- Wiadomości
MON: Nowy BWP bez opóźnień. Gepard: „realizacja zawieszona”
Szef Inspektoratu Uzbrojenia generał Adam Duda poinformował, że realizacja umowy na pracę rozwojową w zakresie wozu wsparcia bezpośredniego Gepard w NCBiR została wstrzymana do zakończenia redefinicji wymagań. Z kolei prace w zakresie bojowego wozu piechoty Borsuk realizowane są bez opóźnień.

Uniwersalne Modułowe Platformy Gąsienicowe Gepard i Borsuk. Jeśli chodzi o obydwa programy, są realizowane poprzez programy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W ramach zadania Borsuk, czyli bojowego wozu piechoty. Jest to projekt realizowany przez Hutę Stalowa Wola. Jest na etapie oceny dokumentów drugiego etapu pracy rozwojowej, czyli projektu koncepcyjnego, i analizy techniczno-ekonomicznej. I ta umowa jest realizowana obecnie na tym etapie jeszcze bez żadnych opóźnień
Generał Adam Duda poinformował, że na obecnym etapie projekt BWP Borsuk, realizowany przez konsorcjum z Hutą Stalowa Wola w roli lidera, nie notuje żadnych opóźnień. W jego ramach ma powstać pływający, bojowy wóz piechoty, który zastąpi przestarzałe BWP-1. Zakończenie pracy rozwojowej przewiduje się na październik 2019 roku.
niemniej jednak w przypadku projektu Gepard to ze względu na konieczność redefiniowania wymagań operacyjnych na wóz Gepard została zawieszona realizacja tej umowy w NCBiR do czasu zakończenia procesu redefinicji przez Sztab Generalny wymagań operacyjnych w tym zakresie.
Z kolei realizacja programu Gepard, prowadzonego w ramach projektu NCBiR przez konsorcjum z liderem OBRUM Gliwice, została zawieszona z uwagi na redefinicję wymagań przez Sztab Generalny. Pierwotnie w ramach programu Gepard miał powstać wóz wsparcia ogniowego o masie około 35 ton, uzbrojony w armatę 120 mm.
W niedawnym wywiadzie dla Defence24.pl Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz stwierdził: Chcę powiedzieć, że podejmujemy współpracę i ona rysuje się bardzo interesująco we wspólnej konstrukcji czołgu następnej generacji. Trwają rozmowy w tej sprawie. Z kolei szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Adam Duda stwierdził, że realizacja programu Gepard w ramach poprzednich założeń w tym w zakresie masy nie jest możliwa.
Wprowadzane są na pewno zmiany w Gepardzie. Nie jestem pewny, w jakim pójdą one kierunku, ale dotychczasowe analizy pokazują, że 35 ton z zapasem modernizacyjnym 2 ton dla wozu wsparcia bezpośredniego z określonym poziomem odporności i armatą, to nie jest rozwiązanie możliwe do realizacji.
Istnieje więc możliwość, że w ramach programu Gepard ostatecznie powstanie znacznie cięższy pojazd, zbliżony masą i funkcjonalnością do współczesnych czołgów podstawowych, jak np. Leopard 2. Taki pojazd byłby cięższy od WWB w pierwotnym kształcie, ale charakteryzowałby się znacznie większym stopniem pasywnej ochrony wnętrza, a co za tym idzie – wyższą przydatnością w działaniach z zakresu obrony własnego terytorium kraju.
W ramach programu modernizacji wojsk pancernych i zmechanizowanych trwają dostawy wozów towarzyszących do partii czołgów Leopard 2A5 i A4, zakupionych w 2013 roku. Dostawy samych czołgów są już zakończone, natomiast opóźnienie dotyczące pojazdów wsparcia wystąpiło z winy strony niemieckiej, która nie była w stanie dostarczyć pojazdów w odpowiednim stanie technicznym. Ponadto realizowana jest umowa na modernizację czołgów Leopard 2A4, zawarta z PGZ i Bumar-Łabędy, z wykorzystaniem potencjału WZM S.A. w Poznaniu, ZM Tarnów S.A., PCO S.A. czy Rosomak S.A., partnerem zagranicznym jest Rheinmetall Defence.
Czytaj więcej: Tarcza na rozdrożu? Gen. Duda dla Defence24.pl o negocjacjach ws. Wisły i programie modernizacji technicznej
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu