Reklama

Siły zbrojne

Polska „tarcza” wzmocniona polskimi radarami

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o przekazaniu dla 3. Wrocławskiej Brygady Radiotechnicznej dwóch nowoczesnych radarów trójwspółrzędnych polskiej produkcji typu NUR-15M (TRS-15 Odra).

Stacje radiolokacyjne zostały przekazane przez producenta, spółkę PIT-RADWAR, w ramach programu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP i trafiły do 8. Szczycieńskiego batalionu radiotechnicznego z Lipowca. Pierwszy z radarów został przekazany na posterunek radiolokacyjny 224. kompanii radiotechnicznej w Lasowicach Wielkich koło Malborka, a drugi na posterunek 140. kompanii radiotechnicznej w Dębinie koło Warszawy.

Jednostka antenowa radaru NUR-15M w pozycji marszowej – fot. sierż. Piotr Lepiarz/DG RSZ

Proces przejęcia nowych radarów wraz ze sprawdzenie ich stanu technicznego ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Będzie to jednoznaczne z wprowadzeniem stacji do grafiku dyżurów bojowych.

3. Wrocławska Brygada Radiotechniczna otrzyma w ten sposób nowoczesny, mobilny radar 3D - trójwspółrzędny (pozwalający na jednoczesny pomiar azymutu, odległości – z dokładnością <50 m i wysokości – z dokładnością <600 m) z hydraulicznie podnoszoną anteną ścianową. Dzięki temu stacja będzie rozwijana i zwijana w bardzo krótkim czasie (maksymalnie 20 minut przy trzyosobowej obsłudze), co zwiększa jej żywotność i mobilność. W ten sposób można ją wykorzystać np. do uzupełniania luk w pokryciu radiolokacyjnym zapewnionym przez stacjonarne lub mobilne radary.

1
Rozwinięty na posterunku radar NUR-15M – fot. PIT-RADWAR

W NUR-15M zastosowano antenę pasywną, której elementy promieniujące są zasilane z jednego układu nadawczego o mocy 180 kW. W radarze zastosowano elektroniczne przeszukiwanie przestrzeni w elewacji i mechaniczne w azymucie. Płaska antena wytwarza wiązkę nadawczą typu cosec kwadrat oraz siedem wiązek odbiorczych (do pomiaru wysokości stosuje się tzw. metodą monoimpulsową). Prędkość obrotowa anteny to 6 do 12 obrotów na minutę.

Radar pracuje w paśmie S (F - według oznaczenia NATO), a więc w paśmie częstotliwości od 2 do 4 GHz. Stacja ma zasięg około 240 km, a pułap wykrywania to około 30 km. W kompleksie radaru jest integralnie zamontowany interrogator (urządzenie zapytujące) systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” (IFF). „Płaska” antena interrogatora jest zamontowana nad główną „ścianą” antenową i podnoszona razem z nią tym samym układem hydraulicznym.

Jednostka antenowa radaru NUR-15M podczas rozwijania – fot. sierż. Piotr Lepiarz/DG RSZ

Zastosowany system obróbki zapewnia automatyczne korelowanie sygnałów od radaru pierwotnego i wtórnego (IFF) oraz śledzenie ponad 250 tras. Radar posiada również nowoczesne systemy przeciwzakłóceniowe z możliwością namierzania źródeł emisji zakłóceń. Może korzystać przy tym z danych własnych lub otrzymanych od współpracujących stacji radiolokacyjnych.

W skład jednego zestawu wchodzą dwa pojazdy z zaczepami ISO 6 m z zamontowaną jednostką antenową i wskaźnikową oraz dwa holowane agregaty zasilające.

Jednostka wskaźnikowa radaru NUR-15M w pozycji marszowej – fot. sierż. Piotr Lepiarz/DG RSZ

Radar NUR-15 jest to wytwór polskiej myśli technicznej. Jest on wykorzystywany przez Wojska Radiotechniczne, ale na bazie tego samego projektu, po dodaniu kanału morskiego do wykrywania celów nawodnych, opracowano także radar TRS-15C, który wykorzystywany przez Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy w Morskiej Jednostce Rakietowej.

Rozwinięty radar TRS-15C Morskiej Jednostki Rakietowej – fot. M.Dura

Reklama

Komentarze (20)

  1. ujyrbtds

    Najlepszy był MBDS i nie wiadomo dlaczego Komoruski wybrał Patrioty z długim terminem dostawy, skoro Francuzi mogą dostarczyć coś już teraz i system jest lepszy. Tusk mówił o 70 helikopterach, czemu zakupiono jedynie piędziesiąt kilka jeśli dobrze pamiętam ? Chyba potrzeba zdecydowanie więcej.

  2. Piotr

    Mam pytanie dlaczego jest zdaje sie na ppdwoziu Tatry a NSM Jelcza? Ktoś wie?

    1. leśniczy

      Takie radary mozna zabudować na dowolnym podwoziu. Kiedyś często były to Tatry - bardzo dobre auta - teraz Jelcze. Myślę, że to są starsze zdjęcia albo zdjęcia starszych zestawów.

    2. MECH

      Wersja próbna nie musi być na Jelczu Ekonomia

  3. GTC

    Ponoć mamy mieć eleganckie i opancerzone jelcze jako standard ,a tu Tatry z lat 80...O co tu chodzi?Czemu nadmorski dywizjon ma tak jak trzeba.Jelcze dla wszystkich,jedne czesci zapasowe a nie zbieranina znowu.Dobrze ,że tego nie poskładali na Uralu lub Krazie.Gdzie są Jelcze????????

    1. TJ

      Że niby jaki ten dywizjon?

    2. kotlet

      Wersja do testów.

  4. Wafel

    Koledzy czy zasieg 240km nie jest za krotki. Jak rozumiem raday nie pokrywaja nowego rosyjskiego lotniska na Bialrusi,a powinny pozwolic na precyzyjne rozpoznanie dla pocisku JASMM

    1. leśniczy

      To są radary średniego zasięgu i ich zasięg jest OK. Do wykrywania na większych odległościach są radary dalekiego zasięgu - mamy takich kilka, ale są one radarami stacjonarnymi - wielkie anteny pod kopułami.

    2. Osprey

      Nie uzyskasz większego zasięgu z naziemnego radaru, krzywizna ziemi przeszkadza.

    3. kotlet

      Pociski manewrujące kierują się za pomocą systemu inercyjnego oraz GPSu. W ostatniej fazie uruchamiany jest system optyczny identyfikujący cel.

  5. Teodor

    Radary są potrzebne, jednak bez rakiet to raczej sama świadomość nalotu rakietowego bądź lotniczego niewiele nam da. Na wojnie, jak to na wojnie, pierwszymi ofiarami jest łączność, radary, centra dowodzenia i wszelka infrastruktura komunikacyjna. Radary są potrzebne... ale skupmy się na szybkich i zwrotnych rakietach w dużej ilości.

    1. mech

      To tak jak by kupic felgi a potem samochod :)

  6. ppor

    fajny sprzęcik ale..... porównajcie go do radaru S-300 nie mówiąc o S-400

    1. ZWTP

      Radar S-300 to wczesne lata 80, jeszcze radziecka technologia... S-400 mam ten sam praktycznie ten sam radar, z nową nazwą...

  7. olid

    Pułap wykrywania to około 30 km .Czyli co jeśli coś poleci na wysokości 31 km to radar staje się bezużyteczny.

    1. zby79

      a ile samolotów lata na takim pułapie?

    2. ka9q

      Pamiętaj że to są oficjalne dane :)

    3. kk

      brawo, odkryles na czym polega pulap :)

  8. AMD

    Polskie radary wstępnego wykrywania sa w zasiegu Polskiego przemyslu. Pytanie czy Polska otrzyma how know do produkcji radarow kierowania ogniem. Taka technologia postawila przemysl na wyższy poziom technologiczny

  9. tozi

    "rozwijana i zwijana w bardzo krótkim czasie - maksymalnie 20 minut przy trzyosobowej obsłudze" Czy to nie za długo, powinno być 2-3 minuty. Stajesz, wciskasz 1 guzik... bzzzzzz się rozwija, wciskasz 2 guzik bzzzzz się zwija! Max 2-3 minuty i chodu w krzaki... jak by co ;) 20 min to gruba przesada.

  10. wolf

    Jak czytam >polska myśl techniczna< i jak ta super technika ma nas bronić to już wiem że 10-cio krotnie przepłacimy za coś co nigdy działać nie będzie tak jak powinno/zakładali....!!!!!

    1. Extern

      To może jeszcze podasz model i producenta zagranicznych radarów o podobnych parametrach technicznych który kupimy za 1/10 ceny tego radaru. A i nie zapomnij o zagwarantowaniu dostaw niezależnie od uwarunkowań i sytuacji polityczno militarnej na świecie. Miło by też było gdybyśmy mieli pewność że w ich środku nie siedzi jakaś niespodzianka.

    2. N.

      Przepłacone pewnie nie, bo sprzęt wojskowy na świecie z założenia jest zawsze przepłacony, ale mogę się założyć, że te parametry mają dużo "ale", a żołnierze o obsłudze tego by sporo "ciekawych" rzeczy powiedzieli. Takich że się włos jeży.

  11. Tomasz

    Zdjęcia z podwoziem Tatry mogą być tylko poglądowymi ilustracjami przedstawiającymi radar. Niekoniecznie są to te nowozakupione egzemplarze. Proszę się zatem nie denerwować zanadto.

  12. wvwdv

    To znaczy, że potrafimy jednak coś zrobić.

    1. viggen

      W każdym razie Czesi są poważnie zainteresowani.

  13. Mwroble

    Pytam bo nie jestem zorientowany w czym jest gorszy taki radar od tych do baterii Patriot?

    1. Azuxet

      Nie.jest zdolny do naprowadzania uzbrojenia takiego jak rakiety,. Z tego co wnioskuję po treści. Artykułu

    2. Ares

      NUR-15 to radar pasywny. Nie posiada nadajnika i nie emituje fal elektromagnetycznych.

  14. tom

    chopping frequency, diversity, TES itd - rozumiem wszystko "na pokładzie"?

    1. mm

      ...to już standard. Chociaż HF to raczej łączność.

  15. X

    Gdy się czyta zdanie "Radar NUR-15 jest to wytwór polskiej myśli technicznej.", to aż strach się bać. Czyżby autor chciał nawiązać do swoich i naszych przeżyć z wytworami radzieckiej myśli technicznej, szczególnie tymi powszechnego użytku?

  16. mar00da

    Tylko dlaczego pozwolono SP kontynuować zakupy Tatr zamiast Jelczy?

    1. kierowiec

      Bo są lepsze mniej zawodne i mniej skomplikowane.

    2. Whiskas

      to jakieś stare złomy. pewnie mieli na stanie to zamontowali tymczasowo.

    3. Antonlraf

      Też mnie to zainteresowało.Chyba że sa to zdjecia wczesniejszych radarów!

  17. racjus

    Wbrew niektórym malkontentom, te radary nie są złe i dobrze, że je mamy. Problem w tym, że nie mamy sieciocentrycznej obrony przeciwlotniczej z prawdziwego zdarzenia więc te radary nie ma pod co "podpiąć". Teraz mogą jedynie służyć do poderwania i naprowadzenia dyżurnych F-16 a to dużo za mało.

  18. dany12

    od tych z patriota różni się brakiem wiązki naprowadzającej pociiski na cel

  19. Gość

    Dobrze by było by przy zakupie Tarczy Polski ,pozyskano prawo do produkcji rakiet. Co nam po strzelbie jak w razie zagrożenie będą nam wydzielać naboje, lub wcale ich nam nie sprzedadzą.

  20. Gruszek

    Kompletnie się na tym nie znam więc zapytam. A jak to wygląda na tle podobnych zestawów z innych krajów?Czytałem że nasze radary są naprawdę konkurencyjne, ale nie wiem ile w tym prawdy.

    1. vvv

      nic specjalnego ale made in poland

Reklama