Reklama

Siły zbrojne

Mroczek: Rezygnacja z Caracali szkodliwa dla bezpieczeństwa Polski

Fot. Defence24
Fot. Defence24

Uważam, że rezygnacja z zakupu Caracali jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski. Uniemożliwi ona bowiem zastąpienie przestarzałych śmigłowców konstrukcji sowieckiej, które muszą zostać wycofane – mówi w rozmowie z Defence24.pl Czesław Mroczek, poseł PO, były sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Jakub Palowski: Panie Ministrze, jak Pan ocenia decyzję Ministerstwa Rozwoju o zakończeniu negocjacji offsetowych, w wyniku którego wybrano śmigłowce Caracal. Czy może ona wpłynąć na przebieg procesu modernizacji Sił Zbrojnych?

Czesław Mroczek, poseł PO, były sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej: Uważam, że rezygnacja z zakupu Caracali jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski. Uniemożliwi ona bowiem zastąpienie przestarzałych śmigłowców konstrukcji sowieckiej, które muszą zostać wycofane. Chciałbym przypomnieć, że obecny przetarg trwał cztery lata. Zapewne da się przeprowadzić szybciej nowe postępowanie, jeśli będzie ogłoszone, ale będzie ono trwało około dwóch lat. Następne dwa lata to czas na produkcję nowych maszyn, a zatem w 2017 roku na pewno nowych śmigłowców – jeżeli zostanie uruchomiony przetarg – nie będzie. 

A jakie skutki może wywrzeć rezygnacja z Caracali dla gospodarki?

Ta decyzja jest również szkodliwa dla naszej gospodarki, dlatego że nie wejdzie do Polski nowy podmiot lotniczy, potentat światowy, który miał przy tej okazji stworzyć nowe miejsca pracy. Była to duża szansa dla polskich zakładów lotniczych skupionych w Polskiej Grupie Zbrojeniowej na wejście w trwałą kooperację z Airbus. W związku z tym nie można tej decyzji inaczej ocenić.

Czy z perspektywy czasu uważa Pan, że dopuszczenie do kolejnego etapu przetargu rozstrzygniętego w 2015 roku było dobrą decyzją?

Decyzja o odrzuceniu dwóch pozostałych ofert została podjęta na podstawie oceny komisji przetargowej, w skład której wchodziło trzynastu przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej. W wyniku tej oceny stwierdzono po prostu, że dwie pozostałe oferty nie spełniały wymagań. Niewątpliwie nie mogło być inaczej – w innym wypadku popełniliby oni przestępstwo. Ta sprawa została już zbadana przez sąd, po wniesieniu przez PZL Świdnik powództwa o unieważnienie całego postępowania przetargowego, wskazując na wady decyzji o wykluczeniu tych dwóch ofert (nie zakwalifikowanych do dalszego etapu postępowania – red). Sąd odrzucił powództwo Świdnika stwierdzając tym samym, że to postępowanie było prawidłowe. 

Czy rząd koalicji PO-PSL, w którym pełnił Pan funkcję Sekretarza Stanu w MON, miał taką koncepcję, aby Polska Grupa Zbrojeniowa została na pewnym etapie włączona w skład Grupy Airbus?

Te informacje, rozpowszechniane przez Antoniego Macierewicza są całkowicie nieprawdziwe, nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Odnosiłem się do tej kwestii już na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama

Komentarze (16)

  1. Paul

    Nie wiemy co kryje sie pod “afera” Caracala. Zaden helicopter nie jest idealny i wybierac trzeba z tego co jest, a nie biadolic, ze ten nie ma tego albo tamtego. Moze presja “lokalnych” producentow byla tak wielka, ze nasi bonzowie nie chcieli sie dalej zrec, bo i po co. A “lokalni” potem pokazali jaki chlam moga produkowac. No i kropka. Nie wierze w technologie amerykanska (zbyt dlugo jestem wsrod niej), glownie z uwagi na fundamentalne roznice pola walki i zaplecza. Uzaleznienie sie od machiny USA jest tez grozne z wielu wzgledow (jak zmiany doktrynalne, geopolityczne). Tylko dostawcy europejscy oferuja to co maja najlepsze, obu stronom zalezy na wspolpracy, a zakladany serwis w czasie konfliktu to nie na lotniskowcu na oceanie.

  2. Roshedo

    Takie zapytanie a co się dzieje ze sprawą przedłużonego Sokoła W3-Long. Była już prezentowana makieta... Może to jest jakieś remedium na nasze bolączki? Ktoś ma jakieś pewne informacje na ten temat???

  3. krajan

    Francuzi zachowali się podobnie jak amerykanie w trakcie negocjacji offsetowej związanej z zakupem F16. Wtedy im się udało, bardzo nam zalezalo na nowych samolotach, brak było doswiadczen negocjacyjnych i zgubila nas pelna wiara w sojusznika, oraz obawa zerwania negocjacji, a to by pognebilo całkowicie owczesny rząd SLD Jeśli obeny rząd będzie trzymal te nowe wypracowane zasady wobec pozostałych oferentow to zrozumieją oni, ze nie ma co zciemniac i mataczyć tylko poważnie i rzetelnie negocjować z polskim rzadem. Obserwuje dzalania PiSu i zauważam ze albo swiadomie, albo wychodzi im to przpadkowo tzw. wkrecanie przeciwnika Oby prokuratura nie zajela się lamaniem prawa i zasad, przy wyborze Caracala prze poprzednikow Jeśli cofniemy sie 1,5 roku wstecz to Francuzi wycofali się z dostawy dwoch Mistrali do Rosji, a i Donald wtedy otrzymal francuskie wsparcie w UE Naiwni mogą sadzic ze to przypadek, zwazywszy ze tak nowoczesny lotniskowiec Mistral dla 50 smiglowcow był wart az 15 Carakali dla Polski Jak widac Rosjnie potrafią negocjować mimo ze sa rzekomo przeciwnikami, a poprzednicy z PO spolegliwi cieniasami Zatem, zamiast pisać i powtarzac zasłyszane bzdury, zacznijcie samodzielnie myslec i analizować fakty. Politycy mogą klamac bo w Polsce kłamstwo jest podkładem dla ich kariery, ale my nie musimy im wierzyc

  4. 45

    Nasze heli są przestarzałe technicznie i moralnie. Technicznie sprawa prosta zużyte /wyeksploatowane/ Moralnie - to znaczy w międzyczasie zmieniła się koncepcja. A zmieniła się bo zlikwidowano pobór i wprowadzono zawodową armię. To jest tak jak rodzina co ma czworo dzieci musi mieć auto sześciomiejscowe.Ale gdy dwoje się usamodzielni i kupi swoje auta. Rodzinie wystarczy auto 4-5 miejscowe. Ja jestem pewny że moja armia kupi CH-47.Nie jestem pewny czy nowe ale musi je kupić.Bo to zachodni schemat. Gdyby kupiła Caracala to jako jedyna w Europie NATO miała by ruski schemat zwany Reg44. I to jest ogromna zasługa ministraAM. Desowietyzacja org Armii Polskiej. Bo w całym WP musi być desowietyzowany reg 44 i zastąpiony zachodnim czyli amerykańskim. Bo tylko taki jest wybór albo schemat amerykański albo ruski. Jest jeszcze schemat francuski na wojny afrykańskie nazywa się on Legia Cudzoziemska.Ale w naszych warunkach jest on niewykonalny./nie mamy koloni/. Ci wszyscy co nie lubią hawka to zwolennicy reg 44 czyli schematu ruskiego. Czyli są za przymusowym poborem do wojska.Bo Caracal to heli dla poboru. Hawk jest za mały dla poboru bo jest dla armii zawodowej. albo-albo

  5. Palmel

    "przestarzałych śmigłowców konstrukcji sowieckiej," - to dlaczego się sprzedają

  6. =t=

    Wypowiedź faceta, który mimo produkowania w państwowych zakładach Mesko NATOwskich rakiet systemu Hydra oraz wyrzutni dla nich, wydał 114 milionów złotych na sowieckie rakietki S-5 przy okazji nabijając kabzę pośrednikowi który obstawił przetarg. http://www.defence24.pl/76256,bulgarskie-rakiety-za-114-mln-zl-dla-polskiego-lotnictwa

  7. 45

    Facet ty wiesz co mówisz.Caracale zabiły by nasze heli.Bo nikt nie kupił by CH-47. Caracal to Puma ,Puma to heli dla poboru. Bo narodziła się kiedy na zachodzie był pobór.To powinieneś wiedzieć. Jak i to że Pume robili na licencji Rumuni za komuny. I ty chcesz to dla naszej zawodowej armii. Wstyd ty masz?

    1. takie_pytanie

      Jakie nasze, przecież wasza armia nie planuje zakupu CH-47?

  8. N@t

    Widać że krzykacz umoczony w przeciwieństwie do kolegi z partii http://www.defence24.pl/467190,saryusz-wolski-sprawa-caracali-nie-zasluguje-na-taka-wrzawe

  9. POlak mały

    Mam pytanie Czy skoro kontrakt nie doszedł do skutku, to łapówki muszą być zwrócone czy nie ? Bo ciężko będzie niektórym zwrócić, gdyż pieniądze już się rozeszły

  10. fryz5

    Panie ministrze Mroczek, ustawiliście przetarg pod Caracala, który i tak nie spełniał naszych wymagań, jak tu już wcześniej napisano wystarczyło wam kilka dni testów na poligonie. Nie przetestowaliście w ogóle wersji morskiej, a cena za sztukę przewyższa cenę za AW101 jaką zapłacili ostatnio Norwedzy (16szt AW101 SAR ok.1,15 mld EU) . Do tego Airbus w offset chciał włączyć fabrykę wirników (inwestycje tą przygotowywano już w 2014r) i pewnie wszystkie inwestycje w Polsce, gdzie tylko na wyrobach byłaby tęcza Franków.

    1. franca

      Gdyby przetarg był ustawiony to Swidnik by wygrał w sądzie, albo Macierewicz unieważnił po audycie, Kaminski by się wykazał, a tu nic. Tak samo by było gdyby Caracal był zły i nie spełniał wymogów. Nawet dzisiaj MON i MR różnie tłumaczą koniec rozmów.

  11. Kwiaty bombonierki

    Panie M jaki M KONSTRUKCJE SOWIECKIE ZOSTANĄ zastępowane już w tym roku strach w oczach i co teraz a miały być dopiero za kilka lat a tu bummm bardzo dobrze ze nie odrazu 50 smiglakow tylko etapami są ważniejsze programy jak kruk,czy homar

    1. vvv

      kruka nie bedzie :) kruk po 2020 :)

  12. grzesiu

    Jakie to straty poniósł airbus skoro w sądzie będzie chciał odszkodowanie za nie ? I gdzie te straty poszły?

    1. Maczer

      Nie odstepuje sie od podpisanego kontraktu, na podstawie wyimaginowanych przeslanek, zwlaszcza po spelnieniu przez druga strone wszystkich postulatow. Polecam lekture listu otwartego od Airbus, ktory nie zostal zdementowany przez MON, zatem zawiera prawde.

  13. pola

    Proponuję się udać do Ożarowa

  14. gg

    Wal jest prosty, Airbus obiecal przeniesc produkcje do Polski, a jednoczesnie informuje ze beda zwolnienia bo nie ma zamowien. Czyli wywiazal by sie ze zobowiazan, ale to nie jego wina, ze nie ma zamowien.

  15. Truck

    A gdzie Pan Mroczek, Pan Piechociński i inni byli po swoim wyborze Caracali. W trzy dni zrobili testy śmigłowca w hangarze a nie mogli przez prawie 5 miesięcy ustalić offsetu i podpisać umowy. Chyba jednak coś było nie tak że się wystraszyli i zostawili kontrakt PISowi.

    1. VIS

      a jeśli by podpisali to co byś w tedy mówił że porzucili świnię nowemu rządowi ,według mnie dobrze zrobili pis miał czas by to ocenić niestety zrobili wszystko by to utopić ,bo jak to wytłumaczyć że w tydzień po rezygnacji kupują inne ?

  16. ozi

    I kto to mówi?

Reklama