Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Powstanie ratownicza wersja samolotu hybrydowego AW609

Ilustracja: Finmeccanica
Ilustracja: Finmeccanica

Finmeccanica za pośrednictwem swojego pionu śmigłowcowego ogłosiła podczas targów Heli-Expo 2016, które odbywają się w USA podpisanie porozumienia o współpracy z Era Group Inc. Dotyczy ono opracowania przeznaczonej do celów ratownictwa medycznego wersji samolotu hybrydowego AgustaWestland AW609 TiltRotor.

Finmeccanica za pośrednictwem swojego pionu śmigłowcowego ogłosiła podczas targów Heli-Expo 2016, które odbywają się Louisville w stanie Kentucky podpisanie porozumienia o współpracy z Era Group Inc. Firma jest jednym z największych operatorów śmigłowców na świecie oraz największym cywilnym operatorem śmigłowców marki AgustaWestland. Umowa dotyczy opracowania przeznaczonej do celów ratownictwa medycznego wersji samolotu hybrydowego AgustaWestland AW609 TiltRotor. 
Podpisanie porozumienia stanowi kolejny krok milowy na drodze rozwoju pierwszego cywilnego statku powietrznego tego typu, który wszedł do seryjnej produkcji. 

Na całym świecie złożono już prawie 60 zamówień na AW609 TiltRotor do realizacji szerokiej gamy misji, w tym poszukiwawczo-ratowniczych, transportu na morskie platformy wydobywcze, transportu wyższej kadry menedżerskiej/prywatnego oraz z zakresu bezpieczeństwa narodowego. Projekt jest więc rozwijany pomimo katastrofy jednego z prototypów, do której doszło w październiku 2015 roku

AW609 TiltRotor to samolot hybrydowy o konstrukcji podobnej do opracowanego dla sił zbrojnych USA V-22 Osprey. Maszyna Finnmeccanica-AgustaWestland powstała jednak głównie z myślą o rynku cywilnym. Pierwszym klientem wojskowym może być jednak Włoska Armia, która planuje pozyskanie maszyny hybrydowej do szybkiego transportu wojsk i ewakuacji medycznej.

Samolot AW609 napędzają dwa silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67A, każdy o mocy 1447 kW, co pozwala na rozwinięcie prędkości przelotowej 482 km/h. Maszyna może przewieźć do 9 pasażerów na dystans 1390 km. AW609 ma zostać certyfikowany przez Federalną Administrację Lotnictwa w 2017 roku, a wkrótce potem pierwsze maszyny mogłyby trafić do użytkowników. 

 

 

Reklama

Komentarze (2)

  1. Qba

    Nawet Włosi nie chcą AW149.

    1. GSG-Point

      Temat jest odnośnie AW609, więc opanuj swój zachwyt nad Carakalem (oczywiście nie umniejszaąc zalet tej maszyny)

  2. astor

    AW609 jest idealny dla policji i lotniczego pogotowia ratowniczego , powinnismu sie zastanowic nad zakupem za kilka lat kiedy beda dopracowane , oczywisce jak beda mialy lepsza niezawodnosc niz osprey (aw 609 powstal za bazie v-22 we wspulpracy z bellem)

Reklama