem, ktory pewnie w polowie przyszlej dekady zostanie zastapiony przez rodzine pojazdow FVL. A Caracal to tez ktoras juz z rzedu modernizacja projektu z lat 60... Jednym slowem gdybysmy dysponowali swoim zakladam moglaby istniec szansa stworzenia swojego rozwiazania np z Ukrainskimi silnikami. Moglyby byc to 3-4 serie odpowiadajace naszym potrzebom i uzytkowanym smiglowcom na 14-15t, 11-12t, 8-9t i 5-6t, ale niestety nie majac ani jednego zakladu z nowoczesna technologia to po prostu mzonka. Dalismy sie wycyckac jak malo kto. Majac zaklady oddalismy wszystko w obce rece - w pewnym sensie innego wyjscia nie bylo bo ich zaawansowanie techniczne bylo zalosne... Gdyby jednak ktos wtedy myslal moze udaloby sie utrzmyac jakas kontrole nad zakladami i dzis moglibysmy robic cos sami na wlasne potrzeby. Problemem byloby jednak to ze udaloby sie pewnie tak samo jak z tym nieszczesnym podwoziem do Kraba.

No nic pomarzyc o naszych smiglowcach rywalizujacych z nowymi Mi-8AMTSz, BlackHawkami, AW149 czy EC145 zawsze mozna tak jak o naszym BWP czy naszym czolgu... a wlasciwie to chyba wszystkim, bo bez zachodniej technologii to mozemy sobie proce skladac, nawet licencje nam slabo wychodza... patrz Spike, P99.

Czekamy co wymysli nowa zmiana. Na razie nie jest wesolo widze, bo mija kolejny rok bez smigiel nie tylko dla wojska, a przedewszystkim dla ratownictwa morskiego, ktore juz od paru lat nie ma na czym latac.
Tryb Środa, 11 Stycznia 2017, 3:19
Black Hawk S-70i powstanie w miescie na S ??? Chyba na M...
GI Wtorek, 10 Stycznia 2017, 13:57
Z tego przekazu można wnosić, że na przełomie miesiąca rozpoczną się dopiero testy porównawcze zgłoszonych do postępowania konstrukcji. Testy wykażą, która z dostępnych na rynku konstrukcji z czterech zainteresowanych firm będzie spełniać większą ilość wymagań postawionych przez IU. Do rozpoczęcia dostaw, to jeszcze ro lub dwa poczekamy.
jj Wtorek, 10 Stycznia 2017, 16:02
a jak się okaże, że to Caracal to się testy unieważni
GI Środa, 11 Stycznia 2017, 8:53
Testy przyjmą jako punk odniesienia wzorzec S-70i z PZL Mielec.I tym sposobem dadzą możliwość udowodnienia niedowiarkom jaki to z Caracala jest zły śmigłowiec, za duży, mało zwrotny. Ponadto jako offset zostanie zaliczone posiadania zakładów na terenie Polski. Tym sposobem, cały nowy przetarg zostanie podzielony tylko między dwie firmy.
GEN Wtorek, 10 Stycznia 2017, 15:10
Jakie testy ?
Po co, kiedy już w 2016 AM wybrał....
ja.M Wtorek, 10 Stycznia 2017, 13:53
Czy w SIWZ będzie zapis, że warunkiem koniecznym przystąpienia do postępowania jest posiadanie zakładów produkcyjnych w miejscowości na "Ś"?
A tak na poważnie, każdy wybór będący z ekonomicznego (kasa, czas i offset) oraz militarnego (możliwości) punktu widzenia gorszy od odrzuconej ofert AH, powinen trafić do prokuratury.
mati Wtorek, 10 Stycznia 2017, 15:36
Polska nie potrzebuje 50 drogich w pytę caracali, max 20 szt. dla specjalsów i na morze. Reszta to powinny być tanie black hawki i uderzeniowe vipery lub apache. do tego ew. chinooki. wszystko w temacie śmigłowców.
twój kumpel seba Wtorek, 10 Stycznia 2017, 17:50
20 sztuk dla specjalsów z odpowiednim wyposażeniem, 5 dla SAR i 5 dla ZOP też z wyposażeniem bo przecież golce nic nie zrobią i cena wyjdzie większa niż za 50 kompletnych Caracali. Każda z tych wersji policzą osobno więc cena jednostkowa będzie wyższa. Do tego ze 20 golców. Jeśli myślisz że ktoś sprzeda ci takie niewielkie ilości śmigłowców taniej niż pełen pakiet to pora zacząć samemu robić zakupy w sklepie bo widać że nie masz zielonego pojęcia jak działa handel.
Qba Wtorek, 10 Stycznia 2017, 17:13
Ale 20 AW101 kosztuje tyle co 70 Caracali.
Tap Wtorek, 10 Stycznia 2017, 17:11
W tej chwili ponad 40 Mi8 ma 33-36 lat, już potrzeba ich wymiany, chyba, że rezygnujesz z kawalerii powietrznej, wtedy możemy zaoszczędzić 10 sztuk, około 30 sztuk, to ZOP, CSAR, SAR i dla Specjalsów wybieraj likwidujemy oprócz kawalerii wojska specjalne, ZOP, rezygnujemy z ratowania własnych pilotów, czy może ratowania ludzi na Bałtyku.
RP Wtorek, 10 Stycznia 2017, 20:39
Od kiedy Mi8 wykonują misje ZOP?!!!
olaf Środa, 11 Stycznia 2017, 8:54
Dokładnie Mi-14. Jako maszyna o konstrukcji pochodnej od MI-8.
Tap Środa, 11 Stycznia 2017, 8:12
Mi 8 wykonują CSAR, Mi14 ZOP, to ta sama rodzina heli, mowa o zapotrzebowaniu na nowe heli w liczbie 30 na ZOP, SAR, CSAR i dla specjalsów, tak to należy czytać.
dropik Środa, 11 Stycznia 2017, 7:55
mi 14 misiu to takie mi-8 ;) one to jeszcze wieksze trupy niz mi8
Boczek Wtorek, 10 Stycznia 2017, 16:56
Mati H225M były z nich wszystkich najtańsze. Poczekaj chwileczkę - przekonasz się.
Davien Wtorek, 10 Stycznia 2017, 16:52
Może się zapoznaj z cenami zanim znów cos napiszesz .S-70i był najdroższym śmigłowcem w przetargu i to w wersji bez uzbrojenia. Dolicz teraz uzbrojenie, i sam zobaczysz ile ci wyjdzie:))
alan Wtorek, 10 Stycznia 2017, 13:42
O ile dobrze pamiętam, to minister Macierewicz mówił wyraźnie o zakupie Blackhawków przed końcem 2016.
Max Mad Wtorek, 10 Stycznia 2017, 15:57
Nawet dokładną liczbę podał, DWIE maszyny przed końcem roku. Bardzo konkretnie i jasno się wyraził podczas pokazówki w zakładach lotniczych. Zero możliwości interpretacji, wszystko dokładnie przez kamery nagrane i w każdej chwili można odtworzyć i sobie przypomnieć.
Lewandos Wtorek, 10 Stycznia 2017, 17:08
Tyle tylko, że minister kierunkowe decyzję podejmuje, a niższy szczebel operacjonalizuje... Wiadomo, że to zapewnienie do końca roku, to b. Polit. Deklaracja niż realna obietnica...
kasia Wtorek, 10 Stycznia 2017, 21:57
Czyli wg ciebie minister może gadać głupoty lub -co gorsze- kłamać? No chyba, że masz na myśli coś innego...
ultrarozum Środa, 11 Stycznia 2017, 3:24
AM wiele razy pokazał że umie i może to robić i nikt mu nie zabroni.
Max Mad Wtorek, 10 Stycznia 2017, 18:37
Jak na deklarację polityczną to była nad wyraz wyraźna i konkretna. Jakie maszyny (Blackhawk) ile maszyn (2 przed końcem 2016) od kogo (Sikorsky/Lockheed Martin)... że decyzja podjęta. Zero miejsca na interpretacje, wszystko podane na tacy.