Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Zapowiedziano testy samolotu PAK FA z nowym silnikiem

Fot. www.sukhoi.org
Fot. www.sukhoi.org

Rosjanie poinformowali, że testy rosyjskiego samolotu piątej generacji PAK FA (T-50) z silnikiem tzw. „drugiego etapu” rozpoczną się pod koniec 2017 r. Próby państwowe nowego rozwiązanie odbędą się jednak dopiero w 2020 r.

O harmonogramie prób nowego rosyjskiego myśliwca przyszłości poinformował generalny dyrektor korporacji OBK (Obiedziniennoj Dwigatieliestroitielnoj Korporacji) Alieksandr Artjuchow.

Stwierdził on, że silnik dla PAK FA powinien być gotowy w czwartym kwartale 2017 roku i wtedy będzie można przystąpić do jego badań po zamontowaniu na samolocie. Testy mają trwać w okresie od 2018 do 2020 r. Natomiast badania państwowe mają się rozpocząć w 2020 roku. Wcześniej informowano, że pierwszy lot myśliwca PAK FA z nowym silnikiem ma być przeprowadzony w 2018 r.

W międzyczasie, w 2017 r., nowy samolot ma wejść na uzbrojenie sił powietrznych Rosji - ponad siedem lat po pierwszym locie prototypu (24 stycznia 2010 r.). Będzie on jednak wyposażony w silnik tzw. „pierwszego etapu”, taki sam, jaki wykorzystują myśliwce Su-35.

Reklama

Komentarze (18)

  1. BUBA

    Powstała seria informacyjna/prototypowa PAK-FA nie skonfigurowana do końca pod względem systemu uzbrojenia i napędu, projekt FGFA wisi pod dużym znakiem zapytania bo Indie negocjują zakup technologii systemu uzbrojenia V generacji dla Tejasa opakowanego w starego F-16 Block 70 w celu pozyskania w dalszej perspektywie do produkcji w HAL Raptora być może zamiast kontynuacji projektu FGFA. Bez indyjskiego finansowania może być ciężko. Zawieszenie projektu FGFA odbije się na szybkości realizacji finalnego projektu PAK-FA gdyż technologie się przenikają. Być może system uzbrojenia i napęd FGFA posłużył by do modernizacji maszyn Su-30MKI. Dla samolotu opracowywany jest nowy system śledzenia i naprowadzania, nowy zestaw pocisków pow-pow średniego i dalekiego zasięgu gdzie pierwotnie planowano umieszczenie w komorach zmodernizowanej i dostosowanej do tych komór między innymi rakiety R-37M, co stanowi jakąś tam informację o możliwościach nowej stacji radiolokacyjnej kompleksu PAK-FA - zaznaczam że średnio wiarygodną. Doświadczenia z budowy systemu uzbrojenia do tej konstrukcji mają pomóc stworzyć modernizację kompleksu bojowego MiGa-29/35 który będzie produkowany w zakładach Sokół dla Sił Powietrznych Rosji. Ale to wszystko minimum za trzy lata się rozstrzygnie a bardziej prawdopodobnie w okolicach 2022 roku i wtedy będzie można oceniać ten samolot jako w miarę dojrzałą konstrukcję a nie serię NIEUKOŃCZONYCH PROTOTYPÓW.

  2. 45

    Davien ja w bajki nie wierze.Żadna armia nie ujawnia danych osobowych oficerow jednostek liniowych.Dlaczego? To proste chodzi o ochronę bezp jego i jego rodziny. Druga sprawa ten samolot ma na sumieniu dyżurny oficer z centrum dowodzenia. Bateria rakiet strzela do celu na podst koordynat podanych przez centrum dowodzenia. Tak działa artyleria.Otrzymuje koordynaty celu i ile pociskow i jakich i tyle wie. Kiedy ameryka zbombardowala Japonię zapytano prezydenta,skąd startowaly. Odp z Shangri-La.To baśniowa kraina. My wiemy ze z lotniskowca. Davien żadna armia swiata tego typu inf nie ujawnia Piloci to co innego maja swoje nazwiska na samolotach.Tylko jest jeden problem nie zawsze pilot leci ,,swoim, samolotem. Dow baterii jest porucznik max kapitan. Pułk nie ma szans,za wysoka ranga. Oficer w randze pulk jest dowodca brygady. Trochę wiem o opl bo moj brat byl planszecista na stanowisku dowodzenia. Takim samym co zestrzelilo tego eFa. D-ca dywizji opl to general brygady. Podaję org reg 44 czyli ta sama co serbska. Bo ruskie rakiety to reg 44. Z tego co mi wiadomo Serbowie uzywaja w opl elektrotechniki posowieckiej. Czyli procedury były takie jak u nas za komuny.

  3. 45

    Pulkownik Dani ,nie był dowódca baterii. Jakby Serbowie mieli d-cow baterii w randze pułkownika to dowódca dywizjonu musiał by być generałem a brygady marszałkiem. Davien-bateria w artylerii,to jest pluton . Wyższy szczebel to dywizjon/tylko nie 303/ To są nazwy organizacyjne dla artylerii. Rakiety plot to artyleria plot,tak jak Toczka to artyleria naziemna.I nie ma znaczenia że to jest rakieta. Załoga/obsługa/jednego działa /wyrzutni to drużyna. Załoga czołgu to drużyna też.

    1. Davien

      Zapoznaj sie z hiostoria zestrzelenia tego F-117 zamiast bajki wypisywać. płk Zoltan Dani dowodził 3 baterią 250 brygady rakietowej więc najpierw może sprawdż zanim znowu bzdury napiszesz.

  4. lejoncy_z_funboyow

    Ale czego spodziewacie się po ludziach, których całym życiem i całą wiedza jest nieustanne przeszukiwanie wikipedii i forów - oni wiedza wszystko. Ja spotykam codziennie takich w pracy - oni już wszystko wiedza bo wyczytali w necie - po co edukacja, po co studia, po co doświadczenie, po co - taki davien, ares czy z netu wiedzą wszystko na każdy temat od czołgu, rakiety, nawet okrętów podwodnych , poprzez aerodynamikę, poprzez budowę silników odrzutowych, pocisków, radarów, płatowca, pilotaż - po prostu wszystko. Aby zdobyć wykształcenie w każdej z tych dziedzin aby móc cokolwiek powiedzieć trzeba ukończyć najpierw liceum, później odpowiedni wydział politechniki, a później jeszcze kilka lat popracować w zawodzie - i dopiero wtedy można się wypowiedzieć na temat w którym ma się wykształcenie i doświadczenie. / czyli ok 10 lat w każdej dziedzinie/ I dlatego okrętów podwodnych nie projektują inżynierowie lotniczy i odwrotnie. Ale nie tutaj wystarczy przejrzeć wikipedię i fora i ma się tą wiedze - tak im się przynajmniej wydaje - a później plotą niestworzone głupoty na każdy temat myśląc że mają rację. No takie to czasy. I jak dowiedzieliście z czego jest zrobiona osłona silników w PAK-FA i dlaczego? A i jeszcze o malowaniu silników - cream de la creme tej dyskusji. Może najpierw należy się dowiedzieć i rozpocząć edukację na temat lotnictwa od tego dlaczego samolot na dużej wysokości osiąga większe prędkości niedostępne na małej wysokości, jak wygląda osłabienie fali w zależności od odległości, co to jest efekt dopplera, prawa termodynamiki, kaloryczności paliwa, co oznacza sprawność dla silnika, jak rośnie opór w zależności od kąta natarcia, co to jest przeciągnięcie, jak spada siła nośna w zależności od pochylenia płatowca, podstawowe prawa z mechaniki płynów - to takie podstawy, a nie od razu wklejać milion skrótów z ulotek i pisać o rzeczach, których się nie rozumie. Ale to chyba jest niemożliwe do wykonania przez naszych funboyów. Oni mają napisane w wiki i tak musi być - tylko w wiki jest taka zakładka jak język - wystarczy zobaczyć ten sam opis dla różnych języków i dla każdego jest inny - w rosyjskimi PAK FA osiaga 2,4 Ma i supercurise 2,1 Ma - w angielskim nie osiąga nawet 2,0 Ma - co jest prawdą a co fałszem? tego nikt na tym forum nie ustali. Ale można napisać 1000 postów na każdy temat

    1. Ekspert

      Davien to mi raz powiedział,że Serbowie zestrzelili F-117 dzięki ręcznej detonacji rakiety jakże błyskotliwego płk. Zoltan Dani. Z jego wyczuciem to nawet z baooki można do samolotów strzelać xD. Tutaj link(Jest na samym dole):http://www.defence24.pl/356373,dziewiczy-lot-japonskiego-mysliwca-stealth

  5. 45

    Dodam,w zachodniej prasie lotniczej zajdziecie reklamy płatne Suchoja. Oni reklamują Su-32/34 Nie ma wzmianki że Ruski, zdjęcia samolotów tak że znaków rozpoznawczych nie widać. Panowie to nie Rosja to biznes to duże pieniądze.Nikt tego nie popuści. Jest problem kto to sfinansuje. Sponsorzy są bo te samoloty to prestiż. Tak jak my kupujemy wypasione bryki tak i rządy kupują wypasione samoloty i okręty bo prestiż kosztuje.Dzisiaj wojna to reklama sprzętu za nią idzie reklama prasowa. Koncern Suchoja oferuje Su-32/34. Masz kasę kup. Będziesz miał prestiż. Su-22? To złom tylko 32/34 I naród się cieszy. Suchoj bułek nie piecze on robi samoloty które reklamują siły zbrojne w wojnie a zyski trafiają do ...Suchoja czyli rządu Rosji bo to jego własnosc. I oto chodzi.

    1. Davien

      Po pierwsze nie ma czegos takiego jak Su-32, skąd wytrzasnałes te oznaczenie:) Masz Su-30/33/34/35 ale Su-32 nie istnieje. Po drugie poza Su-35 /Su-34 pozostałe wersje są juz przestarzałe, więc i tak nikt ich niekupi ( Su-30 MKI to wersja czysto eksportowa)

  6. lejoncy_z_funboyow

    Powtórzę bo do większości nie dotarło - poszukajcie dlaczego F22 po 200 km supercruise musi zwolnić? - podpowiem chodzi o przegrzewanie silników - i pomyślcie dlaczego? RCS F22 z przodu jest małe z powodu niewielkich dysz, o specyficznym kształcie i kanale dolotowym zbliżonym do S - z prostych zasad termodynamiki wynika że do uzyskania odpowiedniej mocy trzeba spalić odpowiednią liczbę energii / kalorii w paliwie/. Aby otrzymać odpowiednia mieszankę paliwowo powietrzną trzeba do odpowiedniej ilość paliwa dostarczyć odpowiednią ilość powietrza - małe wloty i ich kształt CZYNIĄ TO W F22 NIEMOŻLIWYM - i dlatego jego zasięg i sprawność silnika zamontowanego w płatowcu nie ma się w żaden sposób do tego co osiągnięto na stanowisku testowym. A każdy silnik aby działał musi odprowadzać ciepło - inaczej PO PROSTU ilość energii / bo akurat sprawność silnika odrzutowego jest dokładnie znana i wiadomo ile % energii uzyskiwanej ze spalania paliwa zamienia się w ciepło/ która nie zostanie odprowadzona spowoduje ZNISZCZENIE TERMICZNE ELEMENTÓW SILNIKA - i już jesteście blisko odgadnięcia zagadki. I nie ma żadnych MAGICZNYCH UKŁADÓW SCHŁADZAJĄCYCH ELEMENTY SILNIKA - jest TYLKO OPŁYWAJĄCE ZIMNE POWIETRZE I NIC WIĘCEJ - małe wloty, zakryte silniki - już więcej tłumaczyć nie trzeba - zagadka rozwiązana - techniczni dyletanci. Więc popatrzcie na silnik F35. - może coś wam się w głowach rozjaśni, chociaż wątpię. A wy dalej myślcie że F22 przestano produkować bo był taki świetny i od tylu lat nie próbują wzowić tego programu - BO TO NIEDOPRACOWANY SAMOLOT- TO PRÓBA - lepiej lub mniej udana. I Akurat nie da się poprawić małego zasięgu i aby gdziekolwiek polecieć dalej MUSI ZABIERAĆ DODATKOWE STEALTH ZBIORNIKI - to dopiero jaja - przy użycie dopalacza jest baardzo ograniczone, latanie z dużymi prędkościami także. TO JEDNY 2 SILNIKOWY SAMOLOT O TAK MAŁYM ZASIĘGU na wewnętrznych zbiornikach, o niewielkim udźwigu UZBROJENIA - jeżeli jest zatankowany pod korek. I możecie tutaj wkleić miliony skrótów i ulotek - ale fakty są jednoznaczne. Ale wy wierzycie że każda rakieta trafia w cel, ma nieograniczony zasięg, samolot jest niewidzialny i jeszcze parę bajek. W realnej walce F22 nie jest lepszy od zwykłego Su-35 - który ma większy zasięg i może zabrać więcej uzbrojenia - ale oczywiście świeci jak "choinka" a amerykańskie rakiety pow-pow mają zasięg 300 km - tak i dalej swoje bajki opowiadajcie. F22 piekielnie droga zabawka, o niewielkim zasięgu, udźwigu, piekielnie wysokich kosztach lotu, małej sprawności operacyjnej , oraz nietrwałej powłoce RAM - ot taki gadżet a pokazy

