Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Więcej radarów AESA dla amerykańskich F-15. Kolejny etap modernizacji

F-15E. Fot. Senior Airman Trevor T. McBride/U.S. Air Force
F-15E. Fot. Senior Airman Trevor T. McBride/U.S. Air Force

Prawie 600 mln USD trafi do koncernu Boeing, który zajmuje się modernizacją amerykańskich myśliwców F-15. Modyfikacja maszyn polegać będzie na instalacji nowych radarów - AN/APG-63(V)3 AESA na F-15 C/D oraz AN/APG-82(V)1 AESA na F-15E.  

Umowa obejmuje tym razem instalację 42 radarów APG-63(V)3 oraz 29 radarów APG-82. W jej ramach Boeing zajmie się zakupem sprzętu (pozyska elementy stacji AESA od koncernu Raytheon), jego instalacją, początkowym dostarczeniem części zamiennych oraz zapewnieniem wsparcia obsługi wymienionych radarów. Całość prac modernizacyjnych odbędzie się w zakładach w Missouri. Zgodnie z planami, instalacja zakończyć ma się najpóźniej 15 stycznia 2019 roku. 

Decyzję o modernizacji maszyn F-15 władze Stanów Zjednoczonych podjęły w 2014 roku. Ma ona pozwolić na korzystanie z tych myśliwców jeszcze po roku 2035. Montaż radarów to pierwszy etap modernizacji, która obejmuje również instalację systemu walki elektronicznej EPAWSS (wykonaną także przez Boeing) oraz wymianę komputera pokładowego. Jak wspomniano, modernizacji podlegają wersji F-15C/D (pojawiły się już pod koniec lat 70. XX wieku) oraz F-15E (produkowane od końca lat 80.). Wersja C/D jest przeznaczona przede wszystkim do prowadzenia walki powietrznej i wywalczania panowania w powietrzu, podczas gdy wersja E otrzymała już systemy obserwacji technicznej i uzbrojenia pozwalające jej na atakowanie celów naziemnych bronią kierowaną. 

Czytaj też? Katar zapłaci 21 mld USD za F-15. Amerykanie dali zielone światło.

Instalacja nowoczesnego radaru AN/APG-63(V)3 AESA (Active Electronically-Scanned Array) z aktywną anteną ścianową to główny cel procesu modernizacji wersji C/D. Dzięki temu pomimo nieruchomej anteny istnieje możliwość „omiatania” przestrzeni wokół samolotu wiązką antenową, która jest zarówno elektronicznie kształtowana, jak i sterowana. Radary AN/APG-63(V)3 AESA są w produkcji od 2006 r. Amerykanie założyli, że zmodernizowanych zostanie ponad 200 myśliwców tego typu. Pierwotnie planowano modernizację mniejszej liczby maszyn, ale dodatkowe samoloty mają być wykorzystywane w brytyjskiej bazie Lakenheath (przed kryzysem ukraińskim planowano rozformowanie wyposażonej w nie eskadry).

Na samolotach F-15E instalowane będą radary AN/APG-82(V)1, również bazujące na technologii AESA. Prace modernizacyjne mają zostać wykonane na - w sumie około 225 takich myśliwcach. Radar pozwoli np. na „niemal jednoczesne” prowadzenie działań z zakresu powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. 

Modernizacja maszyn F-15C/D zyskała na znaczeniu po zakończeniu produkcji myśliwców F-22, które pierwotnie miały całkowicie zastąpić maszyny tego typu. Obecnie okazuje się, że w docelowej strukturze USAF znajduje się większa liczba zmodyfikowanych, przechwytujących myśliwców, niż nowych F-22, a samoloty nadal mają stacjonować w Europie, choć planowano ich wycofanie.

 

Reklama

Komentarze (4)

  1. Kamik

    A co z naszymi maszynami? Kiedy dostaną takie radary? Gdy wejdzie ich następca?

    1. Davien

      Te radary by się nie zmieściły do F-16, F-16V ma radar SABR a F-16E/F radar AN/APG-80. Modernizacja naszych F-16 do standardu V jest możliwa ale trzeba miec na to pieniądze.

    2. BUBA

      Samolot F-16 Block -60/62 powinien być po negocjacjach z właścicielami technologii zakupiony w ilości około 2 eskadr w celu rozbudowy lotnictwa wojskowego dawno temu. A nie zastępowania czegokolwiek, bo samolotów i tak jest zbyt mało. F-16 w tej konfiguracji ma taką przewagę nad modernizacją Block-70 że posiada zintegrowany układ wykrywania i śledzenia celów pasywnie. oczywiście należało by ewentualnie pochylić się nad wyborem radiolokatora - AN/APG-80 ABR czy inne rozwiązanie w technologii AESA, ale obowiązkowo powinien mieć zabudowany na stałe system LANTIRN co uwalnia węzły na oprzyrządowanie od przenoszenia kolejnego zasobnika np. Legionu. Posiadając radiolokator AESA Block-60 może służyć jako maszyna dowodzenia - mikro AWACS naprowadzająca na cele samoloty z AN/APG-68(V)9. W wersji rozbudowanej radiolokator AESA AN/APG-80 ABR umożliwia śledzenie około 50 celów równocześnie i przekazywanie o nich informacji do samolotów ubożej wyposażonych. Ta taktykę chcą wykorzystywać Francuzi dla zmodernizowanej i niezmodernizowanej wersji Rafale. Niestety polski MON jeszcze do tego nie dorósł. Są to zbyt nowoczesne rozwiązania dla polskich MONowców.

  2. rolnik

    do wszystkich podziwiających , wyszukajcie w google modernizację F-15 pod nazwą F-15 2040c , to jest dopiero bajer , dalsze rozwinięcie projektu Silent Eagle , i takie przydało by się kupić zamiast Migów

  3. devlin0

    czy jest jakas szansa na zakup takich maszyn przez Polske?

  4. polatalbym

    piękna maszyna

Reklama