600 wystawców na MSPO 2016. Korea Południowa państwem wiodącym w przyszłym roku

OPUBLIKOWANO: Niedziela, 04 Września 2016, 10:50

Zaledwie kilka dni pozostało do otwarcia Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2016. Początek imprezy będzie miał miejsce 6 września, weźmie w niej udział ponad 600 wystawców. Sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki poinformował, że w tym roku państwem wiodącym będzie Polska, a w przyszłym - Korea Południowa.

W tegorocznej edycji Salonu udział potwierdziło 609 firm - z czego 320 to przedsiębiorstwa polskie, pozostałe pochodzą z 30 krajów całego świata. Impreza będzie miała miejsce na terenie centrum wystawienniczego Targi Kielce, na obszarze o łącznej powierzchni ponad 27 tys. metrów kwadratowych. Jak poinformował sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki, w tym roku państwem wiodącym wystawy jest Polska - za rok funkcję tę będzie pełnić Korea Południowa.

Znaczną część ekspozycji zajmuje coroczna wystawa Sił Zbrojnych RP, będąca w tym roku wystawą wiodącą. Jej hasło to "Kierunek Nowoczesność". W jej ramach, po raz pierwszy na MSOP, zorganizowane będzie stanowisko Organizacji Proobronnych pod egidą Ministerstwa Obrony Narodowej. Swoje prezentacje przedstawią między innymi Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Marynarki Wojennej i Żandarmeria Wojskowa. Łącznikiem z przeszłością będzie wystawa sprzętu historycznego, pochodzącego ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Wojsk Lądowych, Muzeum Lotnictwa Polskiego oraz Muzeum Marynarki Wojennej - będą to czołgi, ciągniki artyleryjskie, armaty przeciwpancerne, silniki lotnicze, repliki i modele samolotów.

Partnerem strategicznym Salonu jest, od tego roku, Polska Grupa Zbrojeniowa, prezentująca systemy obrony, broń i wyposażenie dla wojska. Część prezentowanego wyposażenia dedykowana jest dla powstających brygad Obrony Terytorialnej - będą one reprezentowane podczas tegorocznego Salonu przez Biuro ds. Utworzenia Obrony Terytorialnej Ministerstwa Obrony Narodowej.

Tegoroczny Salon Przemysłu Obronnego, podobnie jak poprzedni, odbywa się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczpospolitej Andrzeja Dudy. Podczas targów wręczane będą liczne nagrody - między innymi Nagroda Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Nagroda Specjalna Ministra Obrony Narodowej i Nagroda Defender.

Kielecki MSPO to trzecia co do wielkości impreza tego rodzaju w Europie, a zarazem jedno z najbardziej liczących się wydarzeń przemysłu obronnego na świecie.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

71 komentarzy

KrzysiekS Wtorek, 06 Września 2016, 9:36
Mam nadzieję że Korea w następnym roku dlatego że kupimy licencję przynajmniej na podwozie K-21 bo jak Bumar zacznie coś sam robić to będzie tragedia (pewnie Bumar wolałby razem z Rheinmetall coś stworzyć)
Podlasianin Poniedziałek, 05 Września 2016, 11:22
Czy na tych targach zostanie zaprezentowany msbs w wersji 7,62x51? Podobno mieli to zrobić właśnie w Kielcach. W wersji dla oddziałów powietrznodesantowych i jako samopowtarzalny karabin wyborowy szczebla drużyny... zobaczymy
Kilimek Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:31
Nie wiem, czy MSBN, ale na pewno amunicja tak. Oto co przedstawi MESKO, cyt:
"Zostaną pokazane takie innowacyjne produkty, jak m.in :
- amunicja małokalibrowa 5,56 x 45 mm i 7,62 x 51 mm z pociskiem przeciwpancernym z rdzeniem wolframowym,
- przenośny Przeciwlotniczy Zestaw Rakietowy (PPZR) PIORUN,
- przeciwlotnicza dwustopniowa rakieta „ Błyskawica”,
- przeciwpancerny pocisk kierowany do lekkiego systemu rakietowego PIRAT,
- amunicja precyzyjnego rażenia opracowana do broni przygotowanej w ramach programów artyleryjskich KRAB i KRYL (APR 155 mm) RAK (APR 120 mm),
- amunicja 120 mm APFSDS-T do czołgu Leopard (produkt - zdobywca nagrody DEFENDER podczas MSPO 2015)
- lekki zestaw przeciwlotniczy Kusza (to półautomatyczna wyrzutnia pocisków ziemia-powietrze Grom, uzbrojona w dwa pociski, umieszczona na podwoziu wszędołaza Polaris będąca dziełem Centrum Wdrożeniowo-Produkcyjnego Telesystem - Mesko, MESKO S.A. i Zespołu Elektroniki Kwantowej Instytutu Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej).

