Reklama

Siły zbrojne

Pentagon zamówił pojazdy wielozadaniowe JLTV. „Polski system łączności”

Pojazd L-ATV, będący bazą dla JLTV, w wariancie z armatą 30 mm. Fot. Oskosh Defense.
Pojazd L-ATV, będący bazą dla JLTV, w wariancie z armatą 30 mm. Fot. Oskosh Defense.

Pentagon zawarł kolejny kontrakt na dostawę pojazdów wielozadaniowych typu JLTV. Umowa dotyczy dostawy 409 wozów, za kwotę 176 mln USD.

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że firma Oshkosh Defense LLC, uzyskała do realizacji wartą 176,145 mln USD umowę dotyczącą produkcji 409 pojazdów Joint Light Tactical Vehicles (JLTV). Prace będą wykonywane w zakładach Oshkosh w Wisconsin, a zgodnie z przyjętym harmonogramem ich przybliżony termin zakończenia planuje się na dzień 31 grudnia 2017 r.

Zamawiającym jest Army Contracting Command a środki dotyczące  umowy zawarte została w planach na rok fiskalny 2016/2017. Jest ona modyfikacją wcześniej zawartego kontraktu na produkcję małoseryjną JLTV, pozwalającego na realizację szeregu opcji umownych dotyczących produkcji łącznie ponad 16,9 tys pojazdów. Kontrakt będzie więc wykonany w ramach tego planu.

Firma Oshkosh Defence została wybrana jako dostawca lekkich pojazdów taktycznych dla amerykańskich wojsk lądowych i piechoty morskiej. Oferowany przez nią pojazd Light Combat Vehicle All-Terrain Vehicle (L-ATV) będzie w przyszłości następcę znacznej części obecnie eksploatowanych pojazdów terenowych Humvee. Docelowo zamówionych ma być około 55 tysięcy pojazdów za około 30 miliardów dolarów (49,1 tysięcy JLTV dla US Army i 5,5 tysięcy dla US Marine Corps), które planuje się  dostarczyć do 2040 r. (produkcja dla piechoty morskiej miałaby się zakończyć do 2022 r.).

Czytaj więcej: JLTV największym sukcesem polskiej zbrojeniówki? 

Obecnie w wojska lądowych eksploatowane jest ok. 120 tys. HMMWV w różnych  wersjach,  natomiast w każdym aktywnym batalionie USMC jest ich obecnie 74.  

Pojazdy będą dostarczane w kilku wersjach 2 i 4 miejscowych m.in. transportowo/logistycznej - JLTV-T, wielozadaniowej -  JLTV-UTL, specjalnych - JLTV-GP i wsparcia - JLTV-CCWC. W ich konstrukcji połączono wysoką mobilność taktyczno-operacyjną z wymaganą odpornością balistyczna i przeciwminową.

Oshkosh posiada doświadczenie w produkcji i wsparciu eksploatacji różnych pojazdów wojskowych. Firma dostarczyła ponad 150 tys. takich wozów i w ich produkcji współpracuje z wieloma renomowanymi podwykonawcami (m.in. w zakresie opancerzenia z izraelskim Plasanem – technologia Kitted Hull opancerzonej kabiny – cytadeli czy system pochłaniania i rozpraszania energii wybuchu). W wozie zastosowano innowacyjne rozwiązania, jak nowej generacji osie z niezależnym zawieszeniem TAK-4i czy system ochrony załogi Oshkosh CORE1080.

Wozy JLTV będą m.in. wyposażone w cyfrowy system łączności wewnętrznej i przesyłania informacji Fonet polskiej firmy WB Electronics, który zapewnia cyfrową łączność głosową w oparciu o używane środki łączności. System ten integruje wyposażenie elektroniczne pojazdu, steruje sieciami przewodowymi i radiowymi. Jest on produkowany na licencji w Stanach Zjednoczonych przez koncern elektroniczny Harris.

Reklama

Komentarze (7)

  1. Highway

    Nie dość, że analogowe i przestarzałe puszki to jeszcze dla tak dużego odbiorcy, a w Polsce już wycofane z eksploatacji i o co tu chodzi...

    1. JB

      Analogowe? Ty widziałeś kiedyś Foneta?

  2. ffff

    Dzięki takim "promocjom" mamy zastój w rzeczywistym narodowym rozwoju pokładowych systemów wsparcia (w tym automatyzacji) dowodzenia i łączności, a nie co najwyżej łączności i to poprzedniej generacji

  3. nadawca

    Dajmy sobie z tym spokój - staje to się nudą promocją, która w rzeczywistości nią nie jest

  4. Courre de Moll

    Dodajmy jeszcze że Harris robi Fonet na licencji od WB nie tylko dla wojska, ale też dla innych służb, np. policji. A system jest w użytku w siłach zbrojnych sześciu krajów, o ile pamiętam.

    1. gts

      Ale minister powiedizal ze sie nie nadaje? No powiedzial i kropka, tak bedzie. Teraz on jest sprite...

    2. Billy

      Moze i robi. Ale czy to nie dziwne, ze na amerykanskich portalach nie ma wzmianki o fonecie/harrisie na poklafzie tych wozow? Czy nie czasem kaczka dziennikarska?

    3. Wojak

      Hehehhe. Dobre sobie - może 60krajow?? Z tego co wiem to nawet jeśli gdzieś dziwnym trafem udalo się im zaistnieć poza RP z produktami to kończyło się niepowodzeniem i karami... nie dziwne jest wiec ze i u nas nie chcą ich analogowych zabawek!

  5. r346

    około 43 tys za sztukę to nie drogo jak na usa

  6. Patriot17

    Fonet w USArmy, a w Polsce uznany za nieperspektywiczny i wycofany z wojska. Brak słów. Mam nadzieje, że nowe kierownictwo MON szybko wyjasni tą sprawę

  7. ślązak

    świat się kończy us army , marine corps kupują polskie licencje , ale muszę przyznać że fajny ten koniec świata , panowie w MON nie skreślajcie WB i innych firm prywatnych bo to na prawdę nie jest dobry pomysł ani do Polski ani dla waszej działalności anie tym bardziej dla przyszłości waszych ambitnych planów które za nie tak długi już czas trzeba będzie przedstwić wyborcom

    1. Ww

      Przeciez mon juz powiedzial, ze ten wynalazek wb jest niepersektywiczny

Reklama