Reklama

Geopolityka

Pierwszy lot samolotu Boeing T-X

Fot. Boeing
Fot. Boeing

Koncern Boeing poinformował o przeprowadzonym oblocie samolotu szkolno-treningowego, biorącym udział w programie T-X.

We wtorek, 20 grudnia Boeing Company przeprowadził po raz pierwszy oblot, zaprojektowanego wspólnie ze szwedzkim Saab AB, nowego samolotu szkolno-treningowego, który jest propozycją w programie T-X (Trainer-X) na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla USAF.

W 55-minutowym locie próbnym za sterami maszyny zasiedli pilot testowy programu T-X Steven Schmidt oraz szef pilotów w programach sił powietrznych Dan Draeger.

Czytaj także: Jak zapewnić szkolenie dla myśliwców V generacji? Rusza wyścig o program T-X

Samolot szkolno-treningowy Boeing T-X to dwumiejscowy górnopłat z podwójnym statecznikiem pionowym. Jego napęd stanowi pojedynczy silnik General Electric GE F404, stosowany m.in. w F/A-18 Super Hornet oraz konkurencyjnym KAI T-50 Golden Eagle. Według producenta samolot ma w wysokim stopniu odwzorowywać parametry lotne i układ awioniki samolotu myśliwskiego, co ma ułatwiać płynne przejście do pilotowania maszyn bojowych.

Program T-X ma wyłonić nowy samolot przeznaczony do szkolenia zaawansowanego dla amerykańskich sił powietrznych, które zakupią co najmniej 300 maszyn. Mają one zastąpić po 2024 roku obecnie używane samoloty T-38. W walce o kontrakt warty 11 mld dolarów, oprócz wyżej wspomnianych producentów, stanęły również zespoły Raytheon Company, Leonardo-Finmeccanica i CAE z modelem T-100 (będący wariantem M-346 Master) oraz Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries z T-50A (zmodyfikowany T-50 Golden Eagle).

Reklama

Komentarze (4)

  1. gts

    Ponoc Textron jeszcze sie nie wycofal a Northrop Grumman tez potwierdzal uczestnictwo w programie... Co do naszego prototypu bielik odnislem wrazenie lekkeij tandetnosci, no ale to prototyp. Co do jego wygladu bo niczego innego sie nie da wywnioskowac wydaje sie troche za krotki.

    1. Lord Godar

      Zależy w jaki sposób to zrobią i ile to będzie trwać .

  2. armypl

    A my kupiliśmy aż ....8 sztuk szkolnych M 346 Master. Wiadomo że nie możemy się porównywać do USA ale to po prostu szokująca liczba! Jak na nasz kraj zdecydowanie za mało. A należy przypomnieć o dobrze rokującym polskim samolocie szkoleniowym który istnieje a mianowicie EM - 10 Bielik Margańskiego który stoi i w muzeum! A to mogłaby być i może być po dopracowanou wielka szansa dla naszego przemysłu i eksportu. Pytanie komu zależało by zniszczyć nasz przemysł i potencjał naukowy? Odpowiedzcie sobie sami.

    1. Adam

      Bielik Margańskiego to tylko makieta.

    2. stary wojak

      Nie wiesz- Balcerowiczowi.Zniszczono nie tylko Mielec,ale prawie wszystkie zakłady które moły konkurować na rynku światowym.

  3. Arek

    Dla zastąpienia su-22 Polska powinna kupić 739 egzemplarzy T-X

    1. Wielebny Brajanek

      A nawet 843.5 egzemplarzy.

    2. gosć

      Po co się rozdrabniać kupić od razu 10 000 sztuk.

    3. Oskar

      I dwa dreamliner'y

  4. gdf

    Czy to będzie latac po ostatnich wpadkach już nie za bardzo bym widział samoloty w polskiej armii tego koncernu .

Reklama