Podczas targów MESKO S.A. zaprezentuje też Przeciwlotniczy Zestaw Rakietowy GROM, Przeciwpancerny Zestaw Rakietowy SPIKE - LR, pocisk rakietowy M-21 FHE „FENIKS” oraz przedstawi bogatą ofertę w ramach produkcji małokalibrowej i średniokalibrowej amunicji."
Podlasianin Poniedziałek, 05 Września 2016, 15:39
Myślałem że Błyskawica to już umarły projekt. No i Pirat. W końcu...
teer Poniedziałek, 05 Września 2016, 8:04
Widzę, że mnóstwo ludzi tutaj ma problemy ze zrozumieniem dlaczego Wojsko Polskie nie jest zainteresowane (i słusznie) bumarowskim PT-16. Pomijając, że na razie to projekt modelarski ze sklejki i blachy, a nie realna maszyna, to nawet gdyby była to już gotowa konstrukcja, a nie coś na co trzeba kilkuset milionów złotych i paru lat aby to miało jakieś ręce i nogi, to tak zmodernizowany T-72 czy PT-91 będzie nadal gorszy, w najlepszym razie porównywalny do obecnie posiadanych Leopardów 2A4. No dobra - dajmy na to, że będzie nawet lepszy. Ale złudzenia, że da się to zrobić tanio trzeba wyrzucić na śmietnik - liczba zespołów które idą do wymiany i ich ogólny koszt w koszcie czołgu powodują, że ta modernizacja będzie kosztowała coś z 75% nowego wozu. Nowa armata, nowe sko, nowy silnik, kompletnie przerobiona wieża - ludzie to najdroższe elementy czołgu! Czyli ewentualna modernizacja kilkuset czołgów kosztowałaby parę miliardów złotych. Słowem - nie opłaca się to w relacji koszt/efekt. Lepiej już kupić nowe czołgi. A na to też nie ma kasy i jest kilka innych ważniejszych pozycji do zakupu w pierwszej kolejności.
KrzysiekS Wtorek, 06 Września 2016, 7:59
Niestety masz rację szkoda że nie kupili wtedy LEO od Holendrów.
=t= Poniedziałek, 05 Września 2016, 19:10
Stawiam tezę, że nie masz racji skreślając pomysł nie wiedząc nic o cenie. To że będzie ona zapewne wysoka, to inna sprawa, ale wróć my do początku.

Za moderkę 122 Leo2A4 płacimy 2.4 miliarda, co daje 20 baniek za sztukę - niemal dokładnie 5 milionów euro za sztukę. Jest to kwota bardzo uprawdopodabniająca twierdzenie, że nowego Leo nie kupi się poniżej 10 milionów euro.

Tu dochodzimy do PT16.

Prawda jest taka, że mamy 11 batalionów czołgów (pytanie, czy ich tyle trzeba, bo np. czołgi średnio pasują do takiej brygady strzelców podhalańskich, która ma dostać Rośki...). 4 z nich mają Leo, i tu jest jasne że po zakończeniu prac przy 2A4 trzeba do zunifikowanego standardu dociągnąć resztę (14 dodatkowych 2A4 objętych opcją w istniejącej umowie, i 107 2A5). Trzeba im też założyć cyfrowe środki łączności i BMS, jak już będzie wybrany.

Ale to dalej zostawia nas z 4 batalionami na PT91 i 3 batalionami na zabytkowych T72M1, z którymi "coś" trzeba zrobić.

Powiedzmy sobie szczerze - poza USA które mają zmagazynowane około 7'000 Abramsów, NIE MA na rynku sensownej ilości dostępnych czołgów używanych, a zwłaszcza nie ma Leo2. Jeśli dostaniemy Abramsy - a to jest bardzo mało prawdopodobne - to doprowadzenie ich do używalności będzie kosztowało pewnie tyle, co moderka Leo2, i pytanie czy nas na to stać.

Jeśli uznamy że nie, to znaczy że T72 jeszcze długo będzie w linii. I tu stajemy przed prostym wyborem - nie robimy nic, czy próbujemy zrobić coś co będzie zdolne sprostać rosyjskiemu T72B3/B4, za kwotę na którą nas byłoby stać. PT16 miałby sens, jeśli - obojętne, co planują - miało to kosztować góra 2 miliony euro. Niestety, na to się nie zanosi, chociaż wprost tego nikt nie powiedział.

Serio, to dziś wojsko nie chce nawet na PT91 instalować APU, chociaż taki wydatek zwróciłby się im w samym paliwie przy ćwiczeniach już po 2 latach...
dropik Poniedziałek, 05 Września 2016, 12:52
modernizjacja leo to jakies 10-12 mln na sztuke(nie licząc wydatków na bumar). Powazniejsza modernizacja pt91 to było by nie mniej niz 15-20mln za sztukę plus koszty opracowania i drożenia projektu (opracowanie i przetestowanie zmodernizowanego leo to pikus przy tym). Przy 230 sztukach to jakies to jakies 4-5mld.
Nie ma na to kasy i sie nie znajdzie no chyba, że poniechać "okręty podwodne z toporkami" .
Poza tym nie wiem czemu ma to być modernizacja pt91 a nie t72 . i tak trzeba go całego wybebeszyc wiec lepiej je sprzedac, a modernizowac t-72.
Jesli coś z tego całego projektu sie urodzi to jedynie pakiet modernizacje opancerzenia dla klientów z zagranicy np dla Malezji
gdhghfghgfh Poniedziałek, 05 Września 2016, 21:10
ale na krus jest
vvv Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:15
pt-16 ma dostac nowa wieze, nowy automat ladowania, nowy magazyn, nowe sko, nowa armate, nowy silnik, nowa przekladnie, nowe napedy itp itd. to jest 3x wiecej pracy niz w przypadku modernizacji leopardow wiec o czym my tu mowimy? to nie bedzie 15mln ald 30mld i nadal mamy malo mobilny i stary czolg ktory bedzie kosztowal 70% 2a7 o nieporwnywlanie lepszych parametrach. innymi slowy chcesz nas wkopas w wyzsze koszty niz w przypadku t-72m4cz :) zakres tamtej moderki byl nizszy a koszty stanowily 80% zakupu nowych czolgow.
kolejnym punktem jest to ze opracowanie, testy, modyfikacja i poprawki beda kosztowaly mldy i lata wiec do koszyka samych gratow nalezy doliczyc koszt BiR czyli mamy przebudowany t-72m w cenie leona 2a7 a pierwsze pt-16 moglbyby byc w linii po 2020 :)
Mietek Poniedziałek, 05 Września 2016, 11:15
Fachowcy sami, nie? Parę blach, spawy, malowanie w kratkę i ekstaza. Dobra reklama na zagranicę.
fefe Wtorek, 06 Września 2016, 10:37
Ci fachowcy pospawać kadłuba nie potrafią a mówią coś o silnikach układach napędowych , no śmiech na sali . Prawda jest taka że nie mamy przemysłu koniec kropka , inna sprawa gdybyśmy byli bogaci to może sztuka dla sztuki coś by to miało ręce i nogi ale żeby robić tanka i jeszcze myśleć żeby to było opłacalne toż to trzeba mieć nie równo pod sufitem , będzie gawron bis jak nic. Zrobili by ciężkiego bwp-a i dali sobie siana z tankami czy pływającymi transporterami gasiennicowymi które usilnie bwp-em chcą nazywać . Pływającego to my już mamy i Rosomak się to nazywa
mahdi Poniedziałek, 05 Września 2016, 6:57
a mi ten cały pt-16 śmierdzi dyktą i sklejką a'la concept pl-01
niki Poniedziałek, 05 Września 2016, 11:02
Pewnie tak jest jak piszesz. Zbudowanie prawdziwego zmodernizowanego czołgu PT-16 to spore koszta i ze 2 lata ciężkiej pracy. Po co to robić skoro nie wiadomo czy ktoś będzie zainteresowany?
dropik Poniedziałek, 05 Września 2016, 10:49
to co pokazują to model. sam bym taki zrobił jakbym dostał podwozie ;)
Pav Niedziela, 09 Kwietnia 2017, 11:04
To nie model z dyktafon a prototyp. Zacznijmy od tego że większość komponentów jest z z Niemiec to dużo nie wnosi. Wg mnie dla Polski najoptymalniej byłoby skopiować serbski jednostkę napędową opracować w Polsce system obrony aktywnej i opracować pociski naprowadzane laserowo. Optyka to byłaby broszka PCO. Większość kapitału na modernizację zostaje w Polsce a oprócz nowego produktu jak system obrony aktywnej pozostaje kopia jednostki napędowej. Co do MSPO. Czy Rafael płaci za ekspozycję SPIKE a? Chyba pyt retoryczne
Zenon Poniedziałek, 05 Września 2016, 6:40
PT-16 to raczej propozycja na produkt eksportowy dla dotychczasowych użytkowników T-72, a nie dla WP. Jest to dobra propozycja dla Malezji, która poszukuje nowych czołgów i w dalszej kolejności będzie modernizować swoje PT-91.
KrzysiekS Niedziela, 04 Września 2016, 23:36
249 Leo do stand. 2PL, plus 232 PT91 do stand. PT16,
Łącznie mamy 481 czołgów z armatą 120 mm
dropik Poniedziałek, 05 Września 2016, 10:48
może czołgów przydałoby się więcej, ale i tak mamy ich dużo i dość nowych, a w bwp szmelc który nadaje sie jedynie na złom. To jest ważniejszy program a nie kolejne tanki
Marco Niedziela, 04 Września 2016, 21:19
Lepiej do wsparcia leopardów mieć pt16 niż rosomaki zapowiada się obiecująco trzeba popierać nasze.
vvv Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:19
czolg ma wspierac czolg? czy do wsparcia masz bwp i artylerie? :D jeeli pt-16 weszlyby do linii to by one zastapily przestazale t-72m1
Ozor Niedziela, 04 Września 2016, 17:26
Ukraińcom zmodernizować do pt16 oni chcieli moderkę do pt91 a teraz można pt16 im zaproponować zobaczymy jak się sprawdzi na froncie z ruskimi tankami.
misiek81 Niedziela, 04 Września 2016, 21:20
Lepiej nasze wszystkie t72 i pt91 zmodernizować do PT-16 Ukraińcy maja swój przemysł i sobie poradzą.
vvv Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:20
a kto za to zaplaci. nie rozumiesz ze nie ma w metalu pt-16 a jedynie makieta. caly pomysl pt-16 ma mniej niz 6miesiecy a w tyle to sie robi zalozenia i wizualizacje a nie czolg. na mspo bedzie makieta a nie prawdziwy czolg
Olo Wtorek, 06 Września 2016, 15:06
Jedź na targi i sam sprawdź :)
fort Niedziela, 04 Września 2016, 17:21
1. wziąć/kupić używane abramsy + modernizacja ( 600 sztuk )
2. kupić licencję na koreański czołg i przebudować go do naszych potrzeb razem z koreańskimi inżynierami tak żeby odpowiadał poziomowi leo 5/6 lub ewentualnie wejść we współprace nad czołgiem III generacji z Niemcami, ale tylko pd warunkiem że będziemy współwłaścicielami licencji i będziemy mieli u siebie samowystarczalna fabrykę, bo w przeciwnym razie zdamy się na ich łaskę i jak im się coś odwidzi zostaniemy na lodzie
3. kupić 3-4 eskadry używanych F16 i zmodernizować je do wersji V ( ewentualnie dodatkowo jedną eskadrę F35 - na jedną powinno byc nas stać, tym bardziej jeżeli udało by się dzięki temu wynegocjować lepsze warunki przejęcia efek i abramsów )
4. kupić 3 tys rakiet spike + 500 wyrzut do nich ( 1/2 do OT - po jednej dla każdej kompanii na prawo od Wisły i po dwie w najbardziej newralgicznych woj północno wschodniej Polski, a reszta do wojsk operacyjnych )
5. zwiekszenie wojsk operacyjnych do 130-150 tys ( przede wszystkim wojska lądowe ) oraz OT do 50 tys ( podwoić planowaną ilość w województwach na wschód od Wisły )
6. jeśli chodzi o borsuka wprowadzić go w dwóch wersjach: cięższej - niepływającej ( platforma Anders ) oraz lżejszej - pływającej ( z mozliwością dopancerzenia ) od bumaru w proporcjach 2:1 ( lub ewentualnie 1:1 )
7. a modernizacje t72 do pt-16 ( zakładając że nie jest z dykty ) zaproponowac Ukrainie
Raf Sobota, 22 Kwietnia 2017, 7:49
Ukraina zrezygnowała z t72, ma własny czołg, jeden z najlepszych na świecie. Pancerze mają lepsze niż LEO.
bejgoły Poniedziałek, 05 Września 2016, 16:17
... i drukareczkę do banknotów z 24 biegową przerzutką :-)

Najlepiej natychmiast:
1. Kupić stare tanki i zmodernizować,
2. Kupić nowe i nie modernizować.
3. Kupić licencję i dorobić jeszcze własnych.
4. Powyższe działania powtórzyć z samolotami.
5. Zwiększenie sił operacyjnych kilkukrotne. Bo dzisiaj coś poniżej 50 tys to żołnierz który wyjdzie z >kałachem w pole< a 20 tys to żołnierz pierwszego rzutu gotowy do wyjścia z >kałachem w pole< na już. Ty chcesz 150 + 50 tys OT.
6. Zakupić dwie wersje borsuka od dwóch różnych producentów i mniejsza z tym, że to komplikuje sprawy logistyki a to samo dotyczy punktów 1, 2 i 3 bo ktoś to musi serwisować i musi umieć serwisować. W polu też. Czyli generuje kolejne koszta.
7. Całkowitą rację masz z modernizacją t-72. Ich czas w WP powinien dobiegać końca i nie ma sensu wywalać kasy w tuning old-timer'ów. T-90 z tego nie wyjdzie w myśl dewizy, że z worka walizki nie zrobisz. To wyssie tylko kasę. Ale za ile i jak chcesz modernizować te setki Abrams'ów?

Często zastanawiam się nad wiekiem niektórych user'ów piszących na solidnej zasadzie życzeniowej >mamo, ja chcę<.
dropik Poniedziałek, 05 Września 2016, 12:58
600 abramsów ? nie stac nas na to. w jednostkach poza leo i pt jest tylko ok 120 t-72. nie ma człogistów i kasy na trzymywanie tylu czołgów. pewnie te 300-400 sztuk umożłiwiło by pozbycie się postradzieckiego złomu tyle, że nie ma pieniedzy na zakupu i modernicje abramsów. Dla wojsk pancernych wazniejsze sa nowe bwp , kraby i homary.
fort Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:50
W 2011 roku stany przekazały Grecji 400 sztuk za darmo, więc gdyby udało się je przejąć na podobnej zasadzie to byłby to tylko koszt modernizacji. Oczywiście lepsze 400 niż nic, ale lepiej mieć 200 extra w magazynach niż w razie czego ich nie mieć i się dopiero o nie prosić
Morgul Niedziela, 04 Września 2016, 22:47
Ukraina taniej szybciej i lepiej modernizuje swoje czołgi.
600 Abramsów wydrenuje budżet MON bo to drogie zabawki w zakupie i utrzymaniu
SPIKEów mamy jakieś 2500 więc jest ok
samoloty sowieckie trzeba wymienić przynajmniej na f-16
zrobienie własnego czołgu to już żadna filozofia podwozie i powerpack z k9
armata do niemiaszków a resztę bez napinki zrobimy sami lub z Ukrainą
nie mamy nowoczesnych granatników
nowych karabinów wyborowych samopowtarzalnych
lekkich tanich ppk
i ciężkich z zasięgiem ok 30 km ( Nlos)
nie mamy artylerii precyzyjnej i pocisków typu Excalibur
obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa nowoczesnych okrętów podwodnych z rakietami o zasięgu 2500km
mamy za to mundury galowe dla OT i chłopaczków jako doradców ministra MON :)
Razparuk Wtorek, 18 Kwietnia 2017, 22:29
K9 podwozie nie nadaje się na tank, nawet na bwp się nie nadaje .
vvv Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:22
ppk spike jest za malo i 2500 przy 250 wyrzutniach to jest nic. powinno byc 500-700 wyrzutni i 7000-10000 rakiet bo ppk sa wykorzystywane nie tylko do niszczenia czolgow ale i innych pojazdow i umocjinych punktow oporu lub nawet zgrupowan zolnierzy.
fort Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:12
1)Jeśli chodzi o Ukraine to być może masz rację ale w zeszłym roku chcieli modernizować swoje czołgi do standardu twardy, więc może byli by zainteresowani nowszą wersją - zawsze można się mieniać za jakieś technologie np rakietowe itp
2) Co co abramsów to niezupełnie tak musi być. W 2011 USA przekazały Grecji 400 abramsów za darmo i jedyny koszt to była ich modernizacja a potencjał naszych wojsk pancernych wzrósł by 3krotnie - pozatym jak będziemy produkować własny czołg w wariancie z Koreą to najwcześniej będzie za jakieś 5 lat czyli 250-300 czołgów będziemy mieli najsszybciej za 8-10lat, a w wariancie z Niemcami za 15, a 600 abramsów pozwoliło by zatkać lukę w woj pancernych na ten okres
3) 2500 spików to nie jest dużo tym bardziej że mamy do nich tylko około 250 wyrzutni, bo jeśli przyjmiemy aby dać je tylko kompaniom OT po prawej stronie Wisły po jednej sztuce oraz woj pół i wsch, czyli tych sześciu gdzie powstaną brygady OT w tym i przyszłym roku czyli newralgicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa po dwie/kompanie to potrzeba będzie na to około 250 wyrzutni dla samego OT a dobrze by było zwiększyć też ich liczbę w wojskach operacyjnych, tym bardziej że koszt nie jest duży bo wyjdzie ok 2mld zł, a OT bez tego typu broni będzie nic nie warta wiec musi mieć spiki na czołgi, nawet jeśli dostanie jakieś piraty czy granatniki na lżejsze pojazdy
kapralek Wtorek, 06 Września 2016, 0:12
Kompaniom OT Spike'i??? A czy ty wiesz że zawodowy operator Spike musi najpierw wykonać ok. 200 strzelań w symulatorze zanim dostanie oryginał do ręki? To jak sobie to wyobrażasz u niedzielnych rambo szkolonych 20 dni w roku? Uzbrajanie w kosztowną broń OT to rozbrajanie armii, a na Kremlu łapki zacierają...
Marek Niedziela, 04 Września 2016, 17:20
Mam nadzieję że nasza armia zmodernizuje wszystkie twarde do pt16 jak i zamówi nowe sztuki.
fort Niedziela, 04 Września 2016, 19:20
miejmy nadzieje że ani jednego. żadnego modernizowania poradzieckiego złomu, chyba że ewentualnie dla Ukrainy
dropik Poniedziałek, 05 Września 2016, 7:42
nikt ich nie będzie modernizował dla Ukrainy. Chyba, że znajdzie się dobra, bogata wróżka. My nawet tych stojących w magazynach im nie przekażemy ani nie sprzedamy.
Finlandia w 1940 roku mogła liczyć na solidarność nordycką, Ukraina na solidarność słowiańską liczyć nie może.
Lord Godar Poniedziałek, 05 Września 2016, 23:06
Ukraińcy mają w "krzakach" więcej zmagazynowanych czołgów niż my w linii . Mają Opłota i inne moderki . Im brakuje dobrego SKO czy innych dodatków no i oczywiście kasy ...
Dropik Wtorek, 06 Września 2016, 16:51
No wlasnie. Ich stoja , krzakach a czesto pietrami, jeden na drugim . potrzebuja generalnego remontu. Nasze zas pod dachem . krotki przeglad i na front.
Ich zaklady przekazaly w pierwszym polroczu ok 30-40 sztuk t80 i t64bw
rasta Poniedziałek, 05 Września 2016, 15:24
Ukraina chce brac udzial w modernizacji Indyjskich T-72 ponad 1000 sztuk wiec chyba dadza rade sami zmodernizowac swoje kilkadziesiat sztuk?
Dropik Wtorek, 06 Września 2016, 16:46
Na zasadzie sprzedarzy technologii , a nie modernizacji w swoich zakladach. Nie byli w stanie zmodernizowac takiej ilosci
vvv Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:23
ukraincy maja lepsze konstrukcje niz pt-16, maja w metalu dzialajacy i bardzo dobry t-84 oplot m.
Wojtek Niedziela, 04 Września 2016, 17:12
Nasi powinni wszystkie pt91 i t72 zmodernizować do standardu pt16 fajna maszyna z nowym działem i lepszym opancerzeniem i silnikiem.
kapralek Niedziela, 04 Września 2016, 23:04
A widziałeś ją chociaż, czy się zachwycasz reklamówką 3D? pt16 to kolejna wydmuszka obliczona na trwanie przestarzałych zakładów za budżetową kasę, ta modernizacja w żaden sposób nie zwiększy wartości bojowej i przeżywalności czołgu na TDW XXI w.
viper Niedziela, 04 Września 2016, 15:21
szkoda że nie da sie tam tak łatwo dostać i pooglądać eh
foliowa Niedziela, 04 Września 2016, 14:21
kraj z bliskiego wschodu jest zainteresowany kupnem pt-16
Dropik Niedziela, 04 Września 2016, 18:05
Slusznie. Tam nie pada wiec tektura sie nie rozpadnie...
AS Niedziela, 04 Września 2016, 21:16
Mamy własny projekt trzeba go rozwijać i szanować a nie opluwać jaki z ciebie patriota pt16 zapowiada się naprawdę dobrze trzeba najpierw dowiedzieć się więcej o tej moderce warto rozwijać swój przemysł niż nabijać kasę obcym.
dropik Poniedziałek, 05 Września 2016, 8:08
ze mnie patriota, a nie idiota który chce wywalać kasę na tę nadmuchaną modernizację, która będzie droższa niż modernizacja Leo 2a4. lepiej kupić od Hiszpanów ich zaniedbane a4 i wyremontować przekazać do rezerw batalionowych i , a cześć przebudować na pojazdy pomocnicze.
ta modernizacja musi być znacznie drozsza niż modernizajca Leo2 bo obejmuje to co w leo:
1. wymiana elektorniki
2. dopancerzenie wieży
ale dodatkowo:
1.wymianę silnika z przeniesieniem napędu;
2.wymianę armaty i automatu ładującego (+ okoliczne systemy stabilizacji itd) połączone z przebudową wieży, co nie jest proste.
3. dopancerzenie kadłuba.
Żadne z tych nowych rozwiązań nie jest przetestowane , a automat istnieje tylko na papierze (o ile to ten z
Tarnowa)
Lord Godar Poniedziałek, 05 Września 2016, 23:39
Gdyby swego czasu sami nie zaorali Woli , to by teraz chociaż mieli silniki i kasa by została w kraju , a tak to już znaczna część idzie za granicę czyli w tym przypadku do Serbii . Montowanie silników MTU czy innego zachodniego producenta to już zbyt duża ingerencja w kadłub , może ewentualnie jeszcze z Ukrainą w tym temacie by wypaliło ...
Była swego czasu zaproponowana Leopardyzacja T-72 i gdyby wtedy temat pociągnęli może by miało to ręce i nogi i coś z tego było , a teraz Bumar miał by już doświadczenie z zachodnimi technologiami , mielibyśmy licencję na produkcję armat , opanowaną technologię produkcji wież z nowoczesnym opancerzeniem itd.
W chwili obecnej tak duża i kosztowna ingerencja w ten czołg jest nieopłacalna . Można co najwyżej poddać go "płytkiej" modernizacji czyli systemy obserwacji i SKO plus skuteczniejsza amunicja , jeśli jakimś cudem dało by się taką zorganizować plus ewentualnie lekki pakiet wzmocnienia opancerzenia ( siatki przeciw granatnikom , starszym ppk) ale raczej nic więcej , bo to jak pisałem strata kasy . Nie dało by to dużo , bo i tak wtedy pozostanie wiele mankamentów czołgu , ale chociaż w pewnym stopniu pozwoli naszym pancerniakom podjąć walkę z przeciwnikiem z większymi szansami niż w tej chwili . Da to też czas na przeskok na nową konstrukcję.
dropik Środa, 07 Września 2016, 10:07
ten silnik z woli to nie była jakaś rewolucja to nadal był ten sam daleki kuzyn silnika z t34
vvv Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:26
zgadza sie. moderka leonow 2a4 to moduly pancerza, wymiana napedu wiezy, dodanie nowej termo, wymiana gratow wsrodku, lekka modyfikacja lufy, klima, agregat pradotworczy i kilka innych dupereli. w przypadku pt-16 mamy: nowa wieza, nowa lufa, nowy automat, nowy magazyn, nowa optyka, nowe sko, moduly panerza do wiezy i podwozia, nowy silnik i przekladnia, mld na badania i rozwoj, lata badan i modyfikacji. zakres moderki pt-16 jest 3x wiekszy niz w przypadku leonow a nadal bedzie on gorszy niz 2pl.
dropik Wtorek, 06 Września 2016, 9:19
pt to jedna wielka, niesprawdzona niewiadoma, na starym podwoziu . do tego droga jak diabli. To śmierć budzetu armii i dojna krowa dla przemysłu
gh Niedziela, 04 Września 2016, 23:56
A wsadzisz tam swoje dziecko lub żonę, ojca? by stanął naprzeciw T90???
olo Niedziela, 04 Września 2016, 14:16
Obawiam się iż tegoroczne targi MSPO mogą jakimś cudem zamienić się w pokaz patriotyczno - historyczny... obym się mylił....
Paweł Poniedziałek, 05 Września 2016, 9:40
Byle nie taki jak w Ostródzie.
box Niedziela, 04 Września 2016, 17:41
co cię tak boli w wartościach patriotycznych? bez nich oraz umocowania w wierze Polski by już dawno nie było. bez wartości patriotycznych armia jest tylko grupką najemników albo jesli sa z poboru - niewolników, którzy się zawiną przy pierwszej okazji jak zacznie robić się ciężko
szogun Czwartek, 08 Września 2016, 21:52
hmmmm, co mnie boli??? a otóż to że patriotyzm można zwiększać ewentualnie historią grunwaldu, kircholmu, walkami na helu, czy wizną, walkami sgo polesie i wieloma innymi, ale wpychanymi nam na siłę żołnierzami wyklętymi, proszę mi wierzyć nie mam na myśli ich opluwania, ale na nich patriotyzmu bym nie budował, dlaczego? bo to wstydliwy temat po pierwsze, w dużej mierze polacy polaków wykańczali, i do tego oni tzn ci rzełnierze wyklęci zginęli, w naszych czasach to nie najlepsze wzorce dla młodzierzy, teraz można walczyć ale nie ginąć beznadziejnie, czemu nic się nie pisze o ponurym, czy kilku innych świetnych cichociemnych, tylko wciska nam się zołnierzy wyklętych.... polak to taki gatunek że gdy się mu coś na siłę wciska to choćby to było ok, to dla nas będzie beeeee, czemu? bo nic na siłe, my nie ścierpimy czegoś co nam na siłe się wbija do głowy, a teraz gdzie nie włączysz tv to tylko żołnierze wyklęci, sory ale naprawdę innych nie było???
skipper Niedziela, 04 Września 2016, 22:32
AD box
co cię tak boli w wartościach patriotycznych? Odpowiadem ano boli bo tylko to mamy z nadmiarem .Liczą się lufy a nie apele .Przestań bredzić bo jak się zacznie robić ciężko to zwiną się pierwsi ci co byli najmocniej umocowani w wierze dla Polski.Historia już nie raz dowiodła tej prawdy
pyton Wtorek, 06 Września 2016, 10:56
Przypomnij mi skipper kiedyż to Historia dowiodła tej prawdy? Chociaż jeden przykład z naszej historii - ok? Co do luf - Czesi mieli ich od groma przed II św. - ale zabrakło im jaj!
olo Niedziela, 04 Września 2016, 20:09
Nie boli mnie to źe promuje się wartosci patriotyczne.Boli mnie to źe "promuje "sie je tam gdzie nie sa one potrzebne - np. Targi uzbrojenia. .Taegi to targi i tyle.
[sic!] Niedziela, 04 Września 2016, 19:56
+box
To że MSPO aspiruje do grona największych europejskich targów zbrojeniowych w Europie
A zapewniam kolegę, że nikogo oprócz Nas samych i naszej Polonii to (nasze wartości patriotyczne) nic w Świecie w zupełności nie obchodzą.
PS: Myślałem, że do tej pory "państwem wiodącym" kieleckich targów może zostać każdy liczący się w dziedzinie przemysłu zbrojeniowego kraj poza państwem gospodarzem (RP), ale widocznie się myliłem.
Xar Niedziela, 04 Września 2016, 13:03
Bardzo dobry pomysł na objęcie wystawy patronatem PGZ. W tej części Europy wystawa może być ważną imprezą w branży ze sporym potencjałem do wzrostu.
gts Niedziela, 04 Września 2016, 11:25
Rozumiem ze po targach bedzie wielka relacja z tego kto co przedstawial, ale mozna i przed targami celem nie tylko reklamy ale i informacji napisac czego sie mozemy spodziewac. Nainnych portalach juz mniej wiecej napisano ze z tych ciekawszych polskich prezentacji beda Leopard 2PL, modyfikacja twardego do standardu PT-16 ze zmodyfikowana wieza, sko, armata i powerpackiem z Serbii, Rosomaki w nowych wersjach itp itd... chyba nie zaszkodzi kilku slow o spodziewanych prezentacjach napisac. Chyba sie nie wstydzimy tej wystawy???
dropik Poniedziałek, 05 Września 2016, 7:35
nie podniecajcie się tak tym pt16, ktory jest z "dykty i papy". Taka przebudowa nie ma sensu bo jest zbyt kosztowna (wiecej niz modernizacja leo 2a4). To już lepiej zrobić czołgi od nowa , z porządnym pancerzem kadłuba i wieży bo te 1000mm odpornosci "nowej" wieży jest patykiem na wodzie pisane, a jesli juz to . Oczywiście ten rząd może popełnić każde głupstwo , ale zapewne z braku pieniędzy tego nie popełni
Pedro Niedziela, 04 Września 2016, 18:10
Po co się rozdrabniać póki nie ma konkretnych szczegółów. W czasie i po targach można pisać konkrety o konfiguracjach technicznych, opatrzone fotografiami.
hanocri Niedziela, 04 Września 2016, 15:13
Ja nie jestem dosyć zielony w temacie i praktycznie tylko tu czytam, ale teraz napiszę, że na mnie mocno zaskoczyli pt16. Pozytywnie zaskoczyli...
vvv Poniedziałek, 05 Września 2016, 13:28
w jakim sesie. pt-16 to nic innego jak kolejny pl-01. nie patrz o wow...jaki super czolg tylko podlicz koszt tej zabawki kiedy baza jest slaby t-72m a nie t-72m mod 1989. majac baze t-72b mod 1989 moznaby bylo pokusic sie o dodanie modulow pancerza i wymiane silnika ale nie w przypadku papierodwego t-72m1
q Poniedziałek, 05 Września 2016, 21:33
Patrzcie oto miś,jest nasz i to nie jest nasze ostatnie słowo.Eh, a wojsko dalej maszeruje tak samo ładnie jak wiosną w 39.Pewnie to się nie zmieni ,taka nasza karma, czy tam przeznaczenie tyle że w następnej wojnie nie będzie bohaterów, bo są zbyt świadomi
Mariusz Niedziela, 04 Września 2016, 13:45
Również tak uważam.