CBA skontroluje przetarg na śmigłowce wielozadaniowe

OPUBLIKOWANO: Sobota, 22 Października 2016, 10:02
Caracal

Centralne Biuro Antykorupcyjne analizuje zawiadomienie dotyczące możliwych nieprawidłowości przy przetargu na śmigłowce dla polskiej armii, złożone przez posła PiS Michała Dworczyka; potem podejmie kontrolę w tej sprawie.

Zawiadomienie dotarło do CBA w środę 19 października. To wniosek o dokonanie weryfikacji procedur przetargowych, zastosowanych w 2015 r. przy dokonywaniu wyboru dostawcy śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii - tłumaczył Piotr Kaczorek z Wydziału Komunikacji Społecznej CBA. Uzasadnieniem wniosku są doniesienia medialne, w sprawie przetargu wygranego przez śmigłowce H225M Caracal, oferowane przez Airbus Helicopters - mówił. 

Kaczorek powiedział w piątek, że zawiadomienie jest analizowane, a po tej analizie zostanie podjęta kontrola.

Centralne Biuro Antykorupcyjne informuje, że obecnie trwa analiza przedkontrolna procedur przetargowych, zastosowanych przy dokonywaniu wyboru dostawcy śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii – wygranego przez śmigłowiec H225M Caracal, oferowany przez Airbus Helicopters. Po zakończeniu analizy CBA - na mocy swoich uprawnień ustawowych - rozpocznie kontrolę w tym zakresie.

Piotr Kaczorek, Wydział Komunikacji Społecznej CBA

W piątek minister obrony Antoni Macierewicz pytany o komisję śledczą, której powołania w sprawie przetargu na śmigłowce domaga się PO, powiedział, że jej powołanie "byłoby naprawdę bardzo ciekawe", ale zaznaczył, że komisja powinna powstać natychmiast po tym, jak sprawę zakończy badać CBA i jeśli odpowiednie instytucje nie poradzą sobie z wyjaśnieniem sprawy. - Jeżeli CBA nie wyjaśni tej sprawy, jeżeli nie pokaże tej dokumentacji, a ja ją mam już przygotowaną, spaczkowaną do użytku CBA, to wtedy oczywiście komisja śledcza będzie potrzebna - powiedział.

Na początku października Ministerstwo Rozwoju, które prowadziło negocjacje offsetowe, poinformowało o zakończeniu rozmów ws. śmigłowców H225M Caracal, uznając dalsze rozmowy za bezprzedmiotowe. Według rządu oferta Airbusa nie zabezpieczała interesów ekonomicznych i bezpieczeństwa Polski, a wartość proponowanego offsetu była niższa od oczekiwanej. PO poinformowało o złożeniu zawiadomienia w prokuraturze w związku z zaprzestaniem rozmów z dostawcą śmigłowców.

Czytaj też: Śmierć wspólnej platformy. Jaki przetarg na śmigłowce?

Przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska rozpisano wiosną 2012. W kwietniu ub. r. MON do końcowego etapu zakwalifikowało ofertę Airbus Helicopters z maszyną H225M Caracal. MON podało, że tylko ta oferta spełniła wymogi formalne. Oferty konkurencji odrzucono m.in. ze względu na zbyt odległy termin dostawy (śmigłowce AW149 oferowane przez WSK-PZL Świdnik będące własnością Leonardo) i brak uzbrojenia (Black Hawk w wersji eksportowej, które oferowało PZL Mielec należące do amerykańskiej firmy Sikorsky). 30 września 2015 r. rozpoczęły się negocjacje umowy offsetowej, której podpisanie było warunkiem zawarcia kontraktu.

PAP - mini

 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

Przeładuj

36 komentarzy

pele Czwartek, 03 Listopada 2016, 0:51
czy jest ktoś z szanownych forumowiczów w stanie mi wyjaśnić o co tu kur.. chodzi????
najpierw uwalony caracal, później Pan Macierewicz mówi - będą black howki dla wojsk specjalnych.. teraz ma być przetarg <3 firmy z poprzedniego konkursu zaproszone> do przetargu na śmigłowiec.. ?
krytyk Poniedziałek, 24 Października 2016, 10:51
Warto byłoby skontrolować inne postępowania zmierzające do zawarcia umów na dostawy/opracowanie SpW, zwłaszcza tam gdzie podpisane umowy nie dały rezultatów, a nawet przyniosły szkody lub dały mierne efekty i to po terminach kontraktowych
B777 Niedziela, 23 Października 2016, 16:24
Czy CBA ma uprawnienia do kontroli SKW, bo z tego co wiadomo to przetarg odbywał się pod nadzorem i parasolem SKW.
Boczek Niedziela, 23 Października 2016, 15:42
No, to niewiele wiesz.
... a kto wycofuje H225M i inne z rodziny? Z tego co wiemy GB właśnie zmodernizowała całą flotę SA 330 Puma - czyli 2 generacje do tyłu.
Testy trwały tydzień - 2 dni by wystarczyły. Nikt nie przeprowadza takich długotrwałych testów na tym etapie.
franca Niedziela, 23 Października 2016, 18:59
Najśmieszniejsze jest, że modernizowane obecnie Cougary i Caracale dostają avionike (np FLIR) nowszą/lepszą, od tej zainstalowanej w już dostarczonych Caimanach.
Boczek Niedziela, 23 Października 2016, 21:34
Nie!? Ale te we F czy wszystkie - n.p. GB. To H225M są też modernizowane?
franca Poniedziałek, 24 Października 2016, 6:58
Tak, Caracale też są modernizowane.
Boczek Poniedziałek, 24 Października 2016, 9:40
.. ;))) - a przecież te maszyny są już na końcu drogi i nie mogą być już modernizowane :))))
franca Poniedziałek, 24 Października 2016, 5:05
We Francji.
Fine za OK 10 Lat u nich Niedziela, 23 Października 2016, 17:40
No a to o Mali? To z Tego portalu: szybsze wycofanie?.. Bo zwrotniejsze te malowane nh90...ciekawe jak "widzi" radar takiego nieKompozytowego idealnego dla Nas
franca Poniedziałek, 24 Października 2016, 6:56
Wycofanie z 4e RHFS,, a wycofanie ze służby, to dwie różne sprawy. Wszystkie Caracale mają trafić do 1/67 Pyrénées. To właśnie piloci z 1/67 Pyrénées mają uprawnienia do tankowania Caracali w powietrzu, a nie piloci z 4 RHFS. To chyba najbardziej elitarna jednostka heli( we Francji) wyspecjalizowana w CSAR, SAR i wsparciu JS. Nawet US Air Force, w ramach wymiany, wysyła tam oficerów na 3 lata. Żeby było śmieszniej, w 1/67 są "lotnicy" i "marynarze", bo zapewniają też np CSAR, SAR, itd dla Aeronavale. Można jeszcze dodać, że integracja nowego uzbrojenia ofensywnego z Caracalem odbywa się na prośbę 1/67. W 2016 mieli dodać np. działko 20 mm. Ciekawe, czy obejmuje to obecna modernizacja.

NH90 jak i Tigre, posiada "obniżoną wykrywalność" 
Dyskusja NH90, czy Caracal jest akademicka, bo szykują się Bida Hołki i Głuszce.
Boczek Niedziela, 23 Października 2016, 21:36
To?
http://www.defence24.pl/235726,nh90-sprawdzily-sie-w-mali-czy-zastapia-caracale-we-francuskim-specpulku

Ja to byłbym ciekaw jakiegoś specyfikowanego porównania, bo włókna węglowe lub powlekane węglem są składnikiem chaff'ow.
Boczek Niedziela, 23 Października 2016, 13:28
No, to niewiele wiesz.
... a kto wycofuje H225M i inne z rodziny? Z tego co wiemy GB właśnie zmodernizowała całą flotę SA 330 Puma - czyli 2 generacje do tyłu.
Testy trwały tydzień - 2 dni by wystarczyły. Nikt nie przeprowadza takich długotrwałych testów na tym etapie.
say69mat Niedziela, 23 Października 2016, 7:47
@def24.pl:
Centralne Biuro Antykorupcyjne analizuje zawiadomienie dotyczące możliwych nieprawidłowości przy przetargu na śmigłowce dla polskiej armii, złożone przez posła PiS Michała Dworczyka; potem podejmie kontrolę w tej sprawie.

say69mat:
Bardzo dobra decyzja, wszelkie podejrzenia odnośnie nieprawidłowości przy realizowaniu tego typu kontraktów zbrojeniowych. Powinny być bezwzględnie weryfikowane, przez odpowiednie instytucje naszego państwa. Ponieważ sposób redagowania założeń przetargu, jego realizacji oraz jego efekt pozwala na formułowanie licznych wątpliwości. Podstawowa ... skoro Caracal jest tak dobrym śmigłowcem, dlaczego nasi sąsiedzi i sojusznicy z NATO wybierają tandem NH90 plus ciężki śmigłowiec transportowy??? Wreszcie, dlaczego po 2030 roku nasz kraj miałby się okazać jedynym użytkownikiem Caracala, wśród europejskich państw wykorzystujących wspólną platformę NH90???
Boczek Niedziela, 23 Października 2016, 13:25
"..dlaczego po 2030 roku nasz kraj miałby się okazać jedynym użytkownikiem Caracala, wśród europejskich państw wykorzystujących wspólną platformę NH90???

Say, przestań powtarzać to w kółko, bo to bzdura. NHI nie jest w stanie tego zrobić fizycznie, bo do tej pory wyprodukował przez 15 lat połowę zamówionych maszyn. Skąd się ma wziąć dodatkowych 100 (razem 200 byłoby w.g. Ciebie) do wymiany maszyn dla Francji pozostaje Twoją tajemnicą.

I my nie chcemy NH90 i słusznie:
1. baza kociaków jest dużo większa w Europie niż NH90 kiedykolwiek będzie
2.
• AS 532 Cougar (Vollkosten / FlgStd, Trend* VI/2015) = ca. 19.500 €
• (davon ca. 70% reine Betriebskosten)
• NH-90 (Vollkosten / FlgStd, Trend* VI/2015) = ca. 46.500 €
• (davon ca. 70% reine Betriebskosten)
• Differenz (Vollkosten) = ca. 27.000 €
Tłumaczę najważniejsze: "z tego ca. 70% to czyste koszty eksploatacji".

Za tym samym portalem - cena średnia 1 TTH dla Niemiec:
Preise:TTH bis 12/2013 ca. 45 Mio. € i
SEA LION bis 12/2013 ca. 79 Mio. €
qwer Niedziela, 23 Października 2016, 11:20
Bo nasz na NH 90 nie jest stać.
say69mat Niedziela, 23 Października 2016, 13:32
Skoro stać nasz kraj na zakup Caracali, to tym bardziej stać nasz kraj na zakup NH90. Caracal z pakietem kosztuje nasz kraj 270 milionów pln za sztukę. 270 milionów pln po aktualnym kursie NBP to kwota ... +/- 62,4 mln euro. Wartość bazowego kontraktu dla B-whery za 122 NH90 to kwota 4,6 mld euro Dzieląc wartość kontraktu przez liczbę śmigłowców uzyskujemy kwotę 37,7 miliona euro za sztukę. Nadal zatem Przyjacielu twierdzisz, że naszego kraju nie stać na zakup NH90??? Jak więc widzimy jesteśmy szalenie bogatym krajem. Stąd uważam, że lustracja procedury przetargu przez CBA jest raczej ... wskazana. Być może błądzę. Być może w cenę jednostkową śmigłowca wliczono wartość infrastruktury niezbędnej do montażu lub produkcji H225M w naszym kraju??? Stąd pojawia się pytanie o sensowność takiej konstrukcji przetargu i offsetu, wliczonego w cenę śmigłowców???
Courre de Moll Środa, 02 Listopada 2016, 11:49
Przecież nikt nie będzie dokładał do interesu. Albo offset za nasze pieniądze, albo brak offsetu. A dodaj jeszcze utrzymanie, które stanowi większość kosztów. C jest dużo tańszy od NH90 w cenach "za gołą sztukę". Co nie znaczy że uważam koncepcję "jedna platforma do wszystkiego" za słuszną. Zyski na papierze nie równoważą, wg mie, praktycznych wad takich kompromisów.
franca Niedziela, 23 Października 2016, 11:01
Z tym 2030 rokiem, to już jest nudne. Podaj jakieś źródła. Tandem to NH90 + Tigre. Jak rozumiem potrzebę (pilną) trzeciego heli, to jest to zdecydowanie heli lekkie 2 - 4 tony. Ciężkie może poczekać, nawet do świętego nigdy. CBA jak już bada, to niech też sprawdzi te niby 2 BH już w tym roku i 8 w przyszłym i kilka innych "zapowiedzi"
say69mat Niedziela, 23 Października 2016, 13:45
Przecież tego typu informacje pojawiały się w artykułach publikowanych na portalu defence24. Nie czytałeś??? Dalej, wszelkie dostępne dokumenty francuskiego Ministerstwa ON oraz Komisji Obrony Zgromadzenia Narodowego. Dalej portale i periodyki poświęcone technice militarnej, Janes, Defence News, Defence Industry Daily, Flight International, Aviation News, Aviation Week iitd, itp. Masz wszystkie informacje podane w sieci, wystarczy sięgnąć i ... poszukać. Pozdrawiam Serdecznie
franca Niedziela, 23 Października 2016, 17:08
Przykro mi, ale żadnej daty wycofania kociakow nie ma. Cougar i Caracal są obecnie modernizowane. Cougar zostaje w ALAT, Caracal idzie do lotnictwa, do CSAR. NH90 jest w ALAT obecnie 18. W 2024/25 roku ma ich być 74. Koniec, kropka. Reszta w tej klasie to mają być dalej kociaki. Priorytetem jest wymiana Gazelle i innych lekkich heli (2-8 ton). Potrzeby to 160-180 sztuk, w tym 80 dla ALAT. Wymiana ma się zacząć około 2028. W Marine jest 17 na przewidzianych 28. To są oficjalne daty i dane. Możliwe, że jakiś dziennikarz sobie spekulował, czy zle przetłumaczył. Pozbycie się wszystkich kociakow w 2030 roku jest niemożliwe i ta data nie istnieje w żadnym znanym mi tekście, a naprawdę śledzę uważnie.

Pozdrawiam serdecznie.

PS Sam jestem zwolennikiem NH90 + coś dla specjalsow i do CSAR, ale cena (zakupu i utrzymania) i terminy dostaw wykluczają tą opcje.
P22 Niedziela, 23 Października 2016, 0:47
Przez rok po rozstrzygnięciu przetargu rząd PiS negocjował z Airbus szczegóły kontraktu, a dopiero jak negocjacje zostały zerwane i Macierewicz się skompromitował przedstawianiem codziennie innej wersji, to wymyślili kontrolę CBA. O rok za późno, żeby ktoś w to uwierzył.
gg Sobota, 22 Października 2016, 19:54
Największa pomyłka to była wspólna platforma. Później dziwne zmiany warunkow przetargu, 3 dniowe testy w hangarze, real polityczny za mistrale. Jeszcze jeżeli wybrany by byl nowoczesny śmigłowiec, który byl by platforma na nastepne lata, to może miało by to sens, ale wybrano wiekowa konstrukcje wycofywaną z armii europejskich, smród na odleglosc.
db Sobota, 22 Października 2016, 22:14
A te dziwne zmiany to konkretnie na czym polegały?
Rzeczywistość Sobota, 22 Października 2016, 21:35
Jak jesteś właścicielem firmy logistycznej i masz 100 tirów to rozumiem, że masz 20 Volvo, 20 Scania, 20, Mercedes i 40 Man? Mechaników też masz 4 go każdego Tira? Pewnie to wszystko jest dalekie od Twojej głowy, więc myślenie masz prostsze...
Marco Polo Niedziela, 23 Października 2016, 8:56
TIRy to coś zupełnie innego. Mają to samo zastosowanie. Śmigłowce o których mowa miały mieć różne zastosowania. Nie ma sensu zastosować wielkiego śmigłowca transportowego do zwalczania czołgów lub ratowania ludzi w górach. Do różnych zadań powinno się stosować specjalizowane narzędzia.
Możesz próbować prowadzić warsztat samochodowy używając scyzoryka szwajcarskiego ale jestem przekonany, że lepsze będą zestawy specjalizowanych narzędzi.
asdf Niedziela, 23 Października 2016, 11:21
I dla tego taki Bh jest uzytkowany to wszytkich zadań, co nasz wojsko planowało uzywać CC.
pp Sobota, 22 Października 2016, 16:13
czy naprawdę naród nie może wymóc na rządzie ujawnienia kulisów, warunków prowadzonych negocjacji i podstaw ich zakończenia, a także kulisów szeregu dziwnych decyzji dotyczących zakupu 10/21/50-70 BH oraz obecnego postępowania? myślę, że wielu obywateli na to czeka i jest bardzo zainteresowanych wyjaśnieniem jak planuje się wydać "ich" pieniądze
Max Mad Sobota, 22 Października 2016, 15:32
Wiecie co jest najśmieszniejsze, że jeszcze w wyborach twierdzili że to przekręt i korupcja i w ogóle o całe zło posądzano ten przetarg. I dopiero po tylu miesiącach jakiś nikomu nieznany szeregowy poseł PiS składa zawiadomienie do CBA że "może coś nie halo"... żałosne. Pamiętacie numer z "fałszerstwo wyborcze"? też multum dowodów, sprawa 100% pewna... i gdzie teraz temat leży, w śmietniku. Ani dowodów ani sprawy nie ma a posłowie zapytani o to idą w "trzy małpki". Nic nie widzieli, nic nie słyszeli, nic nie mówią.

Sorry ale nasza "klasa polityczna" to dno, dno i 5 metrów muły... WSZYSCY bez wyjątku.
Boczek Sobota, 22 Października 2016, 17:06
Co do ostatniego..
Chyba jest różnica pomiędzy żoną brzydką i głupią, a tylko brzydką? Ja n.p., po tym jak stwierdziłem, że mam tę pierwszą, powoli tęsknię już za PO - no może nie za całą, ale na pewno za Siemoniakiem.
HIP Sobota, 22 Października 2016, 13:21
cytat..." Jeżeli CBA nie wyjaśni tej sprawy, jeżeli nie pokaże tej dokumentacji, a ja ją mam już przygotowaną, spaczkowaną do użytku CBA" jak widać AM ma już wszytko gotowe więc jaka komisja. Czyli następne kłamstwa insynuacje i niczym nie poparte oskarżenia. TUSK jednak będzie winny
Max Mad Sobota, 22 Października 2016, 17:16
A wiesz co jest w tym oświadczeniu najlepsze... że Antoni powiedział że ma wszystkie dowody ale ich NIE PRZEKAZAŁ do CBA na razie. Czy to jest ukrywanie dowodów przez właściwymi organami przez urzędnika państwowego? Na to jest paragraf.
asdf Sobota, 22 Października 2016, 13:20
To ile mozna ten przetarg sprawdzać. Zrobił to sąd, przez kilka miesięcy robił to Antek z ekipa, teraz CBA i prokuratura i jakoś nie widzę tych gigantycznych wałków.
polecający Sobota, 22 Października 2016, 13:02
Dobrze byłoby także z b a d a ć dotychczasowe p r z e t a r g i i następnie r e a l i z a c j e k o n t r a k t ó w np. na: w i e r z ę bezzałogową do Rośka; opracowanie T y t a n a; dostawy tzw. b e z p i l o t o w c ó w; opracowanie T a f i o s a (także na jego dostawy i konsekwencje jakie one przyniosły), K a k t u s a, I P K r y p t o, B l u s z c z a T e l e, R M K, S z a f r a n a, B r a t k a (także ich przydatność do wykorzystania do produkcji i zaopatrywaniu wojska) itp., itd.
Wx Sobota, 22 Października 2016, 10:53
Jeśli Macierewicz mówi ze będzie ciekawie to Napewno bedzie
skipper Niedziela, 23 Października 2016, 10:35
Jeżeli Macierewicz mówi ,że będzie ciekawie to na pewno będzie jak zwykle głupio i tyle