Reklama

Siły zbrojne

Oprogramowanie dla „operacyjnych” F-35

fot. Lockheed Martin
fot. Lockheed Martin

F-35 Joint Program Office (JPO) ogłosiło zakończenie prac nad oprogramowanie dla należących do US Air Force F-35 z którym osiagną one w bieżącym roku wstępną gotowość operacyjną (ang. Initial Operational Capability). 

Najnowsze oprogramowanie oznaczone Block 3i zostało przetestowane podczas ponad 100 godzin lotu i jak zapewniają twórcy, jest dwukrotnie stabilniejsze od poprzedniego pakietu Block 2B. Od 9 maja ruszył proces wgrywania pakietu oprogramowania oznaczonego 3i na samolotach 6, 7 i 8 transzy.

Samoloty należące do wcześniejszych serii mają również otrzymać upgrade oprogramowania wersji B2 korzystający z podwyższonej stabilności systemu uzyskanej w wersji 3i. Prace nad optymalizacją maszyn serii 2-5 mają rozpocząć się przed końcem maja. Wszystkie samoloty F-35 mają zostać ulepszone w zakresie oprogramowania do końca roku 2016.

Software F-35 wymagał wprowadzenia usprawnień, m.in. ze względu na konieczność poprawy niezawodności. Jak podaje Defense News, powołując się na pracowników bazy Edwards, wcześniejszy wariant systemu 3i dla myśliwca 5. generacji stwarzał problemy podczas uruchamiania średnio raz na trzy do czterech godzin lotu.

Reklama

Komentarze (2)

  1. potszyf

    Dwa razy stabilniejsze czyli teraz zwis raz na sześć osiem godzin lotu, to przeciętnie co trzeci czwarty lot. Według mnie niedopuszczalnie często.

    1. Go ahead, make my day

      Nie znasz się. Davien już udowodnił że F-35 jest w pełni operacyjny. Facet ma wiedzę lepszą niż piloci testowi, Pentagon i szefostwo Lockheeda razem wzięci.

    2. Zenio

      A według mnie "problemy podczas uruchomienia" to nie jest to samo co "zwis".

  2. X

    Prace nad softem się zakończyły? Może i zakończyły, ale co najwyżej nad tą wersją. Gdy samolot wejdzie do regularnej służy, to się dopiero wydawanie poprawek zacznie, bo testerów będzie cała masa, szkoda tylko że być może ryzykujących życie lub zdrowie. Skończyły się czasy, gdy oprogramowanie składało się z tysięcy linii kodu źródłowego, teraz objętość kodu rozbudowanych aplikacji często mierzy się w milionach linii kodu, co nawet przy wykorzystaniu najbardziej rozbudowanych narzędzi wspomagających programistów sprawy debugowania nie ułatwia.

    1. Zenio

      Potrafisz czytać ze zrozumieniem ? Oczywiście ze zakończyły się prace tylko nad tą wersją, tą z którą samolot uzyska wstępną gotowość operacyjną.Oczywistym jest ze będą nowe wersje, choćby integrujące nowe typy uzbrojenia.

Reklama