Reklama

Siły zbrojne

Poznań wesprze polskie Leopardy 2A5. Centrum Zespołów Napędowych rośnie w siłę

  • A MQ-9 armed UAV. Photo: Paul Ridgeway/USAF.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu będą odpowiedzialne za remonty i modernizację czołgów Leopard 2A5 używanych w polskich Siłach Zbrojnych w ciągu całego cyklu życia. W poznańskiej spółce powstaje już Centrum Logistyczne Obsługi pojazdów tego typu. Ponadto, remonty i naprawy układów napędowych wszystkich czołgów Leopard 2A4 i 2A5 znajdujących się na uzbrojeniu Wojska Polskiego będą przeprowadzane przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., z wykorzystaniem zbudowanego już i rozwijanego potencjału Centrum Zespołów Napędowych.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. rozwijają potencjał w zakresie serwisu, remontów i modernizacji polskich czołgów Leopard 2A5. Na podstawie podpisanego w grudniu ubiegłego roku porozumienia z Zakładami Mechanicznymi „Bumar-Łabędy” S.A. będą bowiem odpowiedzialne za przeglądy na poziomie F6 i remonty (naprawy) polskich czołgów Leopard 2A5 w całym ich cyklu życia w Siłach Zbrojnych RP, będą również liderem ewentualnej przyszłej modernizacji pojazdów.

W Poznaniu powstaje już Centrum Logistyczne Obsługi czołgów Leopard 2A5. Przedstawiciele Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. zapewniają, że 34 Brygada Kawalerii Pancernej w Żaganiu, użytkująca pojazdy tego typu, będzie mieć do dyspozycji serwis, wsparcie i obsługę dla czołgów 24 godziny na dobę. Spółka odpowiedzialna za wsparcie eksploatacji Leopardów 2A5, a także symulatorów oraz trenażerów oraz prowadzenie szkoleń dla personelu obsługi technicznej czołgów będzie również liderem potencjalnej, przyszłej modernizacji (modyfikacji) pojazdów tego typu.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. prowadziły już wcześniej przeglądy czołgów Leopard 2A4 na najwyższym poziomie F6 we współpracy z Rheinmetall Landsysteme GmbH i obecnie posiadają potwierdzony odpowiednimi umowami i licencjami potencjał do realizacji prac tego typu w pełnym zakresie. Zdobyte doświadczenie będzie więc mogło być wykorzystywane również przy czołgach Leopard 2A5.

Ustalono ponadto, że remonty i naprawy zespołów napędowych (silników i układów jezdnych) wszystkich czołgów Leopard 2A4 i 2A5 znajdujących się na wyposażeniu polskiej armii będą prowadzone w poznańskim Centrum Zespołów Napędowych przez cały okres cyklu życia. Spółka dysponuje już potencjałem do serwisu silników MB 873Ka, stanowiących wyposażenie czołgów obu wersji, stworzonym we współpracy z producentem, koncernem MTU GmbH. Na początku grudnia 2015 roku podpisano kolejną umowę - ze spółką Renk AG, dotyczącą transferu technologii i wiedzy w zakresie serwisu skrzyń przekładniowych HSWL 354, również używanych w wozach Leopard 2A4 i 2A5, do poziomu trzeciego.

Porozumienie, podpisane pomiędzy WZM S.A. a ZM „Bumar-Łabędy” S.A. w dniu sygnowania kontraktu na modernizację partii 128 czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL 28 grudnia określa podział prac w zakresie przeglądów na poziomie F6 i remontów czołgów Leopard 2A4 i 2A5 w całym cyklu życia w Siłach Zbrojnych. Zakłady z Gliwic będą odpowiedzialne za wsparcie eksploatacji czołgów Leopard 2A4, w tym zmodernizowanych do wersji Leopard 2PL (remonty i przeglądy na poziomie F6), przy czym prace obejmujące układy napędowe tych czołgów („power-pack”) będą realizowane w poznańskim Centrum Zespołów Napędowych.

W treści dokumentu ustalono ponadto, że w wypadku tworzenia w ramach umów dotyczących modernizacji czołgów Leopard 2A4 potencjału w zakresie zdolności remontowych zespołów napędowych czołgów Leopard 2A4 i 2A5 oraz remontów czołgów Leopard 2A5, wspomniany potencjał będzie budowany w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu, co jest zbieżne z wcześniejszymi decyzjami dotyczącymi podziału prac.

Obydwie spółki, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zawarły już wcześniej umowę o stworzeniu konsorcjum do udziału w postępowaniu na wykonanie przeglądów technicznych na poziomie F6 wieży, podwozi i uzbrojenia czołgów Leopard 2A4 i 2A5 w latach 2015-2016, prowadzonym przez 4 Regionalną Bazę Logistyczną. Porozumienie potwierdza zapisy umowy konsorcjum w odniesieniu do prowadzonego już postępowania, i określa zasady podziału pracy w ramach przyszłych postępowań.

Zgodnie z treścią porozumienia w przyszłych postępowaniach na przeglądy oraz remonty lub naprawy czołgów Leopard 2A4 i 2A5 Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. i ZM „Bumar-Łabędy” S.A. będą brać udział  we współpracy (np. jako konsorcjum) na wzajemnie uzgodnionych zasadach. Zaznaczono również, że w procedurach dotyczących wyłącznie czołgów Leopard 2A4 uczestniczyć będą ZM Bumar-Łabędy”, natomiast wyłącznie Leopard 2A5 - Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.. Podział prac będzie jednak organizowany w podobny sposób, jak w postępowaniach dotyczących zarówno czołgów Leopard 2A4 jak i 2A5.

Podejmowane w przyszłości modernizacje czołgów (w tym Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL) nie zmienią pierwotnego podziału prac przy remontach i naprawach czołgów. Będzie on również obowiązywał w wypadku ewentualnego zakupu dalszych maszyn w wariantach Leopard 2A4 i 2A5 przez Wojsko Polskie.

Zawarte porozumienie ustala również zasady szkoleń służb technicznych, o ile będą one przedmiotem prowadzonych postępowań. Analogicznie jak w wypadku remontów i przeglądów czołgów, za szkolenia dotyczące Leopardów 2A4 odpowiadać będą Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A., natomiast Leopardów 2A5 - Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., przy czym poznańska spółka będzie w każdym przypadku prowadzić kursy dotyczące zespołów napędowych czołgów Leopard 2 obu wersji (w tym na zlecenie ZM „Bumar-Łabędy” S.A., jeśli będą one wykonawcą szkoleń dotyczących innych obszarów obsługi czołgów Leopard 2A4). Z kolei przy modernizacji czołgów Leopard 2A5, z WZM S.A. w roli lidera prace mają być prowadzone wspólnie przez obydwu sygnatariuszy porozumienia i z wykorzystaniem zdolności zbudowanych przez zakłady z Gliwic przy modernizacji Leopardów 2A4 do standardu Leopard 2PL.

W umowie, zawartej na cały okres użytkowania czołgów Leopard 2A4 (w tym zmodernizowanych do standardu Leopard 2PL), Leopard 2A5 (w tym po ich modyfikacji) w Siłach Zbrojnych zawarto również zapisy dotyczące odpowiedzialności za ewentualne złamanie porozumienia. Ustalony w dokumencie podział prac będzie obowiązywał, o ile jego sygnatariusze będą częścią jednej grupy kapitałowej, w której będzie nad nimi sprawować kontrolę spółka holdingowa (dominująca). Obecnie wymogi są spełnione, a spółką dominującą jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Przedstawiciele Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. zapewniają, że zawarcie porozumienia, na podstawie którego spółka będzie odpowiedzialna za remonty i przeglądy czołgów Leopard 2A5 w całym cyklu życia pozwoli wykorzystać i rozwinąć potencjał, budowany już wcześniej w Poznaniu. Porozumienie wpisuje się też w koncepcję Centrum Zespołów Napędowych odpowiedzialnego za remonty, serwis, modernizację i produkcję zespołów napędowych pojazdów mechanicznych wszystkich klas w Wojsku Polskim, obejmując w tym zakresie wszystkie czołgi Leopard 2. Pozwoli też wyeliminować konkurencję wewnątrz Polskiej Grupy Zbrojeniowej, stanowiąc tym samym ważny krok w procesie rozbudowy zdolności narodowego koncernu obronnego w zakresie ciężkich pojazdów bojowych. 

Reklama

Komentarze (21)

  1. olo

    No to ŁABĘDY wracają do gry. 500 milionów zł na odpowiednie wyposażenie i szkolenie załogi. Poznań dostanie silniki więc tez coś tam zyska.

    1. WojtekMat

      500 milionów złotych. Za te pieniądze lepiej zbudować nowy zakłąd niż przedłużać agonię post-socjalistuycznych zakładów które z dużym prawdopodobieństwem przy dużym udziele związków zawodowych i starej dyrekcji te środki zmarnują.

    2. szarik

      To i tak dobrze przy fakcie, że Łabędy utraciły zdolnośći techniczne, organizacyjne i intelektualne do produkcji sprzętu pancernego.

  2. Obiektywny

    Najpierw technologia radziecka ,teraz niemiecka ,a potem wielkie zdziwienie że podczas konfliktu leżymy i kwiczymy. ( to z historii Polski) ,i niech nikt mi nie pisze że czasy się zmieniły .( Bo historia kołem się toczy).Brać broń i technologię od Koreańczyków ,Japończyków i wszystkich innych ,którzy są dalekoooo i nigdy nie byli naszymi wrogami, a najlepiej tworzyć własną ewentualnie w oparciu jw.

  3. ColaBora

    co z czołgiem PL-01 ???

    1. zLoad

      Podpisuje sie pod pytaniem

    2. dfb

      Jest na deskach kreslarskich. Nie wiem czy wiesz, ale zaprojektowanie i budowa nowego czolgu trwa latami, a nie miesiacami, mlody czlowieku.

  4. reemigrant2006

    dadzą symulatory i kulki air soft gun bo polski przemysł nie potrafi amunicji dla czołgów wyprodukować i co najwyżej poradzieckie czołgi może remontować

    1. zLoad

      Naiwny jestes. Nie wiesz jak przemyslana moze byc gra zachodnich koncernow zeby tylko zepsuc reputacje naszym firmom. Kazac im pracowac przy obcych rozwiazaniach to jak wystawic prosto na celownik sabotazystow. Nie wiem jak mozna bylo do tego dopuscic.

  5. ern

    Hyundai Rotem poinformował o przekazaniu w dniu 25 listopada 2015 roku siłom zbrojnym Korei Południowej 100-ego seryjnego czołgu K2 Black Panther.W ciągu blisko roku zrealizowano zatem pierwszy kontrakt związany z dostawą 100 czołgów K2 za kwotę 820 mln USD. Hyundai poinformował jednocześnie, że na mocy zapisów o realizacji opcji rozpoczął wytwarzanie drugiej seryjnej partii czołgów. Ta seria K2 otrzyma rodzime power packi wytwarzane przez grupę Doosan, złożone z silników wysokoprężnych DV27K o mocy 1500 KM oraz automatycznej transmisji S&T Dynamics EST15K. Pierwszy kompletny układ napędowy powstać miał pod koniec listopada 2015 roku. Przekazany 25 listopada ubiegłego roku wóz był ostatnim wyposażonym w importowany power pack złożony z silnika MTU MT883 oraz automatycznej transmisji Renk. (DZ)

    1. ern

      Dla przypomnienia wartość kontraktu "liftingu" naszych Leopardów to 2,415 mln zł. To daje około 74 egz. nowych czołgów K2.

  6. as

    Nic nam nie wyjdzie z Gepardem tak jak upadł Anders i makieta Concept kupmy od Koreańczyków tak jak podwozie do kraba kupmy licencję na Koreański czołg K-2 Black Panther i wyprodukujmy 1000 sztuk.

    1. zLoad

      A koreanczycy sprzedadza Niemcom i Rosji urzadzenia do zdalnej dezaktywacji tych czolgow i polski podatnik bedzie mial 1000 makiet. A koreanczycy zarobia i na licencjach ( i pewnie oplacie o dkazdegio) i kase od naszych sasiadow za technologie do wylaczenia nam czesci uzbrojenia. Za ktore to pieniadze wybuduja lotniskowce.

  7. Wojciech

    Wykorzystać sytuację Ukrainy i kupić licencję na Jatagana to bdb czołg w standardzie nato i w dodatku tani w produkcji porównywalny z Leo i lepszy od russkich t90

  8. Polak patriota

    A co się dzieje z czołgiem PL-01 Compakt? Czy wiecie coś na ten temat?

    1. ja

      No niestety cały koncept spłonął podczas nieostrożnego obchodzenia się z ogniem przez obsługę która nie gasząc papierosa zszywaczem łączyła elementy tekturowego pancerza

    2. WojtekMat

      "PL-01 Compakt" ? Taki czołg nigdy nie istniał - nawet jako prototyp. Było obudowane styropianem pudło na gąsienicach o nazwie "PL-01 Concept", czyli makieta tego jak taki czołg mógłby wyglądać. I do tego zrobiona animowana prezentacja. Równie dobrze sam możesz zrobić sobie "projekt" czołgu oblepiając styropianem dowolny pojazd na gąsienicach.

  9. as

    Kupić licencję na czołg koreański tak jak to było z podwoziem do kraba sami niczego nie wymyślimy.

    1. obserwator

      Licencję na podwozie już mamy kupioną - jeszcze tylko armata .

  10. mechanik - dentysta

    Szkoda, że nie przewidziano pełnej modernizacji, tzn. także uzbrojenia. Stara armat L44 jest pewnie nieźle wysłużona, to może lepiej zamienić ją na L55, ale pewnie to wyjdzie znacznie drożej. Po co więc ta cała ściema o modernzacji leopardów. Panowie, chodzi o to, żeby jeszcze trochę pojeździły.

  11. Mikser69

    Poznańskie WZM są doskonale zarządzane.Dokonano szereg inwestycji w ostatnich latach modernizując park maszynowy. Nie pompowano pieniędzy w poznańskie WZM-oty tak jak w bumar -łabendy który mimo pomocy i tak nic produkuje od co najmniej kilku lat! Kontrakt z Indiami na 330 WZT-3 został zaprzepaszczony przez kierownictwo z Łabęd. Nie potrafiono wznowić budowy WZT-3 a to zakrawa na kuriozum???? Poznańskie WZM-oty od lat wspierają Muzeum Broni Pancernej iw Poznaniu oraz Pancernych Magików w odbudowie zabytkowego sprzętu pancernego.

    1. olo

      Teraz dzięki PGZ & ŁABĘDY dostaną silniki.

    2. Ali

      Co ty za pierdoły wygadujesz o WZT-3. Problemem nie są Łabędy tylko to że PGZ z PHO się nie umie dogadać kto ma zysk wziąć

  12. zLoad

    Lepiej poznac jak niszczyc te leopardy zeby moc skutecznie zatrzymac front wschodni naszego zachodniego sasiada. Bo jak niemcy beda sie chcieli pozbyc muzulmanow za wszelka sile to wysla Abwhere . Trzeba bedzie zatrzymac te wszystkie czolgi na naszej granicy. Wiedza jak je neutralizowac juz teraz moze byc bezcennna.

    1. zLoad

      Niemcy daja nam leopardy zeby Polska byla bezpieczna a za plecami buduja Nord Stream 2. I jeszcze poparzyli nam zolnierzy.

  13. panzer-division

    Nie wiem czy nie powinniśmy pozbyć się tego niemieckiego złomu? Rosyjski sprzęt jest lepszy a przynajmniej bardziej poprawny politycznie. Przecież Krysia Pawłowicz namawia nas do bojkotu wszystkiego co jest niemieckiej produkcji...;)

    1. zLoad

      pewnie ze powinnismy, czemu nimcy chca je oddawac za darmo? Bo sa zdalnie wylaczane. Ruskie tez nie . Tylko rodzima produkcja. Albo na kolanach do Berlina, jak zawsze.

    2. ....

      jaki niby rosyjski sprzęt ? wieczne moderki t72 ? bez żartów

  14. fulcrum

    I super . A Rosja dalej z uporem maniaka podkręca starego W 2 i co oni tam teraz mają "nie mający odpowiedników w świecie " W 92 S 2 i literkę F dodali 1130 KM resurs 200 godzin nie więcej i to jak w ChTZ fuszerki nie zrobią bo inaczej to nie więcej niż 100 buhahahahahaha.

    1. MarcPost

      Rosja jak zawsze idzie w ilość, w trakcie działań wojennych nie liczą się z maszynami i kanibalizują na potęgę. Byle do przodu: NA BERLIN!

  15. zLoad

    Slowem kolejna montownia zachodniego koncernu. Kontynuwanie poddanczej 8 letniej polityki poprzedniego rzadu. Ale dobrze ze choc na tyle nam Niemiecki Pan pozwala.

    1. rcicho

      A ty myslisz że opracowanie własnego i nowoczesnego czołgu i wdrożenie jego produkcji to pryszcz? Nowoczesny czołg to bardzo skomplikowany i zaawansowany technicznie pojazd Prawda jest taka, że nie jesteśmy obecnie w stanie samodzielnie coś takiego zrobić, nawet na poziomie Leo2 A4. Jak nam się uda to za jakies 4-5 lat będzie w miarę dobry bwp Borsuk. Na jego podstawie i przy wykorzystaniu doświadczeń może coś się uda zrobić w temacie czołg w terminie gdzieś 2026-2031. Może.

    2. say69mat

      Czy dysponujemy technologią produkcji i obróbki blach pancernych wykorzystywanych do produkcji pancerza czołgów klasy MTB??? Czy posiadamy technologię produkcji luf armatnich, wykorzystywanych jako uzbrojenie czołgów klasy MTB??? Czy posiadamy technologię produkcji SKO wykorzystywanych w czołgach klasy MTB??? Czy posiadamy technologię produkcji napędu do czołgów klasy MTB??? Czy wreszcie posiadamy opracowane pasywne i aktywne środki samoobrony czołgów???

  16. fulcrum

    A jak myślicie Huta Stalowa Wola ze swoją nową lufownią będzie w stanie wyprodukować lufę do Leonarda (specjalny błąd na cześć Stefcia) pomijam to że pewnie RM się nie zgodzi żeby zastępować krajową produkcją ich lufy ale chodzi mi o to czy HSW będzie zdolna do produkcji czegoś porównywalnego ?

    1. bolo

      Jeżeli są kupione odpowiednie maszyny, obrabiarki to czemu nie. Zwłaszcza jeżeli kupiona zostanie licencja. Jeżeli nie od RM to może od kogoś innego.

  17. Raf03

    Moim zdaniem szkoda że Niemcy nie zdecydowały się na eksport Leopardów do Arabii Saudyjskiej. Jeżeli u naszego sąsiada jest to z pewnych przyczyn niemożliwe mogliby realizować takie zamówienie np. . w Polsce. Obecnie rozpoczęły się prace nad Leopardem 3. więc może byłoby możliwe transferowanie technologii np. Leoparda 26A do Poznania

    1. edi

      Do GLIWIC bo w Łabędach będą odpowiedzialni za całość a Poznań za napęd. Zresztą znajomu z łabęd mówił mi że sporo maszyn już przyjechało z Niemiec a ludzi już się szkolą. Łabędy będa zatrudniać kolejnych specjalistów z potrzebnych dla tego zadania.

    2. sylwester

      arabia saudyjską dąży do wojny , uważasz ze takiemu krajowi powinno dostarczać się uzbrojenie

  18. Wafel

    WZM zdaje się całkiem dobrze sobie do tej pory radził, nie słyszałem o fuszerkach ani opóźnieniach, więc dobrze, że to tam będą serwisowane układy napędowe. Bumar niech nakłada farbę wymienia żarówki.

    1. Marek

      Bardziej ucieszyłby mnie to, gdyby WZM miał możliwość produkcji MB 873, albo jeszcze lepiej całych power-packów.

    2. edi

      WZM robi tylko NAPĘD i dalej tak będzie czy wy to zrozumiecie. PGZ poprzez ŁABĘDY będą odpowiadały za całość a WZM tylko w napędzie. BUMAR dostanie 500 milionów zł na park maszynowy,nowe hale i szkolenie załogi.

  19. fx

    Tylko UKŁADÓW NAPĘDOWYCH bo za pancerz i całą konstrukcję będą odpowiadały ŁABĘDY w które rząd wpompuje 500 milionów zł a Niemcy TECHNOLOGIĘ.

    1. zLoad

      To juz nawet wlasnej technologii nie mamy? Cos nie zostalo jeszcze wyprzedane za bezcen ?

    2. zLoad

      A czemu niemcy wpompuja technologie? Zeby byc jak najblizej tego co bedzie tam produkowane. Przy okazji wizytowania wlasnego sprzetu do modernizacji beda podgladac co tam jest robione. Chca sie za wszelka cene zblizyc jak najbardziej do miejsc gdzie sa wdrazane nasze wlasne technologie. Takie rzeczy trzeba od razu przewidywac, zeby nie dawac sie robic jak dzieci.

  20. Ojciec 6 dzieci

    Ciekawe czy to jest faktyczny warunek umowy czy tylko taka wstawka w artykule "używanych w polskich Siłach Zbrojnych". Jeśli warunek to szkoda bo to znaczy, ze nie możemy serwisować czołgów Leopard innych armii, a przecież trochę tych czołgów jest na świecie.

    1. Vvv

      Najpierw nauczmy sie serwisować nasze własne a nie 2a5/6/7 rożnych wersji

  21. kos

    "Pozwoli też wyeliminować konkurencję wewnątrz Polskiej Grupy Zbrojeniowej." Oni nie wiedzą jak kończy się brak konkurencji ???

    1. Fito Finito

      Wiedzą ale dla WZM Poznań Bumar Łabędy to żadna konkurencja.

    2. Kiki

      Dobro Bumaru-Łabęd - celem nadrzędnym!

Reklama