    1. rolnik

      Już piszę : F-22 po supercruise musi zwolnić, aby biedny radziecki PAK FA mógł go dogonić, bo z tego wszystkiego, aż walonki mu się zsuneły z nóg

    2. WESOŁE USA

      Jak na razie, to na pokazach lotniczych, lata właśnie SU 35, a z głośników rozbrzmiewa glos jakiegoś ruska, chwalącego ten myśliwiec słowami, że jest to unikatowy samolot o unikatowych możliwościach manewrowych i takie tam różne głupoty, w które wierzą chyba tylko ruscy i fani ruskiej techniki, bo każdy znający trochę temat wie, że ten pilot SU 35 nawet nie będzie wiedział skąd przyszła śmierć, jak dostanie rakieta od F 22.

  7. 45

    Pak to samolot dla Indii.Oni go dalej finansują bo wyjścia nie mają. USA im nie sprzeda bo Pakistan. Chiny mają już. Indie alternatywy nie mają. Ruscy są cierpliwi im jest on niepotrzebny. Ale coś z tortu zarobią. Na koniec,stealth nie istnieje. Znajdźcie sobie fotke F-117 leżącego na ,,plecach,,. Serbowie ujawnili zdjęcia wraku więc dyskusji nie ma. Wzrokowo go wykryli?

  8. est

    Dla tych którzy się zachwycają Rosją - od ponad 30 lat amerykanie stosują masowo technologię stealth, do tego doszła sieciocentrowość środowiska działań(coś o czym nawet Rosjanie nie przebąkują). Rosjanie pod względem najnowszej technologii lotniczej są o ponad ćwierć wieku za USA, a dzis już nawet wyprzedziły ich Chiny(J17/20wchodza do służby). Jak by Kreml napisał że ma czapki niewidki to tez byście łyknęli.

    1. antyoszołom

      Sieciocentryczność w lotnictwie, opl i wojskach naziemnych komiku Sowieci mieli lata wcześniej od USA. Już MiG-21 miał system Lazur i dlatego Sowieci lekceważyli dobre radary na myśliwcach frontowych, bo radary służyły im tylko do naprowadzania uzbrojenia.

    2. tse

      Dla tych którzy się zachwycają USA - od ponad 30 lat Rosjanie stosują technologię pozwalającą wykrywać amerykańskie stealth, Amerykanie wypisują bzdury w folderach a jak przychodzi co do czego to ich raport przekreśla Patriota, a Wy tak łykacie jak bocian żaby.

    3. Jolan

      Ech... eksperci.. Sieciocentrycznośc kolego, była już jednym z elementem wymiany danych na MiGach-31, jakieś 30 lat temu. Szkoda, że nie miałaeś o tym pojęcia. Dziś system ten w wojskach rosyjskich obejmuje praktycznie całe lotnictwo, wojska rakietowe, obronę plot oraz wojska lądowe, w tym także docelowo wojska pancerne.. W lotnictwie amerykańskim technologia stealth, nie jest jak napisałeś "stosowana masowo" gdyż większośc floty powietrznej USA stanowią maszyny 4 generacji. Natomiast sama technologia stealth nie nadążą za skokowym rozwojem techniki radiolokacyjnej, ponieważ ma swoje ograniczenia wynikające z konstrukcji płatowca. W chwili obecnej wiądący rosyjski producent systemów WRE konsorcjum KRET, opracowuje radar fotonowy ROFAR. Jak im to wypali, może okazać się, że "ukrywalność" stealth zostanie mocno ograniczona.

  9. ciekawski

    PAK FA docelowy radar będzie miał w roku 2018-2019, docelowy silnik po roku 2018. Jest to samolot o dużym potencjale, ale pojawi się w wersji docelowej po 2020 roku. F-35 to bombowiec z ograniczonymi możliwościami walki powietrznej. Szkoda, że F-22 nie jest już produkowany, modernizowany i rozwijany. Na bazie F-22 można stworzyć genialną maszynę. Trzeba dołożyć czujniki podczerwieni, zmodernizować silniki, poprawić trwałość powłok i ograniczyć widzialność w podczerwieni (obecnie to 50-100 km w zależności od czujników) i można uzyskać super myśliwiec. Podejrzewam, że nowy myśliwiec US Army to będzie zmodernizowany F-22 z nową nazwą i numerkiem.

    1. tez_ciekawski

      i pewnie pojawi się po 2020 :-), a swoją drogą, PAK FA jest już po wszystkich testach producenta jakie zleciło rosyjskie ministerstwo obrony (przekazano je w lipcu), więc z tymi docelowymi radarami i silnikami trochę przesadziłeś bo samolot jest już gotowy łącznie z uzbrojeniem.

  10. rolnik

    od 2009 wyprodukowano aż 6 (całych sześć) PAK FA , to bardzo dużo jak na 160 mln kraj , i po tych 7 latach nadal silniki tego samolotu sa niedopracowane , przy takim tempie może do 2030 to będzie może wkońcu latać ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    1. Obywatel

      po pierwsze 143 po drugie nie liczac f 22 prównywalny samolotu nikt nie psiada f 35 to projekt miedzy narodowy konca wydatków nie widac . Chciałbym zeby Polska miała chociaz 25% poteciał Rosij w twozeniu nowych technologij .A. my w ramach offsetu za f16 oddalismy fabryke smigłowców I otwozylismy malarnie .w 1989 potecjał Polski był chyba z 20 razy wiekszy. Z chinska doktryna bysmy byli conajmiej tak rozwinieci jak Niemcy.

  11. Rozbawiny z UK

    To jak to w końcu jest z tym Stealth?? Cały czas Rosjanie powtarzają ze ta technologia jest bezużyteczna. A następnie dwoją się i troją, żeby stworzyć podobne maszyny ??

    1. ddd

      radar naziemny starej generacji wykryje ale na przykład w walce powietrznej stosuje sie nowoczesne radary i w walce powietrznej samolot stealth zostanie później wykryty przez co ma szanse na wcześniejsze oddanie strzału do samolotu bez stealth

    2. rozbawiony nieuctwem rusofobów

      Rosjanie stosuję stealth dopiero gdy 1000x staniało i tylko tam gdzie nie szkodzi to osiągom maszyny. Np. bez trudu mogą zrobić prostokątne dysze silników i takie zrobili i testowali (są nawet fotki Su-30 z jedną dyszą normalną i jedną prostokątną) ale to olali, stwierdzając, że prostokątna dysza to 10-15% straty ciągu, 500kg dodatkowej wagi a szybki myśliwiec od tyłu jest praktycznie niezagrożony. Ze stealth radiowym jest podobnie. I nie tylko Rosjanie tak na to patrzą. Izrael bardzo sceptycznie podchodzi do F-35, które przecież dostaje za darmo. Mimo to obciął 2-3x zamówienie i wbrew oporom USA, wymusił, że na wersji F-35I będzie mniej o 600kg powłok RAM, za to wewnątrz chce umieścić systemy WRE bo bardziej wierzy w zakłócanie radarów niż w "niewidzialność" F-35.

  12. lejoncy_z_funboyow

    Najpierw radzę poczytać z czego wykonana jest ta "nielakierowana " powłoka a dowiecie się później dlaczego - a później dopiero zacznijcie dyskutować - totalni ignoranci techniczni. Aha i radzę sprawdzić podstawowe dane - czyli zasięg i zasięg czy promień działania z supercruise 2,1 Ma dla PAK FA i z prędkością poddźwiękową i ten sam dla F22 czy F35 / BEZ ZBIORNIKÓW !!! DODATOWYCH/ a następnie wziąść mapę i trochę pomyśleć nie boli a przestaje się pisać głupoty później

    1. Davien

      Jak zwykle zero wiedzy nawet o Rosji. Ciekawe jakim cudem T-50 ma supercruise przy 2,1 Ma jak jego maksymalna prędkość wynosi 2 Ma:))) Osmieszasz się każdym postem:)) Ale tak dla porównania T-50 supercruise 1,6 Ma , F-22 supercruise 1,82 Ma , Jeżeli dla ciebie zasieg jest podstawa to jesteś śmieszny:)

    2. est

      Jakie masz gwarancje, że specyfikacja Rosjan odpowiada rzeczywistości? Możliwości F22/35 są potwierdzone wielu źródłami rożnych kontrahentów. Jak Kreml poda właściwości czapki niewidki to tez uwierzysz? Mają opóźnienie w programie rzędu 5 lat, teraz dochodzi im kolejne 5, więc nie nadymają się.

    3. adaś

      jakie ma znaczenie zasięg i prędkość w epoce broni laserowej i technologii rojów? myślisz kategoriami sprzed 100 lat

  13. Plush

    Skąd ta szydera? I tak szybciej dorobią się PakFa z nowym lepszym silnikiem niż my następcę dla Su22 i Mig29:-( ale to takie Polskie. I teraz wyszedłem na Ruskiego Trolla co?

    1. Polanski

      No.

  14. gjerek

    Oni przynajmniej coś robią. Narzekacie na bieda5gen, a Polska po dziś dzień lata na 3genie Su-22. Jest także masa innych misiów dawno wycofanych w Rosji: Mi-14, Kuby i reszta opl... Zgoda, że Rosja odstaje od USA. Ale nasza armia to mini-armia rosyjska tylko sprzed 2 dekad. A MW starsza niż w KRLD...

    1. est

      Tak, oni coś robią - nowe artykuły w prasie.

  15. est

    \Taniej by im było kupić wycofane F-117. Mocarstwo...

  16. Stelle

    Brak pokrycia lakierniczego na obudowach silników może (ale nie musi) wskazywać na problem przegrzewania się silników. Program nowych silników jednak potwierdza, ze jest to słaby punkt tego samolotu. Z góry więc można powiedzieć, że nie jest to samolot 5-tej generacji

    1. Greg

      Może i płatowiec stealth ale taki Sidewinder bez problemu znajdzie drogę do ciepła generowane przez te silniki

    2. antypajac

      Pajacyku, obejrzyj sobie inne fotki PAK-FA, na których latają z krytymi silnikami. Co do silników nie masz zupełnie racji: obecne są na takim samym poziomie jak w F-22. Tyle tylko, że to maksimum ile się da (w rosyjskim i amerykańskim przypadku) wycisnąć z silników obecnej generacji. To są maszyny V generacji ale jako silniki mają te od myśliwców IV generacji, tylko podrasowane. Nie ma już możliwości by wycisnąć z nich więcej. Tymczasem myśliwiec V generacji potrzebuje silnika zapewniającego mu wysoki ciąg w niespotykanej dotąd rozpiętości: przy małych prędkościach (jak silnik F-16) i przy dużych prędkościach (jak silnik MiG-25). Nikomu dotąd się zbudować takiego silnika odrzutowego nie udało i konstruktorzy mieli alternatywę: albo dobre osiągi przy dużych prędkościach i kiepskie przy małych (dlatego mimo teoretycznie gorszego stosunku ciągu do masy MiG-23 powyżej 800 km/h dorównuje manewrowością F-16 a powyżej 1200km/h przewyższa manewrowością F-16) albo odwrotnie. Wynika to z równania zachowania pędu, gdzie dla danego ciagu możemy wyrzucać dużo gazów z małą prędkością (efektywne przy małych prędkościach. Ale nie można lecieć szybciej od wyrzucanych spalin, więc ciąg drastycznie maleje z prędkością) jak silniki o dużym stopniu dwuprzepływowości (np. F-16), albo mało gazów z dużą prędkością (co daje kiepskie osiągi na małych prędkościach a sprawność rośnie wraz z prędkością) jak w silnikach jednoprzepływowych (np. w MiG-23). Dlatego do pełnych możliwości myśliwca V generacji, czyli wysokiej manewrowości na każdej prędkości (myśliwce IV generacji na prędkościach naddźwiękowych w zasadzie są niemanewrowe) potrzebny jest silnik o dużym ciągu na dużych rozpiętościach prędkości. A tego się nie da zrobić bez silnika o zmiennym stopniu przepływowości. Za wyjątkiem prototypów takich silników obecnie nie ma (F-35 i F-22 też nie mają). PAK-FA ma silnik tej samej klasy co w F-22 (mają "krzyżówkę" czyli silniki dwuprzepływowe o małym, w przeciwieństwie do F-16 i F-35, stopniu dwuprzepływowości, co stanowi kompromis między silnikami z dużym stopniem dwuprzepływowości i silnikami o jednym przepływie i ich parametry też stanowią kompromis. F-16 i F-35 NIGDY z tymi silnikami co mają nie będą dobre do walk z prędkościami naddźwiękowymi a takie będą walki myśliwców V generacji), ale perspektywicznie został z góry zaprojektowany pod znacznie lepsze silniki. Greg to już totalnie pitoli z tym "Sidewinderem". Rosjanie zwyczajnie olali prostokątne dysze powodujące 10-15% straty ciągu, bo z analiz wyszło im, że szybki myśliwiec od tyłu jest praktycznie bezkarny, bo zdolny uciec większości rakiet. By Sidewinder przy swoim zasięgu zdołał dopędzić PAK-FA musiałby być odpalany pewnie bliżej niż 2-3km, a F-16 czy F-35 nawet nie są w stanie wejść na taki pułap by się na tyle do PAK-FA zbliżyć a tym bardziej dogonić PAK-FA i jeszcze wejść mu na ogon. Może zdołałby to zrobić F-22, ale jak, skoro jest mniej manewrowy od PAK-FA (F-22 ma większe obciążenie powierzchni nośnej i gorszy stosunek masy do ciągu)? Myśliwiec V generacji ma walczyć na dużych pułapach, z prędkościami ponaddźwiękowymi i z dużymi przeciążeniami. Z uwagi na prędkości, mimo wielu g, promienie manewrów będą BARDZO duże, stąd piloci nie będą mogli polegać na wzroku (stąd rola sensorów w tych myśliwcach) a uzbrojenie małego zasięgu jak Sidewinder będzie drugorzędne, bo pilot od dobrego w górę nie wejdzie w jego zasięg i rolę podstawowego uzbrojenia będą stanowiły pociski średniego i dalekiego zasięgu. F-35 się do takich walk totalnie nie nadaje (z uwagi na silnik, kiepskie osiągi na dużych prędkościach i na dużych pułapach, małą ilość rakiet BVR), dlatego to nie jest myśliwiec V generacji i powinni w tej "ciężarówce do przewozu bomb" (tak nazwali F-35 piloci, którzy mieli z nim styczność) zmienić oznaczenie z F-35 na A-35 by przestać oszukiwać klientów. Z F-35 jest taki sam "myśliwiec" jak z F-111.

  17. assa

    Wystarczy zrobic 'risercz' i poczytac ze pak-fa od poczatku na starych silnikach su35 jedzie, taki program zeby sie $ nie skonczyly zanim wybuduja choc jedna eskadre. A modernizacja do docelowego modelu silnikow miala byc planowo pozniej.

  18. saga

    A u nas kolejne opóźnienia PMT. Za to priorytetem stały się WOT. I wszystko jasne dlaczego - postawa pozioma, pochyła i pionowa - nic nie ma szans, nic się nie przedrze - nawet taki PAK

    1. olo

      Ten PAK-FA jest właśnie takim polskim misiem po rosyjsku i końca nie widać. USA zrobi VI generacji a ruskim dalej będą palić się silniki. Tu nie wystarczy ukraść schematy od Jankesów to trzeba mieć technologię od śrubki,blach,silników po komputery i radary. A Wołodia zresztą jak Chińczyk myśli że jak coś będzie wizualne podobne do jankeskiego to świat się nabierze.

Reklama