Reklama

Geopolityka

Pierwsze publiczne pokazy "morskich" Su-30SM

Fot. Vitaly V. Kuzmin/wikipedia.com/C.C.3.0
Fot. Vitaly V. Kuzmin/wikipedia.com/C.C.3.0

W trakcie tegorocznych międzynarodowych pokazów lotniczych MAKS-2015 odbędzie się pierwsza publiczna prezentacja rosyjskich samolotów bojowych Su-30SM lotnictwa marynarki wojennej Federacji. 

Załogi samolotów będą mieszane, w ich składzie znajdą się piloci marynarki wojennej i piloci testowi koncernu Irkut. Maszyny będą pokryte tradycyjnym ciemnoszarym kamuflażem, widnieć na nich będzie także krzyż św. Andrzeja, symbol rosyjskiej floty. Pokaz ma zawierać efektowne elementy, podkreślające największy atut maszyny, czyli jej wysoką manewrowość.

Maszyny Su-30SM mają stanowić w przyszłości trzon rosyjskiego lotnictwa morskiego w zakresie misji zwalczania wrogich statków powietrznych i ataków na cele naziemne. Ich atutem ma być wysoka manewrowość w locie, ale również zdolność do tankowania w powietrzu czy też możliwość przenoszenia precyzyjnego uzbrojenia najnowszych typów.

Pierwsze trzy Su-30SM weszły do służby w lotnictwie marynarki w lipcu minionego roku, w tym roku w sierpniu dołączyły do nich dwa kolejne samoloty. Na przełomie września i październik, rosyjska marynarka wojenna ma otrzymać kolejne trzy egzemplarze tych maszyn. Jak zaznaczył w wywiadzie dla RIA Novost, dowódca rosyjskiego lotnictwa morskiego, gen. major Igor Koźin, do 2020 r. w linii ma znajdować się ponad 50 maszyn tego typu.

Kilkadziesiąt Su-30SM jest również używanych w rosyjskich siłach powietrznych.

CZYTAJ TEŻ: Samoloty Su-30SM osiągnęły nowy stopień gotowości (Video)

(JR)

Reklama

Komentarze (9)

  1. luki

    Do tych wszystkich którzy czytają rosyjską prasę wojskowo,techniczną.Do tego trzeba spojrzeć przez palce.Z niej wyczytacie,że t-72 jest lepsze od abramsa i ,że rosyjski sprzęt jest najlepszy,jedyny w swoim rodzaju ,jest ewenementem na skalę światową.Za to nie przeczytacie o walkach powietrznych pilotów radzieckich i izraelskich 5x5 i wszyscy rosjanie na ziemi.Walce t-72 z leopardem i dalej straty-syryjska dywizja w proch,izraelska bez strat.Różnica w sprzęcie jest taka,że amerykański pracuje a rosyjski szwankuje.

    1. Urko

      A propos: W Wikipedii jest informacja o wojnie indyjsko-pakistańskiej w 1965 roku gdzie przestarzałe czołgi brytyjskie Centurion ( praktycznie z czasów II WŚ ) dziesiątkowały nowoczesne w tym czasie czołgi amerykańskiej produkcji M48 Patton. (stosunek strat 3,5/1 na niekorzyść Pattona) Centuriony były lepsze, czy może nie wszystko zależy od samego sprzętu?

    2. i co ty na to?

      Jak widać po zestawieniu strat T-72 w Groznym i Merkav w Libanie, strat T-72 od Islamistów w Iraku i strat Abramsów od Islamistów w Iraku, to nie są zauważalnie gorsze, za to są kilkukrotnie tańsze! :-)))

  2. polak mały

    Czytam tu ekspertów supertechniki rosyjskiej i o możliwościach ich super konstrukcji,jak to raptory przegrywają starcie z SU 30 35 tylko ci fani za wschodniej granicy zapominają o LINK 16 gdzie samolot poza zasięgiem super samolotów może przekazywać dane dla samolotów które są w zasięgu

    1. Polak Wielki

      zmień nik na "mały rozum" - będzie trafny! Od kiedy to F-22 ma LINK16? I systemy pasywnej radiolokacji specjalizują się w wykrywaniu LINK16, dlatego żadna maszyna stealth jak ma pozostać niewidoczna nie będzie LINK16 używać, bo zostanie wykryta z dziesiątek a nawet setek km. Rosja od dawna ma datalinki i to znacznie lepsze w możliwościach od LINK16 (MiG-31 już dawno mogły dowodzić, a nie tylko wymieniać informacje taktyczne, innymi myśliwcami w roli miniAWACSa). W Gripenach też są datalinki lepsze od przestarzałych LiINK16. Pierwsze datalinki to były już w MiG-21 (w wersjach UW a nie dla bambusów), dlatego ich radar nie był takim problemem jak się "znafcom" wydaje i służył głównie do użycia uzbrojenia a nie do wykrywania celów. Przy czym dla demoludów też był uproszczony Lazur a rosyjskie MiG-21 miały lepszy Poljot. "Rozumki małe" mogą tego nie wiedzieć, bo zamiast szpanerskich wyświetlaczy kineskopowych (jak w F-15 czy F-16) w MiG-21 na zegarowych wskaźnikach były znaczniki sterowane przez datalinka i pilot musiał osiągnąć kurs, wysokość itp. zgodną na "zegarach" z położeniem znaczników, słuchać poleceń lampek kontrolnych typu "włącz dopalacz", "odbezpiecz uzbrojenie", "włącz radar" itp. W MiG-23 datalink pozwalał po starcie wykonać całe zadanie bojowe bez udziału pilota, łącznie z ostrzelaniem celu i sprowadzić maszynę na podejście do lądowania.

  3. MW80

    A tak na marginesie, naprawdę udał im się ten Su-27 (i klony). Jeden z najładniejszych samolotów odrzutowych w historii.

  4. Jac

    Przypuszczam że wciąż nie posiadają radaru z aktywnym skanowaniem fazowym. Nawet radar Irbis -E w Su -35 S nie jest AESA.

    1. Łukasz

      F-16C/D Block 52 też tylko stara ''szczelinówka''....

    2. Urko

      "Irbis-E" jest w wersji eksportowej. W krajowym Su-35s jest (przynajmniej powinien być) po prostu "Irbis". Radar AESA jest w zamówionych (niedostarczonych) MiG-35. Z tym, że radar AESA Żuk-A jak na razie nie zdobył dobrej opinii u rosyjskich wojskowych. Wcześniejszy model PESA bardziej im sie podobał...

    3. "z netu" przestań kłamać

      No i co z tego? W związku z tym nie mogą zestrzeliwać amerykańskich samolotów? Mają mniejszy zasięg radarów? Mogą zwalczać mniej celów na raz? W czym to pogarsza możliwości bojowe Rosjan? Za to mają coś, czego nie mają radary USA: obok pasma X również pasmo L, co pozwala na wykrywania "niewidzialnych" maszyn, zapobiega zakłócaniu radaru i mają anteny odchylane mechanicznie, przez co mają większe kąty widzenia niż nieruchome anteny amerykańskie (europejskie radary AESE/PESA też mają odchylane mechanicznie anteny, bo to bardzo ważne w walce powietrznej) i dużo większą moc oraz rozmiar anteny. Irbis-E w Su-35 jest hybrydą: tor nadawczy ma jak PESA, natomiast tor odbiorczy jest jak AESA.

  5. Wojmił

    wow... szok... 50 sztuk na całą Rosję...i wszystkie okalające morza... w sumie nawet ćwicząc szybkie przerzuty między możliwymi TDW nie dadzą rady zebrać na jednym kierunku więcej niż 200 nowoczesnych maszyn (jak szacują specjaliści)... to za mało aby rzucać wyzwanie USA i Europie a już wkrótce będzie także zbyt mało na.. Chiny...

  6. magazynier

    + Piękny, świetnie lata, startuje bez katapulty. - Wielka powierzchnia odbicia radiolokacyjnego sprawia, że bez osłony samolotów wojny elektronicznej ma małe szanse na wykorzystanie swoich atutów.

    1. dawdaw

      RCS podobno ok 12 metrów kw. W kilkunastu rosyjskich dokumentach o PAK-FA, które oglądałem, w tym z tego roku, wypowiadano się, że względem tych nowych suk ten parametr uległ 40 krotnemu pomniejszeniu w nowym myśliwcu.

  7. blos

    Czemu Polacy nie chcą wskrzesić irydy mamy większe możliwości niż 15 lat temu.Mogli byśmy irydami zastąpić stare su 22 a jako szkolne samoloty za iskry mastery 346. Projekt irydy można albo zmodyfikować albo dokończyć ten i mamy gotowy samolot oblatać i do produkcji.

    1. jasio

      Ja rozumiem że są upały, ale nawet upały nie mogą uzasadniać takiej ignorancji, Iryda technologicznie tkwi w latach 70-tych, po co chcesz wskrzeszać trupa? Kto to kupi? Muzeum?

  8. Polish blues

    Ten sam stary "design" od Mig-ów 29 (czywiście nie to jest najważniejsze).

    1. taki_tam_sobie_internetowy_"ekspert"

      Chłopie, gdzie MiG 29 a gdzie SU-30SM! SU-30SM to modyfikacja całkiem udanego projektu SU-27 i z MiG-ami nie ma nic wspólnego.

  9. Szymon

    Mówcie, co chcecie - są śliczne

Reklama