- Wiadomości
Polski automat ładowania dla Wozu Wsparcia Bezpośredniego
Zakłady Mechaniczne Tarnów biorą udział w pracach nad opracowaniem automatu ładowania armat czołgowych, który ma zostać po raz pierwszy wdrożony w systemie zasilania w amunicję Wozu Wsparcia Bezpośredniego uzbrojonego w armatę 120 mm typu Gepard. Ma on zapewnić szybkostrzelność od ośmiu do dwunastu strzałów na minutę i będzie mógł być wykorzystywany również w innych konstrukcjach.
Zakłady Mechaniczne Tarnów podjęły prace nad automatem ładowania przeznaczonym dla programu pancernego Wojska Polskiego po analizie dotychczasowych rozwiązań w tym zakresie. W chwili obecnej w linii znajdują się dwa rodzaje tego typu urządzeń – automat karuzelowy, znajdujący się w dolnej części przedziału bojowego, używany w czołgach konstrukcji rosyjskiej jak T-72, T-80 czy T-90 oraz automat taśmowy, wykorzystywany w czołgach podstawowych Leclerc, japońskim Typ 90, koreańskim K-2 czy ukraińskim T-84 Opłot.
To drugie rozwiązanie pozwala na rozmieszczenie automatu w tylnej części wieży, w obszarze oddzielonym od przedziału bojowego płytą pancerną. To z kolei zwiększa bezpieczeństwo załogi. Zakłady Mechaniczne Tarnów pracują nad opracowaniem dwubębnowego automatu ładowania, który będzie mógł być instalowany w tylnej części niszy wieży i będzie oddzielony pancerną przegrodą od członków załogi pojazdu opancerzonego (z automatycznie zamykanym oknem na linii dosyłania). Komputerowy system sterowania automatu ładującego będzie się komunikować bezpośrednio z systemem kierowania ogniem wozu bojowego.
Spółka sfinansowała ze środków własnych prace obejmujące studia istniejących rozwiązań oraz wariantowe propozycje własne. Na ich podstawie stworzona została koncepcja rozwiązania, projekt techniczny oraz dokumentacja do wykonania modelu. Pierwszym zastosowaniem dla automatu ładującego ma być Wóz Wsparcia Bezpośredniego Gepard, ale jak wskazują przedstawiciele ZM Tarnów, docelowo może znaleźć zastosowanie również w modernizowanych czołgach Leopard 2A4.
Konstrukcja automatu ładowania umożliwia pracę z wykorzystaniem jednego bębna, w wypadku awarii drugiego, oraz działanie w trybie automatycznym, awaryjnym i serwisowym (z wykorzystaniem systemu diagnostycznego). Wprowadzenie dwóch niezależnych napędów obrotu bębnów ma w założeniu przyczynić się do ograniczenia poboru energii elektrycznej, odciążając złącze obrotowe i zmniejszając masę okablowania, co upraszcza cały system. Przedstawiciele spółki podkreślają, że szybki dostęp do amunicji ma być zapewniony przez możliwość automatycznego rozpoznania, kodowania i zapisu rozłożenia amunicji w bębnach.
Konstrukcja automatu charakteryzuje się modułowością, która w założeniu ma umożliwiać szybką wymianę elementów bądź całego układu. System posiada też np. zdolność do wprowadzania zapisów nowych typów amunicji, a także możliwość załadowania amunicji z wnętrza pojazdu. Ponadto, dodatkowy pulpit daje możliwość sterowania w sytuacji utraty komunikacji z systemem kierowania ogniem.
Automatyczny układ ładowania został zgłoszony do Urzędu Patentowego i przedstawiony OBRUM Sp. z o.o., wykonawcy Wozu Wsparcia Bezpośredniego Gepard. Na podstawie decyzji Komitetu Sterującego został przyjęty do projektu koncepcyjnego poprzez zawarcie umowy na budowę modelu.
Dla automatu ładowania według zgłoszenia patentowego opracowano, również w tarnowskiej spółce sposób zabudowy, jako „autonomiczny moduł wieżowy z systemem zasilania armaty i napędem okna dosyłania” mocowany do zespołu macierzystego wieży za pomocą szybkozłączy mechanicznych i elektrycznych z systemem uszczelnienia.
Podstawowe parametry dwubębnowego automatu ładowania armat czołgowych kal. 120 mm (dowolny typ armaty).
W skład proponowanego modułu autonomicznego wchodzą:
- obudowa pancerna z gniazdami przyłączeniowymi typu mechanicznego i elektrycznego
- automatycznie zamykane okno na linii dosyłania amunicji sterowane z SKO lub pulpitu awaryjnego
- automat ładowania wraz z systemami napędu zasilania i sterowania
- wyposażenie dodatkowe modułu np.:
- gniazda anten łączności zewnętrznej
- stacja „meteo”
- wyrzutniki typu 902 A
- głowice systemu „OBRA-III”
- inne wg wymagań
Autonomiczny moduł magazynująco zasilający w ukompletowaniu zgodnym z projektem Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych na prototyp Wozu Wsparcia Bezpośredniego przedstawia powyższa ilustracja.
Jest to jedna z możliwych konfiguracji, która może być szczegółowo doposażona w zależności od wymagań użytkownika. W dalszej perspektywie pod uwagę może być wzięta koncepcja automatycznego odrzucania tego podzespołu w przypadku pożaru. Jak wskazują przedstawiciele ZM Tarnów, w ten sposób miałyby zostać ominięte problemy „wypalania” się wież w wyniku trafienia, będące niejednokrotnie przyczyną strat czołgów M1A2 Abrams w Iraku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS