Reklama

Siły zbrojne

Merkavy II przechodzą do rezerwy

Merkava II. Fot. bukvoed/wikipedia.org/CC BY 2.5
Merkava II. Fot. bukvoed/wikipedia.org/CC BY 2.5

Armia Izraela wycofuje ze służby w siłach regularnych czołgi podstawowe Merkava II. Pojazdy pozostaną na uzbrojeniu sił rezerwowych, używanych do ochrony granic. W jednostkach stricte bojowych do końca przyszłego roku całkowicie zastąpią je nowsze wozy Merkava III i IV.

Armia Izraela poinformowała, że po 33 latach aktywnej służby z wyposażenia sił bojowych wycofuje czołgi podstawowe Merkava II. Przejdą one na stan sił rezerwowych, przeznaczonych do ochrony granic w razie konfliktu. W jednostkach stricte bojowych Merkavy II zastąpią nowsze wersje - Merkavy III i IV. Ostatnie czołgi typu Merkava II zostaną wycofane z 7. Brygady Pancernej armii Izraela do końca przyszłego roku. Jest to ostatnia jednostka bojowa Izraelskich Sił Obronnych używająca tego typu czołgów. Pancerniacy otrzymają w zamian Merkavy IV wyposażone w aktywny system ochrony przed pociskami przeciwpancernymi Trophy.

Nie wszystkie spośród 580 zbudowanych czołgów Merkava II posłużą dalej w dawnej roli w jednostkach rezerwowych - większość czołgów tej wersji od dawna, zresztą, znajdowała się już w składnicach. W bieżącym roku rozpoczęto jednak realizację planu zakładającego przebudowę znacznej ich liczby na ciężkie, gąsienicowe transportery piechoty lub opancerzone ambulanse do ewakuowania rannych z pola walki.

Czytaj też: Drugie życie izraelskich rydwanów.

Centrum szkolenia wojsk pancernych zakończyło też szkolenie rekrutów na tym typie pojazdu. Obecnie nowi żołnierze uczą się obsługi wyłącznie nowocześniejszych typów czołgów.

Reklama

Komentarze (3)

  1. vvv

    i dla tych co beda sie podniecac merkava 2 by je kupic...to jest bardzo kiepski czolg o znikomym pancerzu, kiepskim ulozeniu silnika oraz slaba 105mm armata. czolg ma duza mase i slaby silnik

    1. Sky

      To jest czołg przeznaczony do konkretnej roli i walki na terytorium Izraela. Tam się sprawdzał się bardzo dobrze w latach '80tych kiedy trafił do służby (dla przypomnienia: Merkava II jest starsza od Leoparda A4). W 1990 wprowadzono znacznie lepszą Merkavę III z działem 120mm.

    2. Falcrum

      Akurat ułożenie silnika wynika z przystosowania pojazdu do maksymalnej ochrony załogi. Silnik z przodu pojazdu zapewnia sam w sobie dodatkową przeszkodę dla pocisków, które pokonają pancerz czołowy, dając niewiele ( ale jednak ) większe zabezpieczenie dla załogi. Fakt, że jest to obecnie przestarzała konstrukcja, ale i tak do działań miejskich nie ma lepszych czołgów jak seria Merkava.

    3. Bolo

      koniec końcem i tak zapewne lepszy od naszych t-72 M1. Oni wszystko co posiadają i przedstawia jakąkolwiek wartość bojową modernizują. U nas albo się złomuje, albo do Afryki się sprzedaje. W naszej sytuacji minimum jakie powinno się wykonać przy t-72 to wybrać najlepsze egzemplarze i wyposażyć w KLW-1 i pancerz reaktywny Erawa

  2. Afgan

    Niedawno pisano o chęci sprzedaży wycofanych czołgów Merkava II, wśród potencjalnych nabywców wymieniano Argentynę, Kolumbię i Gruzję.

    1. say69mat

      Chyba okoliczności się ciutkę zmieniły, otocznie społeczne również, pojawili się nowi zawodnicy. Stąd, jak przypuszczam, MkII zostaną w rezerwie i będą poddawane systematycznej moderce. Ponieważ potencjał ilościowy może mieć całkiem spore znaczenie w przyszłej - oby nie - rozgrywce. Rozgrywce o panowanie nad ... Jeruzalem.

  3. tempo

    Jak to do końca przyszłego roku mają je zastąpić nowe modele? Ci Żydzi nie znają się na wojsku. Gdzie dialog techniczny? Gdzie przetarg na opracowanie potrzeb i planów? Gdzie odwołania od przetargów? I najważniejsze gdzie zakup nowoczesnych namiotów dla załóg tych czołgów?

    1. Sky

      Jedno słowo: Mantak. Polska nie posiada odpowiednika z tak udaną historią w żadnej kategorii sprzętu wojskowego, więc naturalnie są przetargi, dialogi techniczne, itp.

    2. Rene

      Bo Izrael nie ma takich cieciów i nieudaczników w MON-ie to i efekty są.

    3. Forest

      Zapomniałeś o pontonach... Ups, sorki, łodziach...

Reklama