Reklama

Siły zbrojne

Zwodowanie fregaty SIGMA budowanej w Indonezji

Fot. Damen
Fot. Damen

W stoczni PT PAL w Surabaja uroczyście zwodowano pierwszą fregatę typu SIGMA 10514 „Martadinata” ,całkowicie zbudowaną w Indonezji we współpracy z holenderską stocznią DSNS (Damen Schelde Naval Shipbuilding).

W uroczystości wzięli udział m.in. szef indonezyjskiego resortu obrony Ryamizard Rycudu i minister do spraw morskich Rizal Ramli oraz dowódca indonezyjskiej marynarki wojennej admirał Ade Supandi.

Wodowanie odbyło się dokładnie w dwa lata po pierwszym cięciu blach (styczeń 2014 r.) i położeniu stępki (kwiecień 2014 r.), a przekazanie ma nastąpić w przyszłym roku. Według Indonezyjczyków jest to dowód na bardzo dobrą i owocną współpracę z holenderską stocznią DSNS, która przekazała zarówno technologie, jak i wyszkoliła potrzebny personel. Dzięki temu harmonogram montażu systemów pokładowych i ich uruchamiania nie jest zagrożony.

Indonezja równolegle buduje w stoczni PT PAL w Surabaja drugą fregatę typu SIGMA 10514. Rozmowy na temat zakupu tych jednostek rozpoczęły się w sierpniu 2010 r., natomiast kontrakt podpisano w grudniu 2010 r. Indonezja otrzyma w ten sposób wszechstronny okręt, który może być wykorzystywany do zwalczania celów powietrznych, nawodnych oraz podwodnych. Pomóc ma w tym bogaty kompleks uzbrojenia rakietowo-artyleryjskiego (z armatą kalibru 76 mm i wyrzutnią pionowego startu dla rakiet przeciwlotniczych) oraz system obserwacji z trójwspółrzędnym radarem wykrywania celów powietrznych o zasięgu ponad 250 km i sonarem podkilowym. Całość jest kierowana przez zintegrowany system walki.

Indonezyjczycy podkreślają także, że będzie to jednostka wykorzystywana do nadzoru i patrolowania akwenów morskich oraz prowadzenia operacji humanitarnych. Pomoże w tym modułowa konstrukcja fregat, która ułatwiła przystosowanie już gotowego projektu pod indonezyjskie potrzeby.

Okręty SIGMA 10514 zostały podzielone na sześć modułów, z których cztery zostały zbudowane w stoczni PT PAL, a dwa zbudowano i przetestowano w stoczni DSNS w Holandii. Za połączenie tych modułów i stworzenie z nich gotowego okrętu odpowiadała już stocznia indonezyjska PT PAL.

Fregaty SIGMA 1054 mają długość 105,11 m, szerokość 14,2 m i wyporność 2363 t. Okręty są wyposażone w lądowisko i hangar dla śmigłowców o masie 10 t (chociaż prawdopodobnie będą wykorzystywane lżejsze śmigłowce AS565 Panther). Fregaty mogą się poruszać z prędkością maksymalną 28 węzłów i mają zasięg 5000 Mm przy prędkości 14 w. Autonomiczność to 20 dni. Do działań abordażowo–inspekcyjnych na pokładzie znajdują się dwie szybkie łodzie sztywnodenne typu RHIB.

Ciekawy jest napęd diesel–elektryczny (CODOE), w skład którego wchodzą dwa silniki diesla o mocy po 10 000 kW oraz dwa silniki elektryczne o mocy 1300 kW. Napędzają one, poprzez dwie przekładnie, dwie linie wałów zakończonych śrubami o zmiennym skoku i średnicy 3,65 m. Załogę okrętu stanowią 122 osoby.

Obie fregaty dołączą do floty czterech innych okrętów typoszeregu SIGMA – korwet SIGMA 9113, które były wprowadzane w indonezyjskich siłach morskich w latach 2007 – 2009.

Reklama

Komentarze (4)

  1. dsdfsdff

    Radar dalekiego zasięgu, obrona przeciwlotnicza i sonar. Nieźle i w to w cenie Gawrona.

    1. Gottard

      Taka Sigma w cenie trzech Gawronów

  2. Ted

    To jest dokładnie taka konfiguracja okrętu, który potrzebuje Polska na Bałtyk. Co więcej został zbudowany w dużej części siłami stoczni narodowej. Po co więc w Polsce te wszystkie dialogi i konferencje ? Czy ktoś w końcu ukróci to marnowanie czasu i pieniędzy na pozorne działania ?

  3. Gottard

    Uzbrojona po zęby gotowa do walki korweta Sigma cena 222 mln USD. Pusty kadłub Gawrona miliard złotych ( po dawnym kursie 300 mln USD). Bravo MON - niechaj Polska zna jakich ..synów ma. Czy prokuratura o tym wie?

  4. Edmund

    Ale dialogu technicznego i wypracowywania założeń do kolejnej dyskusji tam nie było ... więc projekt zakończył się sukcesem.

Reklama