- Wiadomości
Polski Master wzbił się w powietrze
Samolot M-346 Master, przeznaczony dla polskich Sił Powietrznych odbył swój pierwszy lot.
Jak czytamy w komunikacie Inspektoratu Uzbrojenia, Master przeznaczony dla polskiego lotnictwa wykonał pierwszy lot 4 lipca, startując z zakładowego lotniska koncernu Leonardo-Finmeccanica. Tym samym rozpoczęto próby zakładowe maszyny, która ma trafić na wyposażenie Sił Powietrznych RP. Lot rozpoczął się około godziny 15:30 i trwał 40 minut.
Czytaj więcej: Kadłub pierwszego Mastera podpisany. "Z ziemi włoskiej do polskiej"
Samolot opuścił linię produkcyjną na początku czerwca, a w trakcie pierwszego lotu załogę stanowili pilot doświadczalny koncernu Quirino Bucci oraz inżynier pokładowy Giovanni Paganini, sprawdzający pracę systemów pokładowych. Operację obserwował również stały przedstawiciel Sił Powietrznych nadzorujący produkcję samolotów ppłk pil. Marek Kejna. Lot przebiegł prawidłowo i zgodnie z założonym harmonogramem.
Kontrakt na dostawę ośmiu samolotów Master dla Sił Powietrznych został podpisany w lutym 2014 roku wraz z opcją na cztery dalsze maszyny. Obejmuje on także pakiet logistyczny, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i pełną dokumentację techniczną. Pierwsze dwa Mastery mają zostać przekazane do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w listopadzie tego roku. Kolejne będą dostarczane parami, najprawdopodobniej w lutym, maju i październiku 2017 roku.
Równolegle z przygotowywaniem do dostaw pierwszych Masterów w Dęblinie trwa budowa centrum symulatorowego. Program AJT wiąże się również z szeregiem innych inwestycji infrastrukturalnych, w tym budową hangarów.
Posiadanie zaawansowanego systemu szkolenia AJT oraz nowoczesnej infrastruktury pozwoli 4. Skrzydłu Lotnictwa Szkolnego dołączyć do najnowocześniejszych ośrodków szkolenia lotniczego w Europie.
Czytaj więcej: Leonardo Aircraft: „Mastery dla Polski i Włoch w pierwszej kolejności”
Cytowany przez PAP gen. Mirosław Różański poinformował również w lutym br., że bojowe użycie Masterów będzie możliwe, jeśli będzie taka potrzeba. Polska pozyskała jednak pierwotnie samoloty w wersji nieuzbrojonej, ich ewentualne dostosowanie do użycia uzbrojenia będzie się wiązać z poniesieniem kosztów. Koncern Leonardo-Finmeccanica oferuje uzbrojony wariant Mastera również jako potencjalnego następcę samolotów myśliwsko-bombowych Su-22 polskich Sił Powietrznych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS