Reklama

Siły zbrojne

MSPO 2015: Haubica Diana. Podwozie z Polski i wieża ze Słowacji

  • Fot. Pixabay

Podczas kieleckiego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2015 słowacka Konstrukta pokazuje haubicę samobieżną Diana kalibru 155 mm, na podwoziu gąsienicowym opracowanym przez gliwicki ośrodek pancerny.

Diana stanowi połączenie słowackiej wieży, podobnej jak w systemie artyleryjskim Zuzana 2 oraz podwozia gąsienicowego, dostarczonego przez gliwicki ośrodek pancerny, będącego rozwinięciem pojazdu wykorzystywanego w programie armatohaubicy Krab. Napęd pojazdu stanowi silnik S-12U, podobny jak w czołgach typu PT-91 Twardy. 

Diana posiada działo 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów, które według przedstawicieli producenta zapewnia maksymalną donośność rzędu 41 km. System artyleryjski ma możliwość prowadzenia zarówno ognia pośredniego, jak i bezpośredniego, a w wieży i kadłubie mieści się łącznie 80 pocisków. Jest wyposażony w automat ładowania mieszczący 40 pocisków, system kierowania ogniem i układ nawigacyjny.

Szybkostrzelność wynosi maksymalnie 5 strzałów na minutę bądź 13 strzałów w ciągu 3 minut. Istnieje możliwość wykorzystania środków łączności zgodnie z wymogami użytkownika końcowego. Haubica Zuzana 2 na kołowym, opancerzonym podwoziu 8x8, której wieżę wykorzystuje Diana, to rozwinięcie serii systemów artyleryjskich kalibru 155/152 mm, do której należą również haubice wz. 77 Dana produkcji czechosłowackiej, używane m.in. w Wojsku Polskim.

Reklama

Komentarze (28)

  1. Kamil

    Ile Langust, Dan, Homarów, Raków i Krabów i innych środków artyleryjskich planujemy posiadać po reformie naszej armii?

    1. cik

      Na ten moment 120 Krabów (możliwe są dalsze zakupy), 64 Raki (tylko kołowe, nie wyklucza się późniejszych zakupów Raków gąsienicowych, tyle że tutaj czekamy na bwp Borsuk, którego podwozie będzie do tego wykorzystane), Dany chyba na razie zostają, choć planuje się w przyszłości zakup 168 Kryli (wolałbym modernę Dany na NATOwską amunicję i nowe podwozie, ale co kto woli), a Langust chyba nie zmieniona liczba 75 (choć istnieje modernizacja RM-70/85 pod nazwą Langusta II, co dałoby nam ponad 100 Langust, myślę że warto, zwłaszcza że "precyzyjna" amunicja jest do nich rozwijana), Homarów to ja już nie wiem, raz słyszę 50, raz 160.

  2. Cyc

    Już myślałem źe się nie doczekam. Widocznie redakcja ten rodzynek zostawiła na deser. Jestem ciekaw jak wypadną testy strzelania w Indiach :) Armata wybuchnie jak w Korei a podwozie pęknie. Chociarz tam temperatury wyższe to może się tylko powygina :). Ale dziecko z romansu grubej Zuzanny i Kraka pod imieniem Diana to naprawdę coś i zapis w Wikipedii mu jej się należy. Jeśli ten duet przejdzie i Indie to kupią to będzie wesoło.

    1. Qba

      Indie robiły testy w 2011 roku

  3. jurek5551

    Jak już Bumar dostanie ten kontrakt na 300 podwozi to ciekawe jak je wyprodukuje skoro nie ma do nich silników bo zamknął ich fabrykę nie ma kadry która by potrafiła zrobić tyle sztuk (przypomnę problemy z 9-cioma sztukami),nie ma poddostawców i mam poważne wątpliwości czy jest w stanie wyprodukować cokolwiek (proszę nie mylić z wyklepaniem kilku sztuk).

    1. haz

      Nie problem kupić te silnika za granicą. Na Bałkanach dalej je produkują

    2. Qba

      Przecież przetarg trwał od 2011 roku

  4. vvv

    Czyli szyderczy uśmiech 90% osob na mspo :) 9tka z silnikiem 850km z wadliwymi chłodniami, silnikiem plującym olejem i pekajacym podwoziem :) 9te podwozie było spawane pod nadzorem hsw czyli prowadzili labedy za rączke :)

    1. Optymista

      Zobaczymy co pokaże koreańskie podwozie podczas strzelań. Zobaczymy co pokaże bumarowskie podwozie podczas strzelań. Dla twojej wiadomości bumarowskie podwozie z poprawionym układem chłodzenia przejechało ponad 1200km w wysokich temperaturach (próby wykonywano w czasie największych upałów jakie panował w naszym kraju (temp. ponad 40st. w słońcu) i zapewniam cie, wogóle się nie grzeje ani nie pluje olejem, do środka również nie dymi spalinami. Silnik dawał radę. Dno podwozia nie pęka jak w poprzednich egzemplarzach (bo tylko tu pękało). Skoro jesteś taki znawca, specjalista to odpowiedz mi na jedno pytanie; Co HSW zrobiło z pękającymi wieżami??? Bo takie przypadki też się zdarzały w pierwszej ósemce egzemplarzy wyrobów KRAB. Na koniec życzę i HSW i Bumarowi ogromnych kontraktów, w końcu to polskie zakłady i będąc Polakiem chciałoby się aby nasza polska gospodarka miała się jak najlepiej. pozdrawiam

  5. sergiusz

    Szanowni Państwo, tak mocno dyskutujący o zlej jakości podwozi a Łabęd. Tych niedobrych Łabęd, zobaczcie sobie filmiki ze święta artylerii z tamtego roku gdzie widać sprawność podwozia i tych cudownych armat z HSW. Może to unaoczni wam szybkostrzelność i sprawność haubic ze Stalowej Woli. Jeden strzał co pięć minut. Oczywiście to się poprawi, albo i nie. Jeżeli Słowacy chcą polskie podwozie to sprzedajmy ile możemy. ludzie mają prace a to najważniejsze.

    1. vvv

      co ty bredzisz? wieza jest as-90 przerobiona na wiekszy kaliber.

  6. wezyr

    ale te nowe licencyjne podwozia od K9 też mają być robione w Łabędach i znowu może być problem

    1. vvv

      nic nie bedzie robione w labedach. wszystko w hsw. info od hsw. HSW planuje bardzo sie rozwinac

  7. murison

    nie pęka?

    1. Olo

      Pękało w HSW. Bo trzeba było uwalić podwozie. A tam nie pęka...

  8. Jakub

    Na pierwszy rzut oka, wygląda to jak DANA tylko z 155mm i na gąsienicach. Ma nawet ten śmieszny "hacypel" na górze działa do ładowania pocisków (łańcuchowy podajnik). Tak mi to wygląda :) Silnik stary złom, działa bo działa, ale technologii tam już nie ma. Podwozie to ponoć jest w ogóle inne niż do KRABA. Inne niby rozwiązania, poprawione. Co do strzelania, KRAB niby strzela: 3 strzały na 10 sekund. Niemiecka niby 3 strzały w 9.2s. Tu mamy 5 strzałów na 60s. I tu mi się zgadza w sumie. Armata 155 z systemem ładowania od DANY 152. Mylę się? Bo się nie znam, ale się jakoś to do kupy składa :) Nie ma tu się czym podniecać, zrobili co umieli tak jak i my przy KRABIE. Ile można się pitolić przy budowie samobieżnego zestawu? Bardzo dobrze, że kupili podwozie z nowoczesnym silnikiem i niech składają KRABA i dają go do Węgorzewa i Giżycka. Tam się przydadzą :)

    1. hmm

      nowoczesna artyleria bedzie na pln wschodzie i pierwsza ulegnie zniszczeniu? dlaczego tu wszystko jest na opak?

  9. ABRAMs

    Wieża słowacka jest autonomiczna.Była osadzona na haubicy kołowej ZUZANA 2 z powodzeniem.Były próby osadzenia jej na podwoziu T-72,ale były problemy ze stabilnością przy poprzecznym ustawieniu lufy (przewrotka). Stąd podwozie KRAB to dobry pomysł. Ponadto podwozie koreańskie SAMSUNG zostało fatalnie ocenione przez Hindusów w czasie prób jako niespelniające wymagań. Indie tego nie kupią,ale HSW się cieszy z tego knota.

    1. Joe

      To pokaż nam te oceny Hinduskie tak fatalne dla K9?

    2. kuba

      To jakie są te hinduskie wymagania ? Dym w środku i woda po każdym deszczu ? Czy zacierające się i słabe silniki oraz pękająca konstrukcja ??? ;-))) Czy może ma ładnie wyglądać na tle głównego myśliwca Hindusów czyli legendy Wietnamu - MIG 21 ??? Bo wymagań Hindusów nawet Rafale nie spełnia, a MIG 21 spełnia, bo nadal mają ich masę :-)))

    3. vvv

      czyli labedowskie wolne, pekajace, z przegrzewajacym sie linikiem, plujace olejem bez aktywnego napedy hydropenumatycznego ze slabym 850km silnikiem jest lepsze? :D :D :D :D :D

  10. Lucek

    Słowacy zarobią na tej haubicy wiecej niz HSW na składance BRYTYJSKO-KOREAŃSKO-NIEMIECKIEJ

    1. vvv

      aha...spoko tylko skad wezma silniki 1000km? :D skad wezma nie pekajace podwozia?

  11. gosc

    Jak na razie jest to tylko prototyp. Zobaczymy o ile w ogole w testach jak sie faktycznie sprawuje to podwozie z Bumaru. W koncu mamy przeciez kilka Krabow na podwoziu z Bumaru i jakos jezdza choc pekaja w szwach a silnik ma podobno problemy z przegrzewaniem i dymieniem w srodku. Czy juz to poprawili? Kto to wie. Na stoisku sobie stoi.

    1. vvv

      nie naprawili i nie zmienili nic. Łabędy-undead...czy sie stoi czy sie lezy zamówienie się należy

  12. kraqss

    o ile pamięć mnie nie myli ta wieża jest autonomiczna. ciekawe zatem czemu słowacy nie osadzili jej na sprawdzonym podwoziu t72 które chyba jeszcze posiadają(lub produkują), tylko na tym olbrzymie z łabęd, czyżby o duży, podręczny magazyn amunicji chodziło??

    1. kuba

      Chyba już osadzili na podwoziu T 72... I dlatego szukają innego ;-)

    2. vvv

      bo t-72 sie do tego nie nadaje i ma inny uklad konstrukcyjny niz czolg

  13. LOL

    Czym ci Słowacy nam zawinili?

  14. Afgan

    Może zróbmy to taniej i sensowniej. Zamiast znowu stosować jakieś tandetne podwozie przez które program Krab przeciąga się w nieskończoność, to proponuje wieżę Diana osadzić na podwoziu Dany i dzięki temu tanim kosztem uzyskamy całkiem dobry samobieżny system artyleryjski.

    1. vvv

      a czy ty wiesz w ogole o czym ty piszesz?

    2. M1A1

      Tak. A nową wieże bezzałogową zssw-30 osadzmy na podwoziu FSO Polonez. Dzięki temu uzyskamy całkiem dobry KTO za przystępną cene ;-)

  15. Franky

    Z tago co czytałem armata kupiona od brytoli strzela 2xmin a słowacka 5xmin zasięg podobny. Nie wiem jak z celnością, może ktoś się wypowie, ale chodzi mi stricte o kwestię armaty.

    1. Whiskas

      zle czytałeś

    2. M1A1

      AS-90 strzela 3x w 10 sek. (szybkostrzelnosc maksymalna) W 3 minuty oddaje 15 strzałów , Diana w 3 minuty 13. Słowacka wieża była brana pod uwagę w programie Krab ale uznano brytyjską (oraz niemiecką) za lepsze

  16. ppp

    Współczuje słowakom podwozia.

    1. Li

      Jeszcze się zdziwisz... K9 lepsze parametrami i to najważniejsze, ale wyglądem gliwickie podwozie bije go na łeb -to muszę zaznaczyć.

    2. andy

      tobie gratuluję "rozumu" ... jak widzę plucie na wszystko co może być robione u nas sprawia wielu durną satysfakcję ... ot nowoczesny patriotyzm

  17. Obi

    Właśnie, o co chodzi? Były problemy z podwoziem, Bumar Łabędy je rozwiązywał. Za późno, ale w końcu. Technologicznie zaawansowana wieża dostała podwozie koreańskie, perspektywiczne na inne zastosowania. Podwozie z Bumaru Łabędy, mieszczące się w innym sektorze technologiczno-cenowym, poprawione, wzbudza zainteresowanie i ma potencjał na sprzedaż. To chyba trzeba sie cieszyć a nie mieszać?

    1. Gen65

      A po czym sądzisz że problemy znikły ? 9-te podwozie (Bumar zbudował je z własnej inicjatywy, miało być poprawione) zdechło po 300 km (zatarł się silnik).

  18. BUBA

    Wygląda super, a jak okaże się że sprzedaje się dobrze i nie nawala to tylko pogratulować Słowakom dobrego zakupu. Niech im dobrze służy.

  19. fx

    Idzie ? Idzie i bedzie wiekszym hitem eksportowym niż składanka ze Stalowej Woli która nie liczac tych dla Polski niczego wiecej nie sprzeda. Indie mają zamówic 200-300 nowych Dian.

    1. gosc

      Jak faktycznie Indie zamowia te ilosci to porozmawiamy. OK? I jak faktycznie przejdzie testy.

  20. Zibi

    Nie jestem specem ale mam bezpośredni kontakt z Łabędami w Gliwicach i odpowiem tym specom z HSW, którzy tutaj tak się produkują. 1. Podwozie z Kraba zrobione zostało dokładnie wg. planów dostarczonych przez HSW. 2. Materiały (blachy itp.) dostarczone zostały przez HSW. 3. Spawane przy udziale przedstawicieli HSW, którzy chcieli udowodnić, że ze złomu można zrobić wóż bojowy. 4. Ostatnie egz. podwozia były "ok", lepsze niż wymagania MON jednak HSW postanowiło kupić u Samsunga. Niczego nie sugeruję ale cały zakup powinni sprawdzić ludzie z CBA, bo komuś bardzo zależało na wywaleniu państwowych pieniędzy. 5. Jest się kompletnym ignorantem jeżeli twierdzi się, że na Słowacji są gorsi inżynierowie niż w Polsce (no tak nie ma dobrych inżynierów bo wyjechali do Stalowej Woli)

    1. wezyr

      jak takie dobre to podwozie to dlaczego pękało?Masz kontakt z Łabędami to ich zapytaj a potem wrzuć na forum co odpowiedzieli .

    2. gloomy

      dlaczego kłamiesz?

    3. vvv

      1. kpina, labedy samodzilnie mialo prawo do wprowadzania zmian, co z reszta robili. oni byli odopwiedzialni za podwozie 2. co do ostatniego to tak ale reszta to labedowska stal z lat 80tych juz skorodowana 3. spawane bylo ostatnie 9te podwozie, czyli hsw mowilo jak gdzie spawac ile odczekac. 4. zadne nie bylo ok. 15lat czekania az labedy opracuja kolejne podwozie? silnik byl zle umiejscowiony, zly system chlodzenia po 5min sie przegrzewal, plul olejem itp itd. HSW ma 24 gotoych zestawow wiezowych ale labedy nie potrafily nic zrobic a jedynie przeklamywac prawde. 5. labedy nawet nie potrafia nic spawac i to labedy wprowadzaly zmiany a nie te zle HSW. Labedy byly odpowiedzialne za dzialajace podwozie. HSW nawet robilo przestoje w pracy bo nie bylo podwozi i pracownicy nie dostawali pelnego uposazenia a lebedy...czy sie stoi czy sie lezy pensja i zamowienie sie nalezy :) mentalnosc PRL-u i klamsta godne Swidnika. podwozie od k9 jest generacyjnie lepszym podwoziem, lepszym, mocnijeszym z 1000km silnikiem z powerpackiem i aktywnym podwoziem. Łabedy 15lat doily kase i udawaly ze cos robia a teraz rozdzieraja szaty

  21. Olo

    Ale o co chodzi? Każda potwora ma swojego amatora. To jest tylko kwestia ceny. Jak goście jeszcze trochę nad tym popracują, to mogą się na to znaleźć chętni. Ważne, żeby akumulować doświadczenie i coś sprzedać. Choćby obietnicę podzielenia się doświadczeniem za cenę mniejszą od kosztu dotarcia do tego samego miejsca albo za niższy czas dotarcia. Wszystko można sprzedać a przecież generalnie chodzi o kasę. I przestańcie gadać, że brzydkie. Z tego się nie strzela...

    1. vvv

      przeciez te podwozie bylo robione pod nazdzorem hsw a teraz wspolpraca jest zerwana. nie maja silnikow a stare 850km sie przegrzewaja i pluja olejem. 1000km nie ma ;D labedy mialy 15lat na nauke

  22. zxxc

    Podwozie będzie pękać u zagranicznych, egzotycznych klientów?

    1. edi

      Tak jak za małe K9. Nie wiem czy zauważyliście że maja tylko 6 osi :)

  23. NAVY

    [...]Diana stanowi połączenie słowackiej wieży, podobnej jak w systemie artyleryjskim Zuzana 2 oraz podwozia gąsienicowego, dostarczonego przez gliwicki ośrodek pancerny, będącego rozwinięciem pojazdu wykorzystywanego w programie armatohaubicy Krab[...] - przepraszam,coś przegapiłem ? Do Kraba się podwozie nie nadawało a do Diany już pasuje !? Może ktoś to przełożyć z naszego na Polski ?

    1. drutkolczasty

      Czego nie rozumiesz? Pojęcie "rozwinięcie" jest ci nieznane? Do Kraba się nie nadawała wersja "z pęknięciami strukturalnymi, będącymi wynikiem strzelań", głównie ze względu na terminy... "Rozwinięcie" poprawiono (w domyśle?) i udostępniono Słowakom a oni posadzili na nim swoją wieżę(zrozumiałe?). Czy teraz pęka nie wiadomo bo nie wiadomo też czy przeprowadzono strzelania...

  24. Alamo

    Co z tym niedoszłym podwoziem do Kraba? Udało się poprawić w końcu te mankamenty, czy to jest wersja - na wystawę? Ciekaw jestem też tych silników S12 - jakiś czas temu czytałem, że utracono zdolności ich produkcji, czyżby coś się w tej kwestii poprawiło?

    1. Bartek

      Chyba tylko na wystawę, bo my do Krabów kupiliśmy przecież od Koreańczyków podwozia K9.

    2. vvv

      nikt im ich nie opracuje a ich pseudo 1000km nikt nie wie skad wziac :) hsw nadzorowalo spawanie przed patalachow z labed wiec podwozie na pewno bedzie lepsze od 8 pozostalych ale przegrzewajacy sie i plujacy olejem silnik pozostal

  25. Bwana

    Zaraz, chwila. Zakładam, że nie chodzi to o koreańskie podwozie Kraba, tylko rodzime, które podobno pękało jak gumy w Ciechocinku. Czym można uzasadnić więc to, że słowacka haubica może się wozić na tym, a tzw. polska nie?

Reklama