- Wiadomości
Izraelski przemysł oferuje radar wykrywający samoloty "stealth"
Izraelski koncern IAI (Israel Aerospace Industries) ujawnił szczegóły budowy modułowego radaru ULTRA, który - w zależności od konfiguracji - można wykorzystywać do wykrywania rakiet balistycznych i samolotów o zminimalizowanej skutecznej powierzchni odbicia.

Cechą charakterystyczną radaru Ultra jest pracująca na bardzo długich falach UHF (Ultra High Frequency) aktywna antena AESA (Active Electronically Scanned Array) z elektronicznie skanowaną wiązką, którą można zwiększać lub zmniejszać zależnie od potrzeb.
Antena składa się wielu modułów nadawczo-odbiorczych, tworzących praktycznie identyczne klastry. Każdy z nich zdolny jest do elektronicznego skanowania przestrzeni w azymucie i elewacji. Zwiększając lub zmniejszając liczbę klastrów, których maksymalnie można połączyć 22 sztuki, tworzy się różne wersje stacji radiolokacyjnej ULTRA.
Według producenta - należącej do koncernu IAI grupy przemysłowej ELTA - dzięki takiemu rozwiązaniu jest to radar wielozadaniowy, mogący pracować w ramach systemów wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu, wykrywać rakiety balistyczne oraz samoloty stealth w każdych warunkach atmosferycznych i przy przeciwdziałaniu elektronicznym przeciwnika.
Najlżejszą wersją systemu jest stacja radiolokacyjna ULTRA-C1 (z pojedynczym klastrem), przeznaczona do detekcji i śledzenia klasycznych samolotów myśliwskich, wykrywająca cele w odległości do 500 km. ULTRA-C6 (z sześcioma klastrami) to radar wczesnego wykrywania, zdolny do odszukiwania na dużych odległościach satelitów, rakiet balistycznych i celów powietrznych.
Największa wersja ULTRA-C22 (z dwudziestoma dwoma klastrami) to stacja radiolokacyjna dla systemów strategicznych, zdolna do wykrywania i śledzenia obiektów w przestrzeni kosmicznej oraz statków powietrznych na bardzo dużych odległościach.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133