Reklama
  • Wiadomości

MON: Nowy BWP bez opóźnień. Gepard: „realizacja zawieszona”

Szef Inspektoratu Uzbrojenia generał Adam Duda poinformował, że realizacja umowy na pracę rozwojową w zakresie wozu wsparcia bezpośredniego Gepard w NCBiR została wstrzymana do zakończenia redefinicji wymagań. Z kolei prace w zakresie bojowego wozu piechoty Borsuk realizowane są bez opóźnień.

Demonstrator wozu wsparcia bezpośredniego Anders. Fot. OBRUM Gliwice.
Demonstrator wozu wsparcia bezpośredniego Anders. Fot. OBRUM Gliwice.

Uniwersalne Modułowe Platformy Gąsienicowe Gepard i Borsuk. Jeśli chodzi o obydwa programy, są realizowane poprzez programy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W ramach zadania Borsuk, czyli bojowego wozu piechoty. Jest to projekt realizowany przez Hutę Stalowa Wola. Jest na etapie oceny dokumentów drugiego etapu pracy rozwojowej, czyli projektu koncepcyjnego, i analizy techniczno-ekonomicznej. I ta umowa jest realizowana obecnie na tym etapie jeszcze bez żadnych opóźnień

szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Adam Duda

Generał Adam Duda poinformował, że na obecnym etapie projekt BWP Borsuk, realizowany przez konsorcjum z Hutą Stalowa Wola w roli lidera, nie notuje żadnych opóźnień. W jego ramach ma powstać pływający, bojowy wóz piechoty, który zastąpi przestarzałe BWP-1. Zakończenie pracy rozwojowej przewiduje się na październik 2019 roku.

niemniej jednak w przypadku projektu Gepard to ze względu na konieczność redefiniowania wymagań operacyjnych na wóz Gepard została zawieszona realizacja tej umowy w NCBiR do czasu zakończenia procesu redefinicji przez Sztab Generalny wymagań operacyjnych w tym zakresie.

szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Adam Duda

Z kolei realizacja programu Gepard, prowadzonego w ramach projektu NCBiR przez konsorcjum z liderem OBRUM Gliwice, została zawieszona z uwagi na redefinicję wymagań przez Sztab Generalny. Pierwotnie w ramach programu Gepard miał powstać wóz wsparcia ogniowego o masie około 35 ton, uzbrojony w armatę 120 mm.

Czytaj więcej: Macierewicz dla Defence24.pl: Szczyt NATO tak przełomowy, jak wejście Polski do Sojuszu. Obrona powietrzna i okręty podwodne priorytetami modernizacji

W niedawnym wywiadzie dla Defence24.pl Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz stwierdził: Chcę powiedzieć, że podejmujemy współpracę i ona rysuje się bardzo interesująco we wspólnej konstrukcji czołgu następnej generacji. Trwają rozmowy w tej sprawie. Z kolei szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Adam Duda stwierdził, że realizacja programu Gepard w ramach poprzednich założeń w tym w zakresie masy nie jest możliwa.

Wprowadzane są na pewno zmiany w Gepardzie. Nie jestem pewny, w jakim pójdą one kierunku, ale dotychczasowe analizy pokazują, że 35 ton z zapasem modernizacyjnym 2 ton dla wozu wsparcia bezpośredniego z określonym poziomem odporności i armatą, to nie jest rozwiązanie możliwe do realizacji.

szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Adam Duda w wywiadzie dla Defence24.pl

Istnieje więc możliwość, że w ramach programu Gepard ostatecznie powstanie znacznie cięższy pojazd, zbliżony masą i funkcjonalnością do współczesnych czołgów podstawowych, jak np. Leopard 2. Taki pojazd byłby cięższy od WWB w pierwotnym kształcie, ale charakteryzowałby się znacznie większym stopniem pasywnej ochrony wnętrza, a co za tym idzie – wyższą przydatnością w działaniach z zakresu obrony własnego terytorium kraju.

W ramach programu modernizacji wojsk pancernych i zmechanizowanych trwają dostawy wozów towarzyszących do partii czołgów Leopard 2A5 i A4, zakupionych w 2013 roku. Dostawy samych czołgów są już zakończone, natomiast opóźnienie dotyczące pojazdów wsparcia wystąpiło z winy strony niemieckiej, która nie była w stanie dostarczyć pojazdów w odpowiednim stanie technicznym. Ponadto realizowana jest umowa na modernizację czołgów Leopard 2A4, zawarta z PGZ i Bumar-Łabędy, z wykorzystaniem potencjału WZM S.A. w Poznaniu, ZM Tarnów S.A., PCO S.A. czy Rosomak S.A., partnerem zagranicznym jest Rheinmetall Defence.

Czytaj więcej: Tarcza na rozdrożu? Gen. Duda dla Defence24.pl o negocjacjach ws. Wisły i programie modernizacji technicznej

 

 

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama