Thales zakotwiczył na dobre w Gdyni

OPUBLIKOWANO: Środa, 09 Grudnia 2015, 16:18

Międzynarodowy koncern Thales otworzył przedstawicielstwo w Gdyni. Ma to pomóc w zacieśnianiu jeszcze bardziej współpracy nie tylko z resortem obrony, ale również z szeroko pojętym sektorem cywilnym.

W uroczystości, która miała miejsce 8 grudnia br. wzięli udział przedstawiciele Thales z Francji, Holandii i Polski, wiceprezydent Gdyni, przedstawiciele Marynarki Wojennej, Sztabu Generalnego WP, Inspektoratu Uzbrojenia, Akademii Marynarki Wojennej oraz polskiego przemysłu.

Jest to szóste biuro Thalesa otwarte w Polsce. Spółka zatrudnia w naszym kraju więcej, niż 240 osób. Dyrektor sprzedaży na Europę Olivier Conrozier przypomniał przedsięwzięcia związane z transferem technologii i zrealizowane w Polsce oraz to, co już teraz planuje się wykonać w kolejnych latach.

fot. M.Dura

Zadania zrealizowane to przede wszystkim:

  • Zainstalowanie i uruchomienie europejskiego systemu kontroli kolei ETCS (European Train Control System), co usprawniło i zwiększyło bezpieczeństwo ruchu kolejowego w rejonach objętym programem;
  • Współpraca z polskim przemysłem i z POLSA (Polską Agencją Kosmiczną) w ramach kilku programów Europejskiej Agencji Kosmicznej (jako Thales Alenia Space). Współpraca ta weszła na wyższy poziom poprzez rozpoczęcie działalności spółki Thales Alenia Space Polska, która powstała w czerwcu 2015 r.;
  • Przekazanie w latach dziewięćdziesiątych polskim zakładom PIT-Radwar technologii pozwalającej na zbudowanie własnego systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój – obcy” (IFF) zgodnego ze standardami NATO. Dzięki temu koncern Thales kupuje teraz niektóre elementy tego systemu w Polsce. Przykładem może być nieruchomy szyk antenowy systemu IFF w zintegrowanym maszcie I400 zamontowanym m.in. na okrętach patrolowych typu Holland;
  • Transfer technologii do spółki RADMOR z Gdyni, co zaowocowało m.in. wyprodukowaniem ponad 10000 radiostacji rodziny PR4G dla polskich wojsk lądowych;
  • Przekazanie do Centrum Techniki Morskiej w Gdyni technologii budowy sonarów przeciwminowych dla programów Kormoran I i Kormoran II. Zbudowane w ten sposób stacje hydroakustyczne są obecnie praktycznie całkowicie budowane w Polsce z wyjątkiem samego systemu antenowego;
  • Całkowicie zrealizowany program offsetowy związany z modernizacją okrętów rakietowych typu Orkan, na które dostarczono okrętowy system dowodzenia TACTICOS oraz radar kierowania uzbrojeniem STING EO.
  • Dostawa systemów pokładowych dla okrętu patrolowego ORP „Ślązak”.

Thales chce zwiększyć współpracę i partnerstwo z polskim przemysłem i deklaruje chęć zaangażowania w program modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP:

  • Thales razem z koncernem MBDA w ramach konsorcjum EUROSAM pracuje nad systemem przeciwlotniczym i przeciwrakietowy średniego zasięgu, który jak wyraźnie podkreślił Conrozier: „jest nadal kandydatem do programu Wisła”;
  • W ramach programu Gryf – dronu powietrznego średniego zasięgu, Thales proponuje, we współpracy z firmą WB Electronics - strategicznym partnerem w Polsce, system bezzałogowy oparty na technologii bsl Watchkeeper;
  • Dla wojsk specjalnych i wojsk lądowych w ramach programu PEGAZ – pozyskania lekkiego, opancerzonego pojazdu czterokołowego Thales proponuje wóz Hawkei, który został już wybrany przez armię australijską. W ofercie jest m.in. plan stworzenia w Polsce centrum serwisowego na obszar całej Europy;
  • Dostawa technologii związanych z cyfryzacją pola walki;
  • Dostawa systemów okrętowych dla programów Marynarki Wojennej, zapewniających Polsce autonomiczność w ich wykorzystaniu.
Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

2 komentarze

marian Piątek, 11 Grudnia 2015, 11:50
dlaczego wycisza się o thalesa termowizorów do czołgów?oni wszystko przekażą rosjanom.
Fun Środa, 09 Grudnia 2015, 18:55
"Międzynarodowy koncern Thales otworzył przedstawicielstwo w Gdyni. Ma to pomóc w zacieśnianiu jeszcze bardziej współpracy nie tylko z resortem obrony, ale również z szeroko pojętym sektorem cywilnym."

Współpracy? Chyba kontroli.