Polski Gulfstream G550 zaprezentowany

OPUBLIKOWANO: Sobota, 07 Stycznia 2017, 16:59

Delegacja polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej wzięła udział w oficjalnej prezentacji przeznaczonych dla Polski samolotów Gulfstream G550.

W dniu 6 stycznia 2017 r. delegacja Ministerstwa Obrony Rzeczypospolitej Polskiej wzięła udział w oficjalnej prezentacji (tzw. roll-out) samolotu Gulfstream G550 przeznaczonego dla naszego lotnictwa.

Maszyny tego typu wybrano w przetargu na małe samoloty VIP, rozpisanym przez MON we wrześniu 2016 r. Termin dostawy samolotów określono w umowie na nie późniejszy niż sierpień 2017 r. W ramach zawartego kontraktu o wartości netto 440,57 mln zł dostarczone zostaną dwa samoloty G550, wyposażone w system łączności pozwalający na stałą komunikację kodowanymi łączami satelitarnymi w czasie postoju oraz podczas lotu, jak również system identyfikacji swój-obcy zgodny ze standardem NATO.

Finansowanie zakupu "małych" (Gulfstream G550) i "średnich" samolotów VIP (planowanych do pozyskania) odbywa się ze specjalnej rezerwy, ustanowionej uchwałą Rady Ministrów. Obejmuje ona kwotę 1,7 mld zł w latach 2016-2021, powyżej limitu wydatków na obronę na poziomie 2% PKB zgodnie z ustawą o przebudowie, modernizacji technicznej i finansowaniu Sił Zbrojnych. W wypadku niewykorzystania środków finansowych zaplanowanych na dany rok, pozostaną one w puli do wydatkowania na zakup maszyn dla VIP w latach następnych.

Gulfstream G550 to samolot dyspozycyjny i biznesowy wysokiej klasy, model ten to topowe wcielenie samolotu Gulfstream V, będącej powiększoną wersją rozwojową samolotu Gulfstream IV. W stosunku do poprzednika posiada on wydłużoną kabinę, zwiększony zasięg i komfort podróży. Dostawy tych maszyn rozpoczęły się w 1997 r., które pod oznaczeniem C-37A są eksploatowane przez wszystkie rodzaje sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz pięć amerykańskich agencji federalnych, w tym FBI, Departament Sprawiedliwości i Federalną Administrację Lotniczą (FAA). Oprócz Stanów Zjednoczonych samoloty tego typu latają w barwach oficjalnych siedmiu innych państw świata. Ogółem producent sprzedał dotychczas ok. 550 samolotów G550.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

Przeładuj

28 komentarzy

Adam Niedziela, 08 Stycznia 2017, 7:59
Jaki powinien być Kolejny krok MONu? - zakup następnych dwóch takich samolotów Gulfstream G550 jako nośnik AEW&C
CASiArz Niedziela, 08 Stycznia 2017, 12:17
Raczej C-295AEW.,,
Aaa Niedziela, 08 Stycznia 2017, 11:10
Tak
mr. R Niedziela, 08 Stycznia 2017, 10:37
po co dokupować Gulffstreamy jak można przebudować/dokupić C-295 w wersji AEW&C? tak w ogóle to co się stało z zakupem C-295 dla MW w wersji ZOP?
manolo Niedziela, 08 Stycznia 2017, 22:01
talerz to stracona masa, paliwo, obniżone parametry
podatnik Sobota, 07 Stycznia 2017, 23:30
Fajna wycieczka. Bo co tak naprawdę takie liczne grono mogło robić z pustą skorupą samolotu?
Darek Poniedziałek, 09 Stycznia 2017, 10:08
Taaaa a może nie wycieczka, może ludzie z ambasady i osoby z SP, którzy są przy montażu jak i całej budowie samolotu, to takie standard światowe, tu przypominam, że jak 101 poleciała do Samary chyba na ,,ostatni" remont to nasz MON wysłał jedną !!!! osobę do nadzorowania remontu, choć agregaty były robione gdzie indziej a silniki jeszcze gdzie indziej a facet spać tez musiał czy choć do kibla pójść. Więc głupotek nie wypisuj, niech będą tam tyle i le ich trzeba i tyle ile trzeba.
K2 Poniedziałek, 09 Stycznia 2017, 0:48
100/100 pieniędzy podatnika nie trzeba liczyć.
Kos Sobota, 07 Stycznia 2017, 21:56
Jakie małostkowe te komentarze? Rząd dba tylko o własną wygodę .....itd. A może to dopiero rozpoznanie i przygotowanie do zakupu g550 w wersji CAEW? Można przerobić lub dokupić 2 dodatkowe w takiej właśnie wersji i mieć takie możliwości jak Izrael, Włochy czy Singapur?!!! Takie możliwości to coś co wielu państwom sąsiadującym się nie spodoba, dlatego trzeba to rozegrać etapowo, z pewnym wyczuciem i przebiegłością. Wydaje się, że z takim oswajaniem sąsiadów mieliśmy już do czynienia np. w przypadku JASSM.
Xwv Sobota, 07 Stycznia 2017, 20:27
Super maszyna. Miałem przyjemność nią lecieć. Bardzo dobry komfort lotu.
Arczi Sobota, 07 Stycznia 2017, 19:42
Profesjonalnie szybko skutecznie...Szkoda że wyłącznie w przypadku własnej wygody...
Pewny Niedziela, 08 Stycznia 2017, 16:01
Profesjonalnie, skutecznie jak wszystko w przypadku zakupów tego kierownictwa MON
gmo Poniedziałek, 09 Stycznia 2017, 12:28
Ręce opadają...
Szacun Niedziela, 08 Stycznia 2017, 19:15
Zakup śmigłowców okretow podwodnych i reszty projektów odlozonych dla tych co będą rządzić później nazywasz profesjonalizmem?
b Poniedziałek, 09 Stycznia 2017, 4:26
Oczywiscie, dla Specjalsow 8szt, ZOP 3-4 sztuki CSAR czasowo mozna czasowo uzyc MI24. Okrety podwodne to tak samo pilny zakup jak 70 wielozadaniowce. Teraz podstawa to WISLA I moderka Leo2a4 do 2PL, reszta pozniej.
dhyedfhtft Niedziela, 08 Stycznia 2017, 9:55
też sobie samemu można kupić i mieć taki standard
Wiesiek Sobota, 07 Stycznia 2017, 22:41
Piszesz o tym kadłubie ? Najbardziej czasochłonna robota dopiero przed nimi
Darek Poniedziałek, 09 Stycznia 2017, 14:38
Ten kadłub to juz jest do lotu przygotowany.
ikarus Sobota, 07 Stycznia 2017, 18:58
Może być cudownym samolotem, najsłabszym ogniwem jest człowiek....
jan Sobota, 07 Stycznia 2017, 18:41
...ja bym jeszcze podczepił pod to jakieś rakiety i mamy sprzęt uniwersalny...
XE Sobota, 07 Stycznia 2017, 18:11
Jedynym sukcesem zakupowym przez obecną ekipę rządzącą oceniam zakup samolotów ''małych'' VIP. Reszta zakupów w roku 2016 to albo mało znaczące zakupy albo kontynuacja dawno zaczętych programów i w efekcie podpisu pod nimi, nie mieli wyjścia. Krab , Rak ,Pilica .... itd. to nie zasługa obecnego rządu !!! Dziękuję można się rozejść
Maks Niedziela, 08 Stycznia 2017, 16:06
Ty tak na serio? Błyskawiczne dopięcie programów typu Pilica,Poprad, krab, jasmm, piorun, leopard pl, zakupy spikow, największa umowa na beryle, rak, OT, amunicja, noktowizory, NATO w Polsce, ratunek struktur dowodzenia... etc itd itp można dluzej
Michał Niedziela, 08 Stycznia 2017, 10:18
Może zmień startą płytę.Ten rząd jest dopiero rok,a poprzedni miał 8 lat i jak "bawił" się z Krabem(notabene projekt z końca lat 90-tych),moderką Leopardów, itd,itd., na najdroższej motorówce świata kończąc... Póki co , mamy pierwszy raz ,wykonany w pełni budżet MON, zakup znacznej ilości uzbrojenia do F-16, które ostatnimi laty było na poziomie mniej , niż minimalnym (i JASSM ER oczywiście), rakiety Piorun, rozwijanie (wreszcie) Pirata i wiele na to wskazuje,że obecny rok będzie przełomowy dla Homara...i nie tylko. Do tego dochodzi OT i zmiana myślenia o rozbrojonej przez poprzedników Polsce Wschodniej.A samoloty dla VIP'ów, po latach czczej gadaniny, też mają swoje znaczenie.
Marsel Niedziela, 08 Stycznia 2017, 22:21
Bardzo proszę bez partyjnej propagandy. Fakty kolego, fakty!! Budżet został zmniejszony do 7 mld a znaczna cześć poszła na przeszacowane zaliczki ( 50%). Poprzedni rząd dał czas polskim firmom na rozwój. W mojej firmie zaprojektowanie wzmacniacza audio testy a potem kalkulacja koszt zysk i wdrożenie do produkcji to około 1 roku biorąc pod uwagę ciągła produkcje bierzących modeli. Niektóre polskie firmy nie zdały egzaminu ( projekt krab) i trzeba było posiłkować sie koreańskim kadłubem. Tylko dyletant jest w stanie zapewniać ze wszystko da sie na teraz jak bedą to robić "prawdziwi Polacy".
gg Sobota, 07 Stycznia 2017, 23:20
Oczywiście sukcesy typu gawron, tablice mendelejewa, budowa pgz (patrz nik) caracal, homar itd, czyli wszystko opòźnione też oczywiście na poczet poprzedniej ekipy
db Niedziela, 08 Stycznia 2017, 14:52
No popatrz, a jeszcze w zeszłym tygodniu PGZ jawiła sie jako zbawca i jedyna słuszna droga do rozwoju naszego przemysłu zbrojeniowego i modernizacji armii. Wszak miano tam lokować najważniejsze zamówienia (sam Minister Macierewicz tak mówił w kontekście Orlika i Wizjera). A tu taka skucha. Dzięki Bogu okaże sie, że te plany nigdy nie były aktualne.
box Niedziela, 08 Stycznia 2017, 22:22
Dobrze by było żebys najpierw dowiedział się czegoś na temat na który się wypowiadasz, a potem dopiero się wypowiadal. NIK nie zakwestionował samego utworzenia PGZ ale sposób w jaki się to odbywało. Po drugie z tego co wiem to Po się szykowalo do prywatyzacji tego sektora czyli już na dobrą sprawę ostatniej części naszego przemysłu ktorego jeszcze nie zdążono zaorać albo sprzedać (po likwidacji stoczni w kolejce czekalo już górnictwo), chociaż poprzednia ekipa robiła co mogła żeby wyprzedac co się da przed koncem rządów... A po tym jak doprowadzili finanse publiczne do katastrofy (zmarnotrawione setki mld przez 8lat i obecnie nadal na skutek ich rządów jakieś kilkadziesiąt mld w plecy co roku) w planach była też prywatyzacja lasów państwowych (30% obszaru kraju). Wiec nawet jeśli udało im się coś zrobić dobrze (co było rzadkością) jak np kwestia haubic to i tak to wszystko było iluzoryczne, bo przy takim zarządzaniu państwem skończyli byśmy za parę lat jak Grecja i tak trzeba by zapomnieć o armii bo to była by ostatnia rzecz na którą szły by pieniądze... Wiec proponuje się zapoznać trochę z faktami a nie łykać wszystko co mówią w tv albo piszą,w gazetach albo na głównych portalach...
Zbrozło Sobota, 07 Stycznia 2017, 22:19
ja bym powiedzial ze to nie jest zasluga zadnego rzadu... poprostu dluzej nie mozna bylo przy tych zakupach krecic i zwlekac bo to grozi tragedia z perspektywy najblizszych lat