Reklama

Polityka obronna

Nowe śmigłowce dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

  • Fot. Paweł K. Malicki
  • Fot. Flickr.com / Bartosz Morąg / CC 2.0

Cztery śmigłowce Airbus Helicopters H135, w wersji P3 trafiły do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Koszt zakupu helikopterów wyniósł ponad 114 mln zł i jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Maszyny zostaną rozmieszczone w nowo utworzonych bazach HEMS w Gorzowie Wielkopolskim, Ostrowie Wielkopolskim, Opolu i Sokołowie Podlaskim.

Cztery nowe śmigłowce H135 (poprzednie oznaczenie to EC-135) w wersji P3 trafiły do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na mocy umowy podpisanej w dniu 4 sierpnia br. z Airbus Helicopters. Koszt zakupu helikopterów wyniósł ponad 114 mln zł i jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Dotychczas w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym wykorzystywane były 23 maszyny EC 135 P2+. Nowe śmigłowce dostarczono w zmodyfikowanej wersji P3. Wyglądem niemal się nie różnią, choć charakterystyczny jest brak tzw. bumpera, czyli płozy ogonowej oraz brak pionowych płyt brzegowych statecznika poziomego. Nowa wersja ma wyższy pułap operacyjny, a także lepsze parametry w locie wiszącym. 

W ośrodku szkoleniowym Airbus Helicopters w Niemczech przeszkolono czterech pilotów SP ZOZ LPR. Trening dotyczył głównie różnic pomiędzy wersją P2 a P3. Nauka eksploatacji nowych wiropłatów dla pozostałych lotników będzie się odbywać w kraju, z udziałem już przeszkolonych pilotów. 

Decyzją Ministra Zdrowia nowe maszyny trafią do nowych baz HEMS w Gorzowie Wielkopolskim, Ostrowie Wielkopolskim, Opolu i Sokołowie Podlaskim. Rozpoczęcie dyżurów załóg w H135 P3 planowane jest na połowę 2016 r.  

Zakup śmigłowców H135 P3 ma zapewnić zwiększenie dostępności Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego w wybranych rejonach Polski, które aktualnie nie są pokryte 60-kilometrowym zasięgiem operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.  

Reklama

Komentarze (11)

  1. rafał_44

    A co z Ka-226t, to że ruski ? Śmigłowiec znakomicie nadaje się i nawet jest przeznaczony do ratownictwa medycznego z odczepialnym kontynerem spełnia takie warunki !

    1. Davien

      Jest gorszy od maszyny Airbusa pod każdym względem i nie jest używany praktycznie poza Rosja (brak certyfikatów europejskich.

    2. hgf

      Na ruski możesz mieć w każdej chwili embargo na części tak jak z rurociągiem od gazu, możesz mieć prezenty niespodzianki w elektronice.

  2. Irek

    Dobra wiadomość

  3. Obywatel

    A w Gorzowie to chyba na polu ten śmigłowiec będzie stał? Bo bazy jak nie było tak nie ma...

    1. Tim

      Buduje się przy szpitalu.

  4. Prix

    Jest klima i filtry silników?

    1. Marcin

      klimy brak filtry tak

  5. bp

    A kiedy był ogłoszony przetarg na siedem nowych śmigłowców dla LPR. Czy przypadkiem nie zostały kupione z wolnej ręki jak to od pewnego czasu ma miejsce w tym bantustanie.

    1. Kilo

      Czemu zakup "z wolnej reki" jest przejawem zasciankowosci? Oczywiscie tez bym wolal wiedziec, czy byl przetarg I dlaczego nie (I spodziewam sie przekretow czyli "nieprawidlowosci" ;) ), ale jak sa przetargi to sie ciagna I wtedy wszyscy narzekaja, "czemu to tak dlugo trwa?". No chyba, ze to wyraz frustracji po kolejnej zmarnowanej okazji do polobbowania na rzecz Bella.

    2. Marcin

      Przetarg ogłoszony był w maju/ czerwcu ze względu na krótki czas dostawy ani bell ani MD nie miały maszyn na szybko

  6. pleban

    Choć jedna tego typu maszyna powinna należeć do Topru

    1. Marcin

      Dla TOPR H135 jest za mały. LPR nie posiada wciągarek jedynie belki alpinistyczne. LPR współpracuje z GOPR/TOPR ciekawych odsyłam na Youtube

  7. AndyP

    Czy nadal te śmigłowce będą latały od"świtu do zmroku"? Może zamiast nowych śmigłowców należało przeznaczyć te pieniądze na 3 zmianę dla już posiadanych?

  8. zol

    Nasze pogotowie ma już sporo tych śmigłowców - a gdzie je serwisuje? Poprzedni rząd kupując je zadbał o serwis w Polsce?

    1. Songo

      Tak mamy dwie bazy SOT

    2. asdf

      Serwis jest w GER.,

  9. Jasiek z koszar

    CO WAM POWIEM TO WAM POWIEM ALE WAM POWIEM...PIĘKNE ŚMIGŁOWCE I TAKIE W POWIĘKSZENIU X2 BYŁYBY DLA NASZEJ ARMII

    1. Kilo

      Trudno by Ci bylo wsiasc... ;)

    2. zol

      Szkoda tylko, że załogi (lekarze) narzekają na ciasnotę - trudno w nich udzielać pomocy - można pacjentów, co najwyżej przewozić.

  10. laik

    A dlaczego nie Sokoły?

    1. Jacek

      Dlatego , że kompletnie się do tego nie nadają , nawet po przeróbkach . Dodam że obecne śmigłowce w LPR były wybierane za rządów PIS-LPR-Samoobrona i też był larum czemu nie sokoły ?! Wybrano po prostu najlepsze , projektowane od podstaw jako śmigłowiec dla pogotowia , a nie przeróbka .

    2. Viggen

      Najprościej ujmując jest/ był zbyt duży.

    3. Polish blues

      Dlaczego nie sokoły? Bo tak toporne, że aż wstyd! Dyktat "bo polskie" ma sens, kiedy wyrób jest porównywalny jakościowo i estetycznie. W przeciwnym razie wrócimy do ery "tarpana", "honkera" i SHL-ki

  11. Przemo

    W końcu. W całym kraju powinno być drugie tyle tych śmigłowców. We Wrocławiu widzę go kilka razy dziennie na niebie więc na pewno nie jest to wystarczająca ilość

Reklama