- Analiza
- Wiadomości
Poznań wesprze polskie Leopardy 2A5. Centrum Zespołów Napędowych rośnie w siłę
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu będą odpowiedzialne za remonty i modernizację czołgów Leopard 2A5 używanych w polskich Siłach Zbrojnych w ciągu całego cyklu życia. W poznańskiej spółce powstaje już Centrum Logistyczne Obsługi pojazdów tego typu. Ponadto, remonty i naprawy układów napędowych wszystkich czołgów Leopard 2A4 i 2A5 znajdujących się na uzbrojeniu Wojska Polskiego będą przeprowadzane przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., z wykorzystaniem zbudowanego już i rozwijanego potencjału Centrum Zespołów Napędowych.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. rozwijają potencjał w zakresie serwisu, remontów i modernizacji polskich czołgów Leopard 2A5. Na podstawie podpisanego w grudniu ubiegłego roku porozumienia z Zakładami Mechanicznymi „Bumar-Łabędy” S.A. będą bowiem odpowiedzialne za przeglądy na poziomie F6 i remonty (naprawy) polskich czołgów Leopard 2A5 w całym ich cyklu życia w Siłach Zbrojnych RP, będą również liderem ewentualnej przyszłej modernizacji pojazdów.
W Poznaniu powstaje już Centrum Logistyczne Obsługi czołgów Leopard 2A5. Przedstawiciele Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. zapewniają, że 34 Brygada Kawalerii Pancernej w Żaganiu, użytkująca pojazdy tego typu, będzie mieć do dyspozycji serwis, wsparcie i obsługę dla czołgów 24 godziny na dobę. Spółka odpowiedzialna za wsparcie eksploatacji Leopardów 2A5, a także symulatorów oraz trenażerów oraz prowadzenie szkoleń dla personelu obsługi technicznej czołgów będzie również liderem potencjalnej, przyszłej modernizacji (modyfikacji) pojazdów tego typu.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. prowadziły już wcześniej przeglądy czołgów Leopard 2A4 na najwyższym poziomie F6 we współpracy z Rheinmetall Landsysteme GmbH i obecnie posiadają potwierdzony odpowiednimi umowami i licencjami potencjał do realizacji prac tego typu w pełnym zakresie. Zdobyte doświadczenie będzie więc mogło być wykorzystywane również przy czołgach Leopard 2A5.
Ustalono ponadto, że remonty i naprawy zespołów napędowych (silników i układów jezdnych) wszystkich czołgów Leopard 2A4 i 2A5 znajdujących się na wyposażeniu polskiej armii będą prowadzone w poznańskim Centrum Zespołów Napędowych przez cały okres cyklu życia. Spółka dysponuje już potencjałem do serwisu silników MB 873Ka, stanowiących wyposażenie czołgów obu wersji, stworzonym we współpracy z producentem, koncernem MTU GmbH. Na początku grudnia 2015 roku podpisano kolejną umowę - ze spółką Renk AG, dotyczącą transferu technologii i wiedzy w zakresie serwisu skrzyń przekładniowych HSWL 354, również używanych w wozach Leopard 2A4 i 2A5, do poziomu trzeciego.
Porozumienie, podpisane pomiędzy WZM S.A. a ZM „Bumar-Łabędy” S.A. w dniu sygnowania kontraktu na modernizację partii 128 czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL 28 grudnia określa podział prac w zakresie przeglądów na poziomie F6 i remontów czołgów Leopard 2A4 i 2A5 w całym cyklu życia w Siłach Zbrojnych. Zakłady z Gliwic będą odpowiedzialne za wsparcie eksploatacji czołgów Leopard 2A4, w tym zmodernizowanych do wersji Leopard 2PL (remonty i przeglądy na poziomie F6), przy czym prace obejmujące układy napędowe tych czołgów („power-pack”) będą realizowane w poznańskim Centrum Zespołów Napędowych.
W treści dokumentu ustalono ponadto, że w wypadku tworzenia w ramach umów dotyczących modernizacji czołgów Leopard 2A4 potencjału w zakresie zdolności remontowych zespołów napędowych czołgów Leopard 2A4 i 2A5 oraz remontów czołgów Leopard 2A5, wspomniany potencjał będzie budowany w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu, co jest zbieżne z wcześniejszymi decyzjami dotyczącymi podziału prac.
Obydwie spółki, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zawarły już wcześniej umowę o stworzeniu konsorcjum do udziału w postępowaniu na wykonanie przeglądów technicznych na poziomie F6 wieży, podwozi i uzbrojenia czołgów Leopard 2A4 i 2A5 w latach 2015-2016, prowadzonym przez 4 Regionalną Bazę Logistyczną. Porozumienie potwierdza zapisy umowy konsorcjum w odniesieniu do prowadzonego już postępowania, i określa zasady podziału pracy w ramach przyszłych postępowań.
Zgodnie z treścią porozumienia w przyszłych postępowaniach na przeglądy oraz remonty lub naprawy czołgów Leopard 2A4 i 2A5 Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. i ZM „Bumar-Łabędy” S.A. będą brać udział we współpracy (np. jako konsorcjum) na wzajemnie uzgodnionych zasadach. Zaznaczono również, że w procedurach dotyczących wyłącznie czołgów Leopard 2A4 uczestniczyć będą ZM Bumar-Łabędy”, natomiast wyłącznie Leopard 2A5 - Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.. Podział prac będzie jednak organizowany w podobny sposób, jak w postępowaniach dotyczących zarówno czołgów Leopard 2A4 jak i 2A5.
Podejmowane w przyszłości modernizacje czołgów (w tym Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL) nie zmienią pierwotnego podziału prac przy remontach i naprawach czołgów. Będzie on również obowiązywał w wypadku ewentualnego zakupu dalszych maszyn w wariantach Leopard 2A4 i 2A5 przez Wojsko Polskie.
Zawarte porozumienie ustala również zasady szkoleń służb technicznych, o ile będą one przedmiotem prowadzonych postępowań. Analogicznie jak w wypadku remontów i przeglądów czołgów, za szkolenia dotyczące Leopardów 2A4 odpowiadać będą Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A., natomiast Leopardów 2A5 - Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., przy czym poznańska spółka będzie w każdym przypadku prowadzić kursy dotyczące zespołów napędowych czołgów Leopard 2 obu wersji (w tym na zlecenie ZM „Bumar-Łabędy” S.A., jeśli będą one wykonawcą szkoleń dotyczących innych obszarów obsługi czołgów Leopard 2A4). Z kolei przy modernizacji czołgów Leopard 2A5, z WZM S.A. w roli lidera prace mają być prowadzone wspólnie przez obydwu sygnatariuszy porozumienia i z wykorzystaniem zdolności zbudowanych przez zakłady z Gliwic przy modernizacji Leopardów 2A4 do standardu Leopard 2PL.
W umowie, zawartej na cały okres użytkowania czołgów Leopard 2A4 (w tym zmodernizowanych do standardu Leopard 2PL), Leopard 2A5 (w tym po ich modyfikacji) w Siłach Zbrojnych zawarto również zapisy dotyczące odpowiedzialności za ewentualne złamanie porozumienia. Ustalony w dokumencie podział prac będzie obowiązywał, o ile jego sygnatariusze będą częścią jednej grupy kapitałowej, w której będzie nad nimi sprawować kontrolę spółka holdingowa (dominująca). Obecnie wymogi są spełnione, a spółką dominującą jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
Przedstawiciele Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. zapewniają, że zawarcie porozumienia, na podstawie którego spółka będzie odpowiedzialna za remonty i przeglądy czołgów Leopard 2A5 w całym cyklu życia pozwoli wykorzystać i rozwinąć potencjał, budowany już wcześniej w Poznaniu. Porozumienie wpisuje się też w koncepcję Centrum Zespołów Napędowych odpowiedzialnego za remonty, serwis, modernizację i produkcję zespołów napędowych pojazdów mechanicznych wszystkich klas w Wojsku Polskim, obejmując w tym zakresie wszystkie czołgi Leopard 2. Pozwoli też wyeliminować konkurencję wewnątrz Polskiej Grupy Zbrojeniowej, stanowiąc tym samym ważny krok w procesie rozbudowy zdolności narodowego koncernu obronnego w zakresie ciężkich pojazdów bojowych